Balázs Zoltán: A jobb lázadása

A felejtés mint bűn

  • Balázs Zoltán
  • 2012. július 21.

Egotrip

"Ha elfelejtelek, ó Jeruzsálem, száradjon el a jobbkezem!" (Zs 137:5). S lőn: David Rubinger híres fotóján leírhatatlan arckifejezéssel tekint valamerre Jichak Jifat, kezében a rohamsisak, mögötte fiatal bajtársai, mellettük pedig a századszorra is visszaszerzett Fal - a Város. Minden, ami attól távol van: Babilon vagy Egyiptom, a bálványok és a holtak hona.

Amíg amott vagyunk, addig csak az emlékezés tart életben, sőt: csak az emlékezés tesz igazzá. Az emlékezés vallási kötelesség. Nem emlékezni, felejteni annyi, mint vallási bűnt elkövetni. A felejtés az árulás előszobája.

Trianon ugyanezt az ószövetségi szerepet tölti be történelmünkben. Ezen nincs és nem is lehet mit változtatni. Nincs az a történészi, dokumentarista terápia, amely ezen segítene. Nem emlékezni, nem átérezni valamit, amit legegyszerűbben úgy jelölhetünk, mint az otthont, ahonnan kiűzettünk, legfőként persze büntetésből, főbenjáró vétek. Trianon zsoltár- és prófétateremtő esemény. Persze sem a zsoltárok, sem a próféciák nem esztétikai szempontok szerint készülnek, keletkeznek, s van is bőven hamis szólam, felületes hang, giccs és magamutogató szentimentalizmus minden emlékezésben. De Kodály Psalmusa, amely az ötvenötödik zsoltárnak, a sokatmondóan ismeretlen próféta, Kecskeméti Vég Mihály egyetlen ismert átköltésének megzenésítése, minden, de nem hamis hang. Kodály hibátlan érzékkel választotta ki a magyar romlás századából, a legprofetikusabb korszakból származó szöveget. Nemzeti siralom? Persze. De az egész Ószövetség mögötte van.

A 137. zsoltár arról szól, hogy Babilonban nem lehet az Úr énekeit zengeni. Ott a némasággal emlékezünk, a nemszólással beszélünk a múltról és a jövőről. De ezt a zsoltárt azóta is éneklik. Ha tudatosan nem beszélünk valamiről, mélyebb gyökereket ereszt bennünk. S ezek a gyökerek valamikor meg fognak szólalni.

Emile Cioran, a talán románsága, azaz egy másik nemzeti vallásba való beágyazottsága okán szintén rokon lélek mélyen megértette ezt: a magyarokban, "e kifinomult hunokban van valami visszahúzódott kegyetlenségből szőtt búskomorság, melynek sehol nem találni párját: mintha a vér önmagáról kezdene el álmodni. És végül dallammá oldódna" (Történelem és utópia). Az álom is emlékezés, bár ezt Freud kissé karikaturizáltan mondja el; de minél mélyebben, csöndesebben álmodunk, talán annál mélyebbre emlékezünk. S az álom dallammá alakul, a dallam pedig újra álomba ringat, s ismét emlékezünk, ahogy Caliban, a torzszülött. Mert torzszülöttek vagyunk, kimondhatjuk nyíltan, nem kell ehhez Kertész Imre bölcsessége fatalitásról, értelmetlen és megmagyarázhatatlan, bukásra ítélt országról. Caliban értelmetlen és formátlan lény, nem való a világra, botrány és téboly. De Caliban álmodik, azaz emlékezik, mert ezt az egyet nem vehetik el tőle, s ez az egyetlen igazi kötelessége. Álmodnia kell. Nem fog meghódítani senkit, ahhoz túl gyönge, ostoba, céltalan és üres. Kudarcra van ítélve, s kudarcaiból fog élni. "Megszoktuk hát, hogy egyedül ünnepelgessük vesztett nagy csatáinkat, melyeket túléltünk. Talán azt is megszoktuk, hogy a vereséget izgalmasabb, sűrűbb anyagból való és fontosabb dolognak tartsuk a győzelemnél - mindenesetre igazibb tulajdonunknak" (Iskola a határon). Vannak győzelmi zsoltárok is, persze, de azokat a győzelmeket nem mi arattuk. A vereség, az a miénk, s a vereséget sirató zsoltárhoz van több közünk. De nem vagyunk perverzek. A fene se szeret veszíteni. Csak éppen tudjuk, hogy a vereség a sorsunk.

Mert minden győzelem önbecsapás. Más népeké is. A földi Jeruzsálembe visszatérő, akkor huszonnégy, ma lassan hetvenéves katona ma már kiábrándult: elmondta. A Fal mellett ma is sírni kell. Csak az emlékezés tart életben. Kiűzettünk a történelembe: most már ez az otthonunk. S a történelem tele van győzelemmel és vereséggel. Csak amíg a győzelem elfelejtet, addig a vereség emlékeztet: nem a győzelemre, nem a dicsőségre, nem a hol volt, hol nem volt nagyságra, hanem a legelemibb kötelességre, magára az emlékezésre.

Mégiscsak kellett volna harangozni. Úgy országosan.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.