Ara-Kovács Attila: Orient expressz

A Milla esete a határon túliakkal

  • Ara-Kovács Attila
  • 2012. november 30.

Egotrip

Az október 23-i Milla-tüntetés rendezői szerették volna, ha szónokaik között olyan is akad, aki megjelenítheti a határon túli magyarságot. Helyes és bölcs törekvés, a téma és a viszonyulás hozzá az elmúlt években a jobboldal és a szélsőjobboldal foglyává vált, és mára - különösen a kettős állampolgárság ügye miatt - jószerével áldozatává is esett a Fidesz és a Jobbik képviselte provokatív nacionalizmusnak.

A vállalkozás mégsem bizonyult szerencsésnek. A közönség először unatkozva, majd értetlenkedve hallgatta a beszédet, ami ha még öt percig tart, kifütyüléssel ér véget. Mindezért nem elég csak a szónokot - Kelemen Attilát, a transindex.ro erdélyi hírportál főszerkesztőjét - kárhoztatni, a jelenség miértjét érdemes tágabb körben is megvizsgálni. Hisz ezért a helyzetért az üggyel szembeni pesti magatartás épp úgy okolható, mint az a politikai kapzsiság, amivel a határon túli magyarság számos képviselője Budapesthez viszonyul. Még akkor is, ha a különböző ideológiai erőcsoportok felelőssége közti különbségektől aligha tekinthetünk el. Lehet a liberálisok racionális megközelítését érzéketlennek nevezni, akár okkal is, ám amit a jobboldal a magyar-magyar viszony örvén művel, az a határon túli közösségek jövőjének, létének kockáztatásával ér fel. Elég csak a kettős állampolgárság provokatív áterőltetésének felvidéki következményeire gondolni vagy az erdélyi, kárpátaljai, vajdasági magyar politikai képviseletek megosztását célzó fideszes törekvésekre.

Mindazonáltal a kettős állampolgárság új helyzetet teremtett, s ezzel mindenkinek számolnia kell. Egyetlen politikai erő sem térhet ki a következményei elől, hogy sok olyan magyar állampolgárral kell majd "itthoni" ügyeinket együtt intézni, akik nem itt élnek, és akiket ennélfogva "otthoni" érdekeik, más szemléletük, egyéb kötődéseik és eltérő lojalitásaik vezérelnek. Eddig lehetett erről vitázni, a kettős állampolgárság lehetőségének megnyitása után viszont már felesleges, sőt kontraproduktív, tekintet nélkül arra, hogy sokan vagy kevesen élnek-e majd a felkínált lehetőséggel, és szereznek magyar választójogot. Helyes tehát megszólaltatni határon túli honfitársainkat, hisz velük együtt fogjuk végre közösségünk előnyeit élvezni, és az együttélés elkerülhetetlen konfliktusait megszenvedni.

Az előnyöket máris élvezzük - az pedig a baloldal és a liberális tábor valós mulasztása, hogy ezekről nem beszélt eleget, és nem láttatta a következményeket világosan. Az egyesülő Európa felkínálta lehetőségek ugyan senkit sem hoztak még nemzeti lázba - ugyanakkor a nyomorult múlttal való szakítás és a demokrácia befogadása egészen más minőségűvé tette Kelet-Európa népei és kisebbségei életét. Az áru és a tőke szabad mozgása olyasmit produkált, amire talán még a gazdasági szakemberek sem számítottak. Magyarország ebből sokkal, sokkal többet profitált, mint azt emlegetni szokás; és ennek elhallgatása több mint bűn - politikai mulasztás.

Uniós integrációnk elindulása, s különösen a 2004-es, illetve 2007-es taggá válás óta ugyanis Nagy-Magyarország széttagolt régiói kulturálisan ismét homogén térséggé kezdenek válni. Számos vonatkozásban úgy, hogy egykori avítt, nagymagyaros jellegüket rekonstruálják - de szerencsére úgy is, hogy sok tekintetben máris azonosultak a Nyugattal. Hogy a jövőben e magyar közösségek képesek és érdemesek lesznek-e a megmaradásra, az dönti majd el, hogy a két út közül melyiket érzik magukénak, melyiket támogatják. Az aktuális magyar jobboldal, azonosulva 20. századi elődei legmocskosabb tradícióival, az előbbit választja. Az a kezdeményezés viszont, amit az október 23-i tüntetés legfontosabb üzenete, Bajnai Gordoné formált politikai programmá, nyilvánvalóan az utóbbit.

