Balázs Zoltán: A jobb lázadása

A felejtés mint bűn

  • Balázs Zoltán
  • 2012. július 21.

Egotrip

"Ha elfelejtelek, ó Jeruzsálem, száradjon el a jobbkezem!" (Zs 137:5). S lőn: David Rubinger híres fotóján leírhatatlan arckifejezéssel tekint valamerre Jichak Jifat, kezében a rohamsisak, mögötte fiatal bajtársai, mellettük pedig a századszorra is visszaszerzett Fal - a Város. Minden, ami attól távol van: Babilon vagy Egyiptom, a bálványok és a holtak hona.

Amíg amott vagyunk, addig csak az emlékezés tart életben, sőt: csak az emlékezés tesz igazzá. Az emlékezés vallási kötelesség. Nem emlékezni, felejteni annyi, mint vallási bűnt elkövetni. A felejtés az árulás előszobája.

Trianon ugyanezt az ószövetségi szerepet tölti be történelmünkben. Ezen nincs és nem is lehet mit változtatni. Nincs az a történészi, dokumentarista terápia, amely ezen segítene. Nem emlékezni, nem átérezni valamit, amit legegyszerűbben úgy jelölhetünk, mint az otthont, ahonnan kiűzettünk, legfőként persze büntetésből, főbenjáró vétek. Trianon zsoltár- és prófétateremtő esemény. Persze sem a zsoltárok, sem a próféciák nem esztétikai szempontok szerint készülnek, keletkeznek, s van is bőven hamis szólam, felületes hang, giccs és magamutogató szentimentalizmus minden emlékezésben. De Kodály Psalmusa, amely az ötvenötödik zsoltárnak, a sokatmondóan ismeretlen próféta, Kecskeméti Vég Mihály egyetlen ismert átköltésének megzenésítése, minden, de nem hamis hang. Kodály hibátlan érzékkel választotta ki a magyar romlás századából, a legprofetikusabb korszakból származó szöveget. Nemzeti siralom? Persze. De az egész Ószövetség mögötte van.

A 137. zsoltár arról szól, hogy Babilonban nem lehet az Úr énekeit zengeni. Ott a némasággal emlékezünk, a nemszólással beszélünk a múltról és a jövőről. De ezt a zsoltárt azóta is éneklik. Ha tudatosan nem beszélünk valamiről, mélyebb gyökereket ereszt bennünk. S ezek a gyökerek valamikor meg fognak szólalni.

Emile Cioran, a talán románsága, azaz egy másik nemzeti vallásba való beágyazottsága okán szintén rokon lélek mélyen megértette ezt: a magyarokban, "e kifinomult hunokban van valami visszahúzódott kegyetlenségből szőtt búskomorság, melynek sehol nem találni párját: mintha a vér önmagáról kezdene el álmodni. És végül dallammá oldódna" (Történelem és utópia). Az álom is emlékezés, bár ezt Freud kissé karikaturizáltan mondja el; de minél mélyebben, csöndesebben álmodunk, talán annál mélyebbre emlékezünk. S az álom dallammá alakul, a dallam pedig újra álomba ringat, s ismét emlékezünk, ahogy Caliban, a torzszülött. Mert torzszülöttek vagyunk, kimondhatjuk nyíltan, nem kell ehhez Kertész Imre bölcsessége fatalitásról, értelmetlen és megmagyarázhatatlan, bukásra ítélt országról. Caliban értelmetlen és formátlan lény, nem való a világra, botrány és téboly. De Caliban álmodik, azaz emlékezik, mert ezt az egyet nem vehetik el tőle, s ez az egyetlen igazi kötelessége. Álmodnia kell. Nem fog meghódítani senkit, ahhoz túl gyönge, ostoba, céltalan és üres. Kudarcra van ítélve, s kudarcaiból fog élni. "Megszoktuk hát, hogy egyedül ünnepelgessük vesztett nagy csatáinkat, melyeket túléltünk. Talán azt is megszoktuk, hogy a vereséget izgalmasabb, sűrűbb anyagból való és fontosabb dolognak tartsuk a győzelemnél - mindenesetre igazibb tulajdonunknak" (Iskola a határon). Vannak győzelmi zsoltárok is, persze, de azokat a győzelmeket nem mi arattuk. A vereség, az a miénk, s a vereséget sirató zsoltárhoz van több közünk. De nem vagyunk perverzek. A fene se szeret veszíteni. Csak éppen tudjuk, hogy a vereség a sorsunk.

Mert minden győzelem önbecsapás. Más népeké is. A földi Jeruzsálembe visszatérő, akkor huszonnégy, ma lassan hetvenéves katona ma már kiábrándult: elmondta. A Fal mellett ma is sírni kell. Csak az emlékezés tart életben. Kiűzettünk a történelembe: most már ez az otthonunk. S a történelem tele van győzelemmel és vereséggel. Csak amíg a győzelem elfelejtet, addig a vereség emlékeztet: nem a győzelemre, nem a dicsőségre, nem a hol volt, hol nem volt nagyságra, hanem a legelemibb kötelességre, magára az emlékezésre.

Mégiscsak kellett volna harangozni. Úgy országosan.

Figyelmébe ajánljuk

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.

Mintha a földön állva…

Összegyűjtött és új verseket tartalmazó kötete, a 2018-ban megjelent A Vak Remény a költő teljes életművét átfogó könyv volt, ám az új versek jelenlétét is kiemelő alcím a lírai opus folyamatosan „történő” állapotára mutat, arra, hogy még korántsem egy megállapodott vagy kevésbé dinamikus költői nyelvről van szó.

Vegetál, bezárt, költözik

Az elmúlt másfél évtizedben szétfeslett a magyar múzeumi rendszer szövete. Bizonyára vannak olyan intézmények, amelyek érintetlenek maradtak a 2010 óta zajló átalakulásoktól: vidéken egy-egy helytörténeti gyűjtemény, vagy Budapesten a Bélyegmúzeum – de a rendszer a politikai, s ezzel összefüggő gazdasági szándékokból, érdekekből kifolyólag jelentősen átrajzolódott.