Balázs Zoltán: A jobb lázadása

A liberális haza atyja

  • Balázs Zoltán
  • 2015. május 2.

Egotrip

Március 23-án elhunyt Lee Kuan Yew (Li Kuan Ju), Szingapúr alapítója, ott szó szerint a haza atyja.

A magyar sajtóban Lovas István megemlékezésén kívül nem nagyon olvastam róla mást, ő pedig a tőle megszokott, khm, sajátos szemszögből értekezik az elhunyt érdemeiről, amiből mintegy kiviláglik, hogy dacára a Nyugat csodálatának, Yew alapjában véve mélyen mást képviselt, mint a Nyugat. Valami olyasmit, amit a politikai tekintélyben hívő jobboldaliak Magyarországon is szeretnének látni; gondolom, kiváltképpen a rágózás üldözése és a botbüntetés lehetősége gyakorol egyes jobbos elmékre varázsos hatást. Szingapúr neve többek között ilyesmikért merülhetett föl abban a bizonyos emlékezetes beszédben és kontextusban. A blogvilágban olykor azonban olyasmit is szóvá szoktak tenni a szingapúri – yew-i – csoda fő összetevőjeként, amiről Lovas úr mélyen hallgat, éspedig a gazdasági szabadságot, a bírói ág teljes függetlenségét, s – ha hinni lehet az adatoknak – a korrupció szinte teljes hiányát. Alapjában véve mindazt, amit Európában a brit liberális hagyományhoz szoktunk társítani.

S itt érdemes akkor egy kicsit elidőzni. Mindenekelőtt tisztázni kell, hogy országokat ­ritkán szabad, ha egyáltalán, modelleknek tekinteni. Ez éppúgy igaz Amerikára, mint Szingapúrra. Egy eset nem bizonyít általános összefüggést. Megfelelően elmélyült politikai gazdaságtani összehasonlító stúdiumok híján még az első pillantásra használhatónak látszó ötletek átvétele is több kárt okozhat, mint amennyi hasznot hajt, már ha egyáltalán lehetséges. Könnyen lehet például, hogy a botbüntetés, amelyet Yew kifejezetten saját – ezek szerint inkább pozitív – nagy-britanniai iskolai élményei hatására honosított meg, csak személyes és megismételhetetlen tekintélye miatt maradt fönn ez idáig. S itt máris akkora különbségekbe botlunk Szingapúr és szinte bármelyik nyugati ország között, amelyek miatt a modellgondolkodás politikaelméleti szempontból gyakorlatilag eleve kudarcra van ítélve.

Először is: Szingapúrnak nincs történelme. Emiatt egy virtigli konzervatívnak máris zavarba kell jönnie, legalábbis, ha a szokásoknak, a szerves fejlődésből kinyerhető tudásnak, a kultúrának komoly jelentőséget akar tulajdonítani. Oakeshott sem nagyon tudott mit kezdeni Amerika megkonstruáltságával, pedig ott legalább voltak bizonyos vitathatatlanul homogén, széles körben elterjedt, például vallási hagyományok. Szingapúr azonban vallásilag elképesztően megosztott, ha tetszik, sokszínű. Egyetlen homogén háttér látszik bizonyosnak, ez pedig a brit birodalmi elitképzés, amely a nemzeti-kulturális sajátosságokat el nem tagadva képes volt egybegyúrni a birodalom irányításához szükséges adminisztratív és politikai készségeket. Ez az, ami Yew-ban és álta­lában a szingapúri elitben megfelelő örökösre talált. Felületes utánanézés alapján is egyértelmű, hogy a nyugati iskolai elitképzési hagyományok kulcsfontosságúnak bizonyultak a mai szingapúri elit formálásában.

Ha egy politikai közösségnek nincs történelme, akkor valóban jóval nagyobb lehetőségei és felelőssége is van az alapítónak. A liberalizmusnak pedig tényleg nemigen van mondanivalója arról, hogy a jogállamot hogyan lehetne mondjuk jogállami elvek alapján megteremteni. Igaz, a konzervatívnak sem sok. Tegyük fel, hogy nincs mód olyan fajta alkotmányozásra, mint amilyet sok liberális szeret képzeletben lejátszani; de olyan eleve adott szokások és eljárások sincsenek, amelyekre a konzervatív szeretne támaszkodni. Szingapúr maláj, kínai, indiai, európai népcsoportokból verődött össze, ahol sem az egyik, sem a másik verzió nem működhetett. Mindkettőt lehetetlenné tette az etnikai, vallási, nyelvi heterogenitás. Ilyenkor a politikai szerencse következik: jöhet egy Washington vagy Yew, de jöhet a káosz és az anarchia is. Ám ha egyszer az alapítás sikeres volt, csak extrém helyzetben van szükség arra – már ha van –, hogy újabb rendkívüli egyéniség (mint Lincoln) alapítsa újra az államot. A rendkívüli, kivételes történelmi helyzetek azonban mindenre jók, kivéve azt, hogy belőlük bármilyen konyhakész receptet lehessen lepárolni. Nem vitás, Yew tekintély volt. Rendszerét ezen az alapon nevezhetnénk autoritatívnak, de ez félreértés volna: az ő tekintélye nem a rezsim autoritatív voltán nyugodott, hanem azon, hogy ő volt az alapító. A dolog tehát pontosan fordítva áll, mint ahogyan Magyarországon (is) sokan képzelik.

