Sajó László: Öt és feles

Borfeusz az alvilágban (Bormuda-háromszögek 7.)

Egotrip

Készülj a hosszú télre, kedvesem, mert. Dúdolta K. Dezső E. Kornélnak. Még tart a nyár, mutatott a napos égre E. Kornél, és köldökéig kigombolta ingét. Ide jöjjetek, mondta a szembejövő, levetkőzött nőknek, hónaljukban avarszag, szemükben méla undor. Odalenn már tél van, mondta E. Kornél, és letuszkolta E. Kornélt az első pinceborozóba. Rég voltunk, menjünk oda, hol vagyunk.

A föld alá süllyednek, látni se bírják a gyalázatosan "rehabilitált" zsidónegyedet. A Síp utcában az Ezüstkalász MGTSZ (Dunaszentgyörgy) borozóján lakat, halvány sárga-piros zománc hirdeti még: PACAL MÁJ, ők csak inni szeretnének most már, de nagyon. Mi van itt, a zsidónegyed szellemével a borozók alvilága is az örök túlvilágra költözött, kietlen pubok és elitalakulatok az egykori szenespincékben?! A Holló utcába be se mennek, látták eleget, rémálmaikban is a beépített grundot, a gründolt Gozsdu-udvart. A téglafalról, ahonnan a labda visszapattant, most gigaplakát hirdeti az új világot. Elegáns üzleti negyed lesz itt, akárki meglássa! Õk már nem, csak találnának már egy föld alatti oázist. A Nagydiófa utcai italkimérést (akkor még így hívták, mennyit járt ide K. Dezső a Vasvári utcai szobakonyhából!) felújították, friss asztallapszag az utcán; megfogadták, asztalt ódonná koptatni, könyökölni, leönteni, nevüket örök időkre belevésni, majd visszajönnek. A hely neve most Diófa borozó, sok jóra nem számítanak, alámerülnek.

Bent diáksereg, biztos a közeli tanárképzőből, a berendezés is nékik szolgál. Csocsó, darts, nyerőgépek, tévé, kivetítő. Gépies hely. De legalább nem szól a zene. A falakon is gyermekrajzok: a plafonon medvelábnyomok, mackó kezében napernyős koktél: macifröccs. Cigiző fiú egy szőke copfos nagy melléhez koccantja korsaját. Az egyik asztalnál csak lányok, a másiknál fiúk, a harmadik koedukált. Ezek már nem tanulnak esztétikát, se tudszocot, irigykedik K. Dezső. Sehol egy figura; az egyetlen arc egy százötven kilós szemüveges, nyakláncos, ő is ide tartozik: tulaj és/vagy kidobó-/köszönőember ("Mi van, te faszszopó?"). Figyelemre méltó, hogy a Diófa keddtől szombatig éjfélkor (!) zár, hétfőn és vasárnap is tízkor. Ebben a borozóban nem is mérnek bort, az ifjak nagymálnát isznak, vagy talán Áfonyás Finlandiát Cappy Eperrel?! Valóban. Akció van, miként a Burn (az mi?) és az Áfonyás Finlandia is csak 590 Ft! A hülyének is megéri. A hülyének. A pulton kötegekben a szívószál, a polcon csipszek piroslanak, hová kerültünk? Mindjárt megszólal a Vacka rádió. Lány és fiú csocsóznak, csókolóznak, csocsóznak, már nagycsoportosok. "Köteleztek, csak engem, a többi lakót nem, hogy irtsam a csótányokat. Õket mért nem? Te is egy csótány vagy, többet ne lássalak itt." Végre egy épületes beszélgetés, persze a pultnál. E. Kornél a vécébe megy, pedig nem is kell, csak az ajtó mellett ül egy lány, vállain melltartópántok könnyű terhe. Nézni nem tereh. K. Dezső is megnézi magának, meg is látná magát benne, ha. Eper- és áfonyaillat keveredik a füsttel, rózsaszín felhők úsznak át az egyik helyiségből a másikba, kimennek a friss levegőre. A borozó falán búcsúfelirat, egy régi törzsvendég írhatta. BÚCSÚ NÉLKÜL MENJÉL EL. / A SZEMEIDBE KÖNNYEKKEL. / BOCSÁNATOT KÉRSZ TE MÉG?! / Ó MAMI MÁ. / EZ AZ AMI FÁJ.

A Kazinczy utcai borozó még tartja magát, a Nagydiófa utcai borkimérés törzsközönsége és a zsidónegyed népe ide húzódott a multidaruk légitámadása elől. A pultnál maga Svejk ül, de tényleg. A császár őfelségének a képe helyén ártábla - egy futballpályán. Unicum 290 Ft, megállt az idő. Háború lesz, alighanem, mondja Svejk, de senki se figyel rá, mindenki ordítva beszél, hogy túlkiabálja a zenegépet, a másikat. Kántorjánosi!, üvölti valaki, majd utána kell nézni, hol játszik (megyehármas csapat Szabolcs-Szatmár-Beregben, Mátészalka mellett - K. Dezső). "Csodacsatár" játékgép, csocsó, ez egy sportborozó. "Detonátor" zenegép, az is üvölt, happymetál. De a legnépszerűbb berendezés a konvektor, nem is férnek oda. Édes ez a gösszer, mondja K. Dezső, aki persze nem bort iszik. Nem édes az, csak rúzsos a pohár, mutatja E. Kornél. Ki lehetett az a kurva, leheli K. Dezső a pohárba, és a rúzsnál kortyol. A rúzs a csókja. Megnézi az unicumos poharat, repedt. Mindjárt a pinceboltozat is megnyílik, egy óriásdaru belógat egy hatalmas vödröt, és kiönti a vendégeket. Betonból, gipszből. Panoptikum az "új" zsidónegyedben, jöhetnek a turisták, kézzelfogható közelségbe került, tapintható a múlt! De csak a hét törpéből jön be az egyik, megáll Svejk mellett. Háború lesz, mondja a törpe. Anyád, az a Hófehérke!, horkan föl Svejk, ez az én szövegem! Aztán K. Dezsőre néz. Mit írsz? Rólad a jelentést, mondja Bretschneider-K. Dezső, amikor piros és lila vödreivel, felmosórongynyélen belibben a hiporealista takarítónő, és véget vet a zenegépnek, játékgépnek, csocsónak, ordibálásnak. Hát akkor a háború után, este hat órakor, búcsúzik Svejktől a törpe. Gyere inkább fél hétre, hogyha netalán elkésnék, feleli Svejk. Az nem jó, mondja a törpe. A borozó nyolckor zár. Hat órára nem tudsz itt lenni? Jól van, itt leszek hatra, hallotta még a törpe, K. Dezső és E. Kornél a távolodó Svejk válaszát.

Most hova? A Wesselényi utcában a szürkeségben csak a Rókalyuk vörös-lik. Tévé nincs, ez jó. Meleg van, ez a legjobb. