Bán Zoltán András: Noé vendéglője

Huszonharmadik számla – Fölszállott a korona

  • Bán Zoltán András
  • 2016. július 9.

Egotrip

Födetlen arcú napsütésben irányítom kackiás lépteimet törzskocsmám felé; érzem, ma ásványvizes nap van, torkomat nem fertőzöm maró humorú alkohollal, ám ennek ellenére is állok elébe a kihívásnak, hogy végre megkezdjem döntőnek remélt előadás-sorozatomat a Magyar Mámor Történetéről, melyben azt is bizonyítani fogom majd, hogy a mámorok világában a magyar mámor valami különös species, és mint minden jelenségnek ennek is megvan a maga specifikus története, mely szoros összefüggésben áll a magyar történelemmel és annak úgynevezett történetfilozó­fiájával, melynek legmélyebb gondolatát SZEMERE MIKLÓS fogalmazta meg az 1897-es Széchenyi-lakomán mondott pohárköszöntőjében: – Nem boldog a magyar!

És miután helyet foglalok kispolcom árnyékában, megmarkolom jéghideg vizemet, melyet a FIZETŐPINCÉR megvető arckinyomattal tett elém az asztalra, és hátranyúlok, hogy le­emeljem a Mámor Kiskönyvtára egyik legfontosabb kötetét, ADY ENDRE A magyar Pimodán című értekezését. De ki lenne alkalmas érzékletesen leírni meglepetésemet (hacsak nem jómagam…), hogy amikor belefognék az egyik döntő, a másnapos mámor rendkívüli teremtőerejét taglaló passzus felolvasásába, hogy aztán tervem szerint kifejtsem majd ama kedves eszmeparányomat, hogy talán maga NOÉ is macskajajos kezekkel fogott bele a bárka építésébe, azt kell hallanom és látnom, hogy a romkocsmaövezet fenségesnek csöppet sem nevezhető romjai fölött feszülő, a legjobb­kocsma.com című honlapnál alig idősebb égbolton egy nemzeti színekben játszó, valamiféle látomásos fagylaltkehelyre emlékeztető, roppant léghajó tűnik föl, és fenséges lejtéssel ellibeg a miénknél jóval patinásabb mennybolttal büszkélkedhető környék, a millenniumi villanegyed  irányába. A kertben mindenki fölugrik, az asztalok, székek felborulnak; a tömeg szájtátva bámul az égre, a hajléktalanok tenyerük megfeszítésével tapsolnak, az utcán megáll a forgalom, kiáltások, sikolyok hallatszanak, sokan hurrát kiáltanak: „Hajrá, Magyarország!” Kurz und gut: e pillanatban viháncoló és boldog ünnep a magyar élet. Én meg beletörődöm, hogy előadásomat ismét el kell halasztanom, ki tudja, talán arra az időszakra, amikor minden magyar egyszerre józanodik ki, ami feltehetően a magyar világ végpontja lesz, mely száraz apokalipszist erősen opponálom, de hogy tegyek is ellene valamit, leszámolok az ásványvizes nap kényszerképzetével, és azonnal rendelek négy fröccsöt, a másik kettőt a ma különös elégedettséggel somolygó NEMETSCHEK számára, és odatársulok a kivételesen férfitársaság nélkül limonádézgató SZABÓ ERVINNÉ céges laptopja mellé (aki végül megpályázta és elnyerte a Magyar Művészeti Alkotóház könyvtárosi állását), aki már olvassa is a hírt, mely fényt derít az égi jelenségre: „Első ízben a Felvidéken láthatta a közönség a Szent Korona Ballont a magasba szállni. A ballon egy jelkép, amely a magyar megmaradást és a Kárpát-medencei összetartozást hivatott hangsúlyozni. A Szent Korona Ballon 2200 köbméteres kupola térfogatával a sport, illetve a versenyballonok kategóriájába tartozik. Teherbírása három fő. Magassága 20 m, a kereszt a tetején 2 m magas. Mint a megálmodók elmondták, a cél nem elsősorban az utaztatás, hanem a Szent Koronának mint a mai korban is teljes körű útmutatásként szolgáló jelképének a láttatása. Az előkészületek szakrális jelleget öltöttek. A kupola alsó felén magyar néphagyományból kiinduló állatövi jegyeket ábrázoló kazettás festmény látható.  A tervek között szerepel a történelmi Magyarország körberepülése, vagy­is azoknak a helyszínek felkeresése, ahol a történelem során a Magyar Szent Korona tartózkodott. Legyen e léggömb a hazaszeretet luftballonja! Legyen a hűség és az összetartozás, a Kárpát-medence léghajója!”

– És ilyenkor hol van ő?! – kérdem elkeseredetten SZABÓ ERVINNÉTŐL. – Hol tanyázik új barátja, a VÁNDORFILOZÓFUS, aki KANT alapján akart előadást tartani a fej betegségeiről, különös tekintettel a magyar seggfejre?!

De mielőtt az örökös víg özvegy válaszolhatna, NEMETSCHEK ugrik a kocsma közepére, és szinte lázbeteg tekintettel kiáltja: – Itt vagyok viszont én, aki egyenesen Grinzing asztalai mellől érkeztem! Én, aki egy nemrég kézhez vett ügyvédi megkeresés értelmében egy elhunyt és számomra ismeretlen rokonom révén jelentős vagyont, továbbá lakást örököltem Bécs városában! Vagyis ma mindenki a vendégem. Jöhetnek a hajléktalan urak és asszonyok is! Nem kell ide KANT, tisztelt IRODALMÁR uram. Elég, ha a magyar fejbetegségekhez eszünkbe idézzük SZEMERE BERTALAN szavait, aki KOSSUTH utasítására 1849 véres augusztusában félőrültként keringett a koronával és a koronázási palásttal a magyar határ mentén, és 1853-as emigrációs memoárjába ezt jegyezte föl: „A korona mint egy vampyr faldolta oldalamat. Kivinni lehetetlen volt, itt hagyni nem akartam, megsemmisíteni sem, azonban elrejteni sem tudtam. Végre közöltem Batthyányval helyzetem nehézségét.
Ő semmi fontosságot nem tulajdonított a dolognak, s mintha egy darab kőről volna szó, hidegen azt felelte: törd össze vagy vesd a Dunába.” Teszem hozzá, magától az egykori belügyminisztertől nem esett oly távol e gondolat, hiszen HÁZMÁN FERENC, Buda utolsó polgármestere emlékezéseiből meg azt tudjuk, hogy SZEMERE kijelentette „elég aggodalmam volt már e ládával. Republikánus lévén, tartalmát úgyis már nagyra nem becsültem, darabokra töröm és a Duna mélyére süllyesztem.” De aztán győzött a kivételesen józan ész, és elásta a koronát Orsova mellett a Havasalföldre vezető útnál. Kérdem én, tisztelt gyülekezet, vajon a Szent Korona Ballon diadalittas szálltában felkeresi-e ezt a helyet is, mely a korona történetének talán legszégyenteljesebb stációja? De immár TÁLTOS uram színeit látom feltűnni a lombos bejáratnál. Egy kancsó pálinkát nemzetes uramnak!

A TÁLTOS lerogy az asztalhoz, felhajt három poharat, és belevág: – Bánatom van, Melinda – fordul SZABÓ ERVINNÉ felé. – Mert megszűnik a József Attila Kör, meg a JAK, óh én JAK-om, hol reggelekig együtt danoltunk Péterrel, Péterrel, és megint egy Péterrel... Hova tűntetek, cimborák?! Hová tűnik az egész?!

Én meg hajnaltájt, felütődve az asztal alól, azt látom, hogy a szintén tökrészeg FIZETŐPINCÉR a kerti lak tetejére fölmászva, egy kisded léghajóvá alakított sótartóban, nemzeti színű szalagon engedi NEMETSCHEK lába elé a huszonharmadik számlát, aki ADY sorait motyogja maga elé:  „A hatvanas-hetvenes évek, s aztán a kilencvenes évek nagy európai áramlata után álljunk Mokány Berci mellé?”

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.