Bodoky Tamás: Fájlövés (Reklámocska)

  • 1997. február 20.

Egotrip

Bajlódnak a multik a multikultival: a Mutánsok Gonosz Testvérisége (Evil Brotherhood of Mutants, http://www.ebom.com.au) által a klánlistán hozzám is eljuttatott üzenet szerint a fogyasztói tömegek globális uniformizálódására bazírozó marketinggépezetek váratlan akadályokba ütközhetnek a beszélt nyelv formájában megnyilvánuló nemzeti sajátosságok alakjában.

A Coca-Cola Kínában először olyan kombinációval (ke-kou-ke-la) próbálkozott, amelynek jelentése tájszólástól függően "harapj a viasz ebihalba" vagy "viasszal kitömött kanca" volt, de aztán negyvenezer kínai írásjegy tanulmányozása után sikerült "vidámság a szájban" (ko-kou-ko-le) jelentésű, fonetikusan is kielégítő megoldást találni. Tajvanban a Pepsi fordítója lőtt bakot, amikor egy Pepsi-generációs szlogen nem kevesebbet ígért, mint hogy "A Pepsi visszahozza őseidet a halálból". "Ugyanitt a Kentucky Fried Chicken sokáig nyomatta a "lerágod az ujjaidat" jelentésű zenés kedvcsinálót persze "megnyalod utána" helyett.

A General Motors nem értette, hogy miért maradnak el a Chevy Nova eladási mutatói a dél-amerikai kontinensen, amíg valaki fel nem világosította őket, hogy a "no va" jelentése a latin nyelveken "nem megy", ekkor a modellt "Caribe"-re keresztelték át a spanyol piacon. Brazíliában a Ford próbálkozott sikertelenül a Pinto státusszimbólummá emelésével, mert arrafelé az apró fütyit nevezik így. A Parker még sikamlósabb pályára tévedt, amikor egy töltőtollat a "nem fogja a zsebébe folyva megszégyeníteni önt" helyett fordítási hibából kifolyólag a "nem fogja a zsebébe folyva teherbe ejteni önt" dumával próbáltak vonzóvá és kívánatossá tenni a célcsoport előtt.

Az is elég vicces lehetett, amikor az amerikai pápalátogatás alkalmával a spanyol ajkú piacra szánt pólón a "láttam a pápát" helyett a "láttam a krumplit" felirat díszelgett a szentatya képe alatt. Európai példa is akad: a Colgate "Cue" néven vezetett be a francia piacra egy fogpasztát, jóval egy azonos című pornóújság után, a Schweppes olasz kampányában pedig vécéöblítővíznek fordították a tonikot. Ronda és finom.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.