Újra nagykoalíció Itáliában

  • Ara-Kovács Attila
  • 2014. február 21.

Diplomáciai jegyzet

A szellem, amit a Forza Italia vezére kiengedett a palackból, nem Olaszország, hanem kizárólag a hatalom szelleme. Ez pedig – mint az előzmények már számtalanszor igazolták – előbb-utóbb megbuktat minden reformot, s visszavezeti az országot a megosztottságba, a kormányzati rögtönzések káoszába.

Évtizedek óta jól begyakorlott külsőségek között zajlik az aktuális olasz kormányváltás. Az Enrico Letta vezette kabinet távozóban, (a címoldali képünkön látható) Matteo Renzi pedig azt várja, hogy Giorgio Napolitano államfőtől megkapja végre a kinevezést. Ez lesz Olaszország második világháború utáni 62. kormánya, Renzi pedig az 56. miniszterelnök.

Mi változik, mi változhat azzal, hogy Itália kormányának élére új ember kerül, s a miniszteri posztokon is cserélődnek majd a kulcsemberek?

Mindenekelőtt érdemes számba venni, mit végzett el a Letta-kormány, és mit ígér Renzi a választóknak. Enrico Letta átfogó reformprogrammal indított, amit – híven ígéreteihez – szakértői alapossággal és óvatossággal igyekezett végrehajtani. A kormányprogram pozitív hatásai nyilvánvalóan egyáltalán nem látszanak még, de a számos, uniós szintű türelmetlen kritika dacára a lakosság hangulata egyáltalán nem fordult a kormányzat ellen. Mi indokolta akkor mégis, hogy kilenc hónap után Letta távozni kényszerül? És ugyanilyen súllyal tehető fel a kérdés: van-e, lehet-e alternatívája annak a politikának, amit a most megbukott kabinet folytatott?

A bukás oka egyértelmű: két személyes ambíció okozta Letta vesztét. A fiatal, dinamikus firenzei polgármester, Matteo Renzi már azt sem nézte jó szemmel, hogy tavaly nem rá, hanem a technokrata Lettára esett Napolitano – illetve tanácsadóinak és az uniós apparátusnak – a választása. Már akkor érezni lehetett, hogy Renzi a megfontolt, lépésről lépésre történő reformfolyamatot túl lassúnak tartja majd, s igyekszik – saját, baloldali táborán belül – megragadni minden lehetőséget, hogy Letta erőfeszítéseit keresztezze.

Renzihez hasonlóan Silvio Berlusconi is mindent megtett, hogy Letta távozni kényszerüljön. Egyrészt ellenszenvvel nézte annak a kabinetnek a működését, ami őt oly messzire űzte a hatalomtól. Másrészt úgy kalkulált: egy újabb kormányválság csak neki kedvezhet, elvégre Itália elmúlt fél évszázadának tükrében egyedül ő képviselt némi stabilitást, állandóságot.

Hogy Renzi számításai bejönnek-e, az kérdéses. A baloldali politikus nyilvánvalóan nem Lettához méri önmagát, hanem Berlusconihoz, ezért is volt kész habozás nélkül megfizetni ennek az árát. A Berlusconira tavaly kimondott bírósági ítélet nemcsak a szenátusból, de a politikai életből is kitiltotta a politikust, ám a Letta-kormány sorsát megpecsételő parlamenti egyeztetéseken az „ellenzéki” főerőt már ismét Berlusconi képviselte, vele ült le egyeztetni Renzi, vele kényszerült előzetes megállapodást kötni. Hogy ez mekkora ár, azt a baloldalnak csak ezt követően lesz alkalma felmérni, elvégre ma Renzi pont ott tart, ahol pár nappal korábban Letta: hatalmi léte attól függ, hogy Berlusconi hasznosnak tartja-e a maga számára a jelenlegi politikai viszonyok egyensúlyát, avagy sem.

Matteo Renzi persze jól érzékeli Berlusconi máig megmaradt erejét, tulajdonképpen valami nagyon hasonlót szeretne ő is megvalósítani a baloldalon, mint amit a „Lovagnak” sikerült a jobbon. Annak populizmusát Renzi a maga popularitásával igyekszik túlszárnyalni, ami sikert hozott számára Firenzében és a baloldal országos vezetésében, kérdés persze, hogy működik-e majd ez a politikai kalkuláció a kormány napi rutinja közepette is.

Ha meg tud egyezni a jobboldallal, nemcsak Berlusconival, de Angelino Alfano konzervatív középjobb pártjával, s ekként kormányozni képes többséget tudhat majd maga mögött, Renzi azt ígéri: pár hónapon belül radikális fordulatot visz véghez a munkaerőpiacon, átalakítja az állami adminisztrációt, és új adórendszert vezet be. Ambiciózus terv, ami azonban nemcsak Renzi dinamizmusát sugallja, de sokat elárul illúzióiról is. Nem véletlen, hogy sokan nem jósolnak neki sem többet, mint amennyi elődjének, Lettának kijutott.

De nem a kormányzás technikai részletein múlik Renzi, sőt Itália sorsa, hanem azon, hogy a politikai élet meg tud-e szabadulni Berlusconitól, amit egyébként – annak eltökélt híveit leszámítva – osztatlanul kíván a jobb- és a baloldal egyaránt. A szellem, amit a Forza Italia vezére kiengedett a palackból, ugyanis nem Olaszország, hanem kizárólag a hatalom szelleme. Ez pedig – mint az előzmények már számtalanszor igazolták – előbb-utóbb megbuktat minden reformot, s visszavezeti az országot a megosztottságba és a kormányzati rögtönzések káoszába.

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Fűző nélkül

Berlin, Du bist so wunderbar – fogad a híres dal, amelynek a karrierje egy német sörreklámból indult. Nehéz is lenne másképpen összefoglalni a város hangulatát, amelyet az itthon alig ismert grafikus, illusztrátor és divatfotós Santhó Imre munkássága is visszatükröz.

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Londoni randevúk

„Ne ijedjetek meg, de azt hiszem, én vagyok a generációm hangja. Vagyis valamelyik generációé” – fogalmazott Hannah Horvath a Csajok első részében. A 2012–2017 között futó, hat évadot megélő sorozatban Lena Dunham pont így tett: hangot adott azoknak a fiataloknak, akiknek mindennél nagyobb szabadságot és jólétet ígértek, ám a világválság ennek az anyagi, az egzisztenciális szorongás pedig a lelki fedezetét egyszerűen felélte.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.