Balázs Zoltán: A jobb lázadása

A felejtés mint bűn

  • Balázs Zoltán
  • 2012. július 21.

Egotrip

"Ha elfelejtelek, ó Jeruzsálem, száradjon el a jobbkezem!" (Zs 137:5). S lőn: David Rubinger híres fotóján leírhatatlan arckifejezéssel tekint valamerre Jichak Jifat, kezében a rohamsisak, mögötte fiatal bajtársai, mellettük pedig a századszorra is visszaszerzett Fal - a Város. Minden, ami attól távol van: Babilon vagy Egyiptom, a bálványok és a holtak hona.

Amíg amott vagyunk, addig csak az emlékezés tart életben, sőt: csak az emlékezés tesz igazzá. Az emlékezés vallási kötelesség. Nem emlékezni, felejteni annyi, mint vallási bűnt elkövetni. A felejtés az árulás előszobája.

Trianon ugyanezt az ószövetségi szerepet tölti be történelmünkben. Ezen nincs és nem is lehet mit változtatni. Nincs az a történészi, dokumentarista terápia, amely ezen segítene. Nem emlékezni, nem átérezni valamit, amit legegyszerűbben úgy jelölhetünk, mint az otthont, ahonnan kiűzettünk, legfőként persze büntetésből, főbenjáró vétek. Trianon zsoltár- és prófétateremtő esemény. Persze sem a zsoltárok, sem a próféciák nem esztétikai szempontok szerint készülnek, keletkeznek, s van is bőven hamis szólam, felületes hang, giccs és magamutogató szentimentalizmus minden emlékezésben. De Kodály Psalmusa, amely az ötvenötödik zsoltárnak, a sokatmondóan ismeretlen próféta, Kecskeméti Vég Mihály egyetlen ismert átköltésének megzenésítése, minden, de nem hamis hang. Kodály hibátlan érzékkel választotta ki a magyar romlás századából, a legprofetikusabb korszakból származó szöveget. Nemzeti siralom? Persze. De az egész Ószövetség mögötte van.

A 137. zsoltár arról szól, hogy Babilonban nem lehet az Úr énekeit zengeni. Ott a némasággal emlékezünk, a nemszólással beszélünk a múltról és a jövőről. De ezt a zsoltárt azóta is éneklik. Ha tudatosan nem beszélünk valamiről, mélyebb gyökereket ereszt bennünk. S ezek a gyökerek valamikor meg fognak szólalni.

Emile Cioran, a talán románsága, azaz egy másik nemzeti vallásba való beágyazottsága okán szintén rokon lélek mélyen megértette ezt: a magyarokban, "e kifinomult hunokban van valami visszahúzódott kegyetlenségből szőtt búskomorság, melynek sehol nem találni párját: mintha a vér önmagáról kezdene el álmodni. És végül dallammá oldódna" (Történelem és utópia). Az álom is emlékezés, bár ezt Freud kissé karikaturizáltan mondja el; de minél mélyebben, csöndesebben álmodunk, talán annál mélyebbre emlékezünk. S az álom dallammá alakul, a dallam pedig újra álomba ringat, s ismét emlékezünk, ahogy Caliban, a torzszülött. Mert torzszülöttek vagyunk, kimondhatjuk nyíltan, nem kell ehhez Kertész Imre bölcsessége fatalitásról, értelmetlen és megmagyarázhatatlan, bukásra ítélt országról. Caliban értelmetlen és formátlan lény, nem való a világra, botrány és téboly. De Caliban álmodik, azaz emlékezik, mert ezt az egyet nem vehetik el tőle, s ez az egyetlen igazi kötelessége. Álmodnia kell. Nem fog meghódítani senkit, ahhoz túl gyönge, ostoba, céltalan és üres. Kudarcra van ítélve, s kudarcaiból fog élni. "Megszoktuk hát, hogy egyedül ünnepelgessük vesztett nagy csatáinkat, melyeket túléltünk. Talán azt is megszoktuk, hogy a vereséget izgalmasabb, sűrűbb anyagból való és fontosabb dolognak tartsuk a győzelemnél - mindenesetre igazibb tulajdonunknak" (Iskola a határon). Vannak győzelmi zsoltárok is, persze, de azokat a győzelmeket nem mi arattuk. A vereség, az a miénk, s a vereséget sirató zsoltárhoz van több közünk. De nem vagyunk perverzek. A fene se szeret veszíteni. Csak éppen tudjuk, hogy a vereség a sorsunk.

Mert minden győzelem önbecsapás. Más népeké is. A földi Jeruzsálembe visszatérő, akkor huszonnégy, ma lassan hetvenéves katona ma már kiábrándult: elmondta. A Fal mellett ma is sírni kell. Csak az emlékezés tart életben. Kiűzettünk a történelembe: most már ez az otthonunk. S a történelem tele van győzelemmel és vereséggel. Csak amíg a győzelem elfelejtet, addig a vereség emlékeztet: nem a győzelemre, nem a dicsőségre, nem a hol volt, hol nem volt nagyságra, hanem a legelemibb kötelességre, magára az emlékezésre.

Mégiscsak kellett volna harangozni. Úgy országosan.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.