Ezért is volt olyannyira disszonáns Kelemen Attila beszéde. A szónok a jobboldal szokásos szimbolikus és nacionalista konfrontációira, ha nem egyenesen provokációira épített politikát kért számon azokon, akik - igen, számos tévedésük, gyengeségük, mi több, kishitűségük dacára - valóban európai keretbe próbálták fogni a Kárpát-medencei magyar kezdeményezéseket, és ebben mindmáig következetesek maradtak.

A szónok azzal indított, hogy nem óhajt beavatkozni a "belmagyar" politikai harcokba - és mindenki jól értette, hogy ez azt jelenti: nem óhajt a Fideszre vagy Orbánra vonatkozó kritikákat megfogalmazni. Ám Kelemen közel sem volt ennyire visszafogott azokkal a demokratikus pártokkal és ideológiai táborokkal szemben, amelyek ma Orbán ellenzékének fontos részét alkotják. A volt SZDSZ és általában a liberálisok rovására írta, hogy azok csak az európai integrációtól várták a romániai magyarság sorsának javulását. Mindannak tükrében, amit a kisebbségeknek már eddig is nyújtott európai perspektíva nyilvánvaló hozadékaként elkönyvelhetünk, Kelemen szavai nemcsak érthetetlenek, de értelmetlenek is, s azt a gyanút ébresztik, hogy épp a nagymagyarkodást és a nemzeti hetvenkedést, vagyis a teljes 20. századot kéri számon az azóta kimúlt SZDSZ-en meg azokon a liberálisokon, akik a 21. században, s nem egyebütt keresik a helyüket. És nem csak elvekről van itt szó. A történelmi igazság és a tisztesség megkövetelt volna néhány mondatot arról is, hogy az egykori liberális párt ténylegesen mit is tett Erdélyben és nem csak ott. Vajon ki építette ki százával az e-pontokat és alapozta meg a korszerű oktatás ottani tárgyi feltételeit? Igaz, nem öntöttek le mindent piros-fehér-zölddel, és tisztában voltak azzal a határral is, ami nem a két ország, hanem a magyar kormányzati lehetőségek és az erdélyi magyarság romániai politikai mozgástere között húzódik. Ez az, amit a Fidesz soha nem hajlandó tekintetbe venni, épp a kisebbségek legnagyobb kárára.

Hasonlóképpen olcsó populizmus anélkül emlegetni a szocialisták kijelentéseit a 23 millió román munkavállalóról, hogy nem tesszük mindjárt hozzá azokat a tízmilliárdokat is, amelyeket az "elmúlt nyolc év" kormányainak jóvoltából a Corvinus Zrt. Erdélybe juttatott. Hazug mellébeszélés elhallgatni azt, hogy milyen sokan részesültek e támogatásokból, s hogy milyen keveseknek jut ma a csökkentett összegekből: bár a jobboldali, sőt szélsőjobboldali fideszes klientúra Erdélyben sem szűkölködik.

Kelemen fellépése a Fideszt leváltani akaró együttműködés szándékával igencsak ellentétesre sikeredett; ráadásul a beszéd ellenségesnek bizonyult a legtöbb olyan szervezettel szemben, melynek jelenléte a 2014-es parlamenti többség megszerzéséhez nélkülözhetetlen. Vajon kiknek üzent a Milla evvel a fellépéssel - ami sok mindenre nem volt jó, de arra igen, hogy egyesekben felébressze az ősi gyanakvást? Vagy csak egy lett volna ez is azon kreatív káoszelemek közül, melyeket a Milla-szervezők gyakorta tévesztenek össze a politikai tisztességgel és a rátermettséggel, hogy megkülönböztethessék magukat az általuk oly sokat gyalázott demokratikus pártoktól? Pedig még néhány efféle megoldás, és már nem is fognak annyira különbözni tőlük, ha különböztek egyáltalán valamiben is rövidke pályafutásuk alatt. Hisz a tömegmanipuláció klasszikus eszköztárát, úgy tűnik, idejekorán elsajátították, annak összes kockázatával együtt. Elvégre az, aki a demokratikus pártokat gyalázza, magát a demokráciát is gyalázza.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.