Az azonban teljesen jogos és érdekes kérdés, hogy milyen elveket, megfontolásokat követett az alapító. Erre részben már fentebb megadtam a választ: a brit szabadelvű hagyományt. Szingapúr lakosainak otthon kell magukat érezniük. Föld és földbirtok híján saját lakásukban. Margaret Thatcher „ultraliberális” lakás(ház)tulajdonos = polgár tételét Yew már régen rögzítette. Igaz, ehhez viszont kitalálta az állami lakásépítést (nagyrészt ma is az állam építi a lakásokat), csakhogy ebben elsősorban az a politikai megfontolás vezette, hogy a három nagy népcsoportot, valamint a társadalmi rétegeket fizikailag is célszerű megfelelő arányban keverni (ma is etnikai kvóták korlátozzák a lakásforgalmat). Ez vitathatatlanul illiberális intézkedés, de vélhetően szükséges ahhoz, hogy a társadalmi béke, s így a szabadság is fennmaradjon.

Ugyanez a kissé nyakatekertnek ható, de egyáltalán nem képtelen okoskodás rejtőzhet a híres szingapúri demokráciadeficit mögött. Itt is részben a brit liberális, ámde nem kifejezetten demokráciapárti hagyományt követve talán azzal a megfontolással van dolgunk, hogy az egyéni jogokat messzemenően tiszteletben tartó elit által kormányzott ország azért jobb, mint az általános választójogon és a teljesen szabad politikai versengésen alapuló politikai rendszer, mert megnehezíti a kiszámíthatatlan szenvedélyek betörését az államba, a mértéktelen ígérgetést, az állam eladósodását, csapdába ejtését és szabad prédává válását.

Egy konzervatívnak nagyon is tetszhetnek ezek a klasszikus liberális érvek. Ki tudja, egy konzervatív talán akkor érzi magát a legjobban, ha tisztességes liberálisok kormányozzák, akik megóvják a tömegdemokráciától. Sajnos azonban valószínű, hogy a szingapúri klasszikus brit berendezkedés egyszeri, kivételes történelmi csoda. Nem másolható, de legalább csodálható. És nem vitás, hogy az alapító távozta után Szingapúr létezése első nagy próbatétele előtt áll. Most válik el, hogy az alapító elvei helyesek voltak-e, hogy ez a klasszikus, bár kissé anakronisztikus, de hihetetlenül sikeres nyugati liberális állam fönn tud-e maradni. Szingapúr történelme a múlt héten kezdődött el. Figyeljünk jól.

Figyelmébe ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). 

Lentiből a világot

Nézőként már hozzászoktunk az előadások előtt kivetített reklámokhoz, így a helyünket keresve nem is biztos, hogy azonnal feltűnik: itt a reklám már maga az előadás. Kicsit ismerős az a magabiztosan mosolygó kiskosztümös nő ott a képen, dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach, csak olyan művien tökéletesre retusálták, kétszer is meg kell nézni, hogy az ember felismerje benne Ónodi Esztert.

Crescendo úr

A Semiramis-nyitánnyal kezdődött koncert, és a babiloni királynőről szóló opera szimfonikus bombákkal megtűzdelt bevezetője rögtön megalapozta az este hangulatát. Szépen adta egymásnak a dallamokat a klarinét, a fuvola, a pikoló, a jellegzetes kürttéma is könnyed fesztelenségét domborította Rossini zenéjének, akit a maga korában Signore Crescendónak gúnyoltak nagy ívű zenekari hegymászásai okán. A Danubia Zenekarra a zárlatban is ilyen crescendo várt.

A miniszter titkos vágya

Jövőre lesz tíz éve, hogy Lázár János a kormányinfón közölte, megépül a balatoni körvasút abból az 1100 milliárd forintból, amit a kormány vasútfejlesztésekre szán. A projektnek 2023-ban kellett volna befejeződnie, és egy ideig a gyanús jelek mellett is úgy tűnt, hogy minden a tervek szerint alakul: 2021. június 18-án átadták az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti 55 kilométeres, villamosított szakaszát.

Ahol mindenki nyer

Orbán Viktor magyar miniszterelnök hétfőn baráti látogatáson tartózkodott a szomszédos Szlovákiában, ahol tárgyalásokat folytatott Robert Fico miniszterelnökkel és Peter Pellegrini államfővel. Hogy miről tárgyaltak, arról sok okosságot nem lehetett megtudni, az államfő hivatala nem adott ki közleményt, posztoltak egy kényszeredett fotót és lapoztak; a miniszterelnök, Orbán „régi barátja” ennél egy fokkal udvariasabbnak bizonyult, amikor valamiféle memorandumot írt alá vendégével; annak nagyjából annyi volt a veleje, hogy Fico és Orbán matadorok, és reményeik szerint még sokáig azok is maradnak (Robert Fico szíves közlése).

„Inkább magamat választom”

A Budaörsi Latinovits Színház fiatal színésze a versenysport helyett végül a színház mellett döntött, és ebben nagy szerepe volt Takács Vera televíziós szerkesztőnek, rendezőnek is. Bár jelentős színházi és ismert filmes szerepek is kötődnek hozzá, azért felmerülnek számára a színház mellett más opciók is.

Az irgalom atyja

Megosztott egyházat és félig megkezdett reformokat hagyott maga után, de olyan mintát kínált a jövő egyházfőinek, amely nemcsak a katolikusoknak, hanem a világiaknak is rokonszenves lehet. Ügyesebb politikus és élesebb nyelvű gondolkodó volt, mint sejtenénk.