Jeges szívű katalánok

  • Ara-Kovács Attila
  • 2012. szeptember 25.

Diplomáciai jegyzet

Dalí, Buñuel, Lorca. Spanyolok voltak-e vagy másmilyenek: katalánok, aragónok, andalúzok? Kit érdekel, hisz maguk sem törődtek vele. És minden bizonnyal azt sem tudták, hogy csak az olyanok miatt, mint ők lehet majd évtizedek múltán emberinek nevezni a 20. századot.

Egy nappal azt megelőzően, hogy Hollandiában a választók nagy többsége azokra a pártokra szavazott, amelyek támogatják az uniós integrációt, és amelyek a közös érdekeket és kölcsönös felelősségvállalást tekintik mérvadónak, több mint egymillióan gyűltek össze Barcelona központjában Katalónia kiválását követelve Spanyolországból.

Madrid nem csekély kihívással szembesül, hisz épp azok a területek szeretnének leginkább hátat fordítani neki, amelyek a legiparosodottabbak – Katalónia mellet Baszkföld –, s amelyek együttes hozzájárulása az ország GDP-jéhez közel 40 százalék. Vagyis meghatározó. A Barcelonában felvonulók nem hagytak kétséget afelől, hogy első lépésként csak a GDP rájuk eső részét szeretnék megtartani és magukra költeni, hogy aztán intézményeiket is leválasszák a központi vezetésről, majd pedig bejelenthessék: Európa immáron egy új állammal gyarapodott.

Miközben Spanyolország – és benne Katalónia – az államcsőd rémálmával küszködik és segélykérőn kapaszkodik az északi államok félszavas ígéreteibe, nem is lehetne igazságtalanabb, abszurdabb és önellentmondóbb húzás annál, hogy a katalánok megtagadják ugyanezt a segítséget attól a közösségtől, amelyben eddig éltek. A demonstrálók szívét hevesen megdobbantó föderális Európa katalán perspektívájáról most hullt le igazán a lepel: nem azért vágyják a föderációt, mert azzal egy kultúrájában újraegyesülő, nagyszerű kontinens álma válna valóra, mely ráadásul kiapadhatatlan lehetőségekkel rendelkezik roppant piaca és történeti kapcsolatrendszere révén, hanem mert ezzel messzebb tudhatnák maguktól Madridot, Sevillát, Zaragozát, Valenciát és így tovább.

Andalúzia szívében, szemben a Sierra Nevada – nevében is jelzett – havas csúcsaival van egy porlepte és a naptól erőteljesen cserzett, apró település: Fuente Vaqueros. Egyetlen nevezetessége, hogy itt született Federico García Lorca. A nagyon szerény szülőház első emeletén időszaki kiállítások követik egymást, amikor ott jártam, egy fotó másolata is felkerült a nagybetűs szövegek mellé. A 20-as évek legelején, Málagában készült – Picasso szülővárosában. Rajta a cingár Dalí, a testes Buñuel és az apró termetű Lorca. Vagy mondhatnám azt is: a cingár katalán, a testes aragón és az apró andalúz. Nincs kultúrember a földön, aki nevüket ne ismerné. Az ember beleborzong abba az egyetemességbe, amit – egymás zsenialitásába és közös kultúrájukba kapaszkodva – ezek a férfiak maguk után hagytak. Spanyolok voltak-e vagy másmilyenek: katalánok, aragónok, andalúzok? Kit érdekel, hisz maguk sem törődtek vele. És minden bizonnyal azt sem tudták, hogy csak az olyanok miatt, mint ők, lehet majd évtizedek múltán emberinek nevezni a 20. századot.


A jelek szerint nagyon sok, 21. századi katalán utódjuk ezt ma nem tudja.

A barcelonai tüntetők minden bizonnyal arra a Dalíra, Buñuelre, Lorcára és Picassóra emlékeznek indulataikban, akiket később szétkergetett a polgárháború, s már nem készíthettek többé közös fotót. Dalí valahogy kiegyezett a rendszerrel, Buñuel Mexikóig futott, Picasso Párizsig, Lorcát pedig a Granadától alig pár kilométerre fekvő Víznar és Alfacar között egy vízmosásba lőtték, alig 38 évesen.

A tüntetés résztvevői talán épp ezt nem tudják megbocsátani eleiknek és önmaguknak. Ezért próbálják – nem egyedül Európában – újra- és újrajátszani a 20. századot. Hátha egyszer mégis győztesen kerülhetnek ki a rég elvesztett csatákból.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.