Újabb esély – az RMDSZ ismét kormányra kerülhet

  • Ara-Kovács Attila
  • 2014. március 4.

Diplomáciai jegyzet

Markó Béla: „Hiba lenne rossz feltételek mellett vállalni a kormányzást, és bűn lenne jó feltételek mellett nem vállalni azt.”

A romániai politikai színteret nem töltik ki teljes egészében a kormány, illetve az ellenzék pártjai. Az államfőnek különleges jogosítványai maradtak az országos politika befolyásolására, annak ellenére, hogy a 2012-es választásokat követően az úgynevezett Szociálliberális Uniónak (USL) – azaz a szociáldemokrata párt (PSD) és a liberálisok (PNL) koalíciójának – kétharmados többsége alakult ki a parlamentben. Igaz, közvetlenül a választásokat követően még úgy tűnt, épp mert a baloldal túlnyerte magát, Traian Băsescu befolyása a minimálisra csökken, ám mára az államfő ismét teljes értékű „játékos”, s e helyzettel nem csak él, de szokása szerint ahol tud, vissza is él.

Múlt héten a kormánykoalíció felbomlott. Ebben nyilvánvalóan a hatalmi befolyását visszaszerző államfőnek van némi szerepe, de ez nem nevezhető döntőnek. A következő kabinet megalakítását viszont akadályozhatja. Máris kijelentette: soha többé nem hajlandó Victor Ponta jelenlegi miniszterelnöknek újabb megbízást adni, amire jogilag ugyan nincs lehetősége, de egy új kormány megalakítását ezzel mégis alaposan megnehezítheti, ami összekuszálhatja a politikai viszonyokat, elvégre idén európai parlamenti választások lesznek a szomszédos államban, sőt új államfőt is választanak.

A szociáldemokraták és a liberálisok kapcsolata sohasem volt ideálisnak nevezhető; nem ideológiai, hanem nagyon praktikus, s olykor személyes okai voltak a feszültségeknek. Paktumuk alkalmi szilárdságát az idei államelnöki választás adta, azaz az a közös érdek, hogy a már második ciklusát kitöltő Băsescu helyett saját jelöltjüket állítsák e fontos pozícióra. A 2012-es választásokat követően volt egyfajta konszenzus, hogy a liberálisok vezetője, Crin Antonescu tölti majd be ezt a pozíciót, ám a politikus fokozatosan bebizonyította, hogy nem csak súlytalan figura, de ostoba és felszínes is. Sorozatosan követett el olyan hibákat, amelyek nem csak inkompetenciáját bizonyították, de gátlástalanságát is.

Ráadásul a mögötte lévő párt, mely évszázados, tiszteletre méltó múltra tekint vissza, óhajának megfelelően átalakult, s egy korrupt, szélsőségektől sem mentes, ideológiailag máról holnapra élő gyülekezetté vált, amelyből a már többször bizonyított személyiségeket sorra eltávolították. A 2004 és 2008 között kiváló kormányzati teljesítményt nyújtó egykor miniszterelnök, Călin Popescu Tăriceanu épp a múlt héten távozott a pártból. A liberálisok minisztereiről pedig egymás után kiderült, hogy teljesítményük kétes, és egyáltalán nem mentesek a korrupciótól, a hatalmi visszaélésektől sem.

A szociáldemokraták megelégelték a bizonytalanságot, s közölték: nem támogatják Antonescu elnöki jelölését. Ez a liberális pártnak elég is volt ahhoz, hogy bejelentse: távozik a koalícióból.

A kialakult új helyzetben a Romániai Magyar Demokrata Szövetségnek esélye van rá, hogy visszatérjen a kormánykoalícióba, amelyből 2012-ben, tizennégy év után kiszorult. A pártnak jó oka van arra, hogy elfogadja a szociáldemokraták ajánlatát, de egy ilyen döntés nyilvánvalóan nem mentes a kockázatoktól sem.

Miért lenne érdemes elfogadni a felkínált lehetőséget?

A magyar párt számára tanulságos volt az elmúlt, kormányon kívül töltött másfél év; ezalatt megtapasztalhatta ismét, hogy az a politikai tényező, amelyik Romániában kikerül az országot vezető koalícióból, nem egyszerűen a döntésektől kerül távol, de bizonyos értelemben páriává válik. Hangsúlyosan vonatkozik mindez az olyan pártokra, amelyek nem egyszerűen egy ideológiai elkötelezettséget jelenítenek meg, hanem egy kisebbségi közösség érdekeit is. Az RMDSZ-nek egyszerre kellett szembenéznie a belső, többségi nacionalizmussal, az Orbán-kormány ellene irányuló külső fenyegető fellépéseivel, s azokkal a – főként székelyföldi – szélsőségesekkel, akiket a magyarországi jobboldal tüzel ellene.

2012-őt követően a párt minden kormányzati adminisztrációs pozícióját elveszítette, néhány vezető személyisége ellen perek indultak – sőt letöltendő börtönbüntetések születtek ezekben a gyakran koncepciózus ügyekben –, ugyanakkor elesett azoktól a gazdasági lehetőségektől is, amelyek egy romániai kormánypártnak automatikusak kijárnak. Azzal, hogy most visszatérhet a hatalomba, mentesülhet ezektől a negatív következményektől, fékezheti a szociáldemokraták és társutasaik alkalmi nacionalizmusát, s egyben ismét függetlenítheti magát a Romániában is csak a bajt kereső Orbán-kormánytól.

Milyen kockázatokkal jár, ha az RMDSZ belép a koalícióba?

A romániai baloldal eddigi kormányzati teljesítménye rendkívül gyenge. Azáltal, hogy felbomlott szövetsége a liberálisokkal, elvesztette kétharmados többségét a törvényhozásban, így mozgástere alaposan megcsappan a jövőben, hisz az RMDSZ-szel kiegészülve csak törékeny – a korábbi 70 százalékossal szemben mindössze 55 százalékos – többségre számíthat. Markó Béla volt pártelnök még össze tudta tartani a pártot, s hasonló helyzetekben sikert biztosíthatott neki, de az őt követő vezetés már korántsem nevezhető ennyire sikeresnek. Az egyes területi csoportok a maguk feje után mennek, így az RMDSZ székelyföldi szervezete versenyt fut a Fidesz és a Jobbik által közösen támogatott nacionalista és idegengyűlölő szélsőségesekkel. Orbán Viktor pedig – ne legyenek kétségeink – fel is fogja ezeket használni a központi vezetés ellen, hisz számára nincs nagyobb kihívás annál, ha az RMDSZ – visszatérve a román kormányba – kilép a Fidesz által megszabott szerepkőrből, s maga dönti el, milyen politikai célokat követ.

Szintúgy komoly kockázatokkal bír csatlakozni a román baloldalhoz, amely nagyon sokat veszített népszerűségéből, s amely az elmúlt másfél év alatt vajmi keveset valósított meg választási ígéreteiből, s rendszeresen kudarcot vallott a szükséges reformok megvalósításakor. Ráadásul a miniszterelnököt gyakran éri az a nem is annyira alaptalan vád, hogy – bár sokkal óvatosabban, mint magyar kollégája – Orbánhoz hasonlatos ábrándokat kerget, s gyakorta penget populista húrokat. Bizony meglehet, hogy 2016-ig, az újabb parlamenti választásokig a baloldal feléli összes tartalékát, az RMDSZ pedig végül osztozni kényszerül vele az akkori bukásban.

Victor Ponta kormányfő a hírek szerint egy miniszterelnök-helyettesi pozíciót és a kulturális, valamint a környezetvédelmi tárcát ajánlotta fel az RMDSZ-nek, és nyilvánvalóan több más államtitkári hely is szóba jöhet; úgy tudni, szám szerint tizennégy. Sorsdöntő lenne a párt számára, ha élne ezzel a lehetőséggel, még akkor is, ha akadnak kétségek. Markó Béla a párt Szövetségi Képviselőinek Tanácsán vasárnap így fogalmazott: „Hiba lenne rossz feltételek mellett vállalni a kormányzást, és bűn lenne jó feltételek mellett nem vállalni azt.”. Ugyanakkor nem volt kétséges, hogy a jelenlévők közül igazából senki sem lát a koalíciós vállalással szemben reális, vállalható alternatívát.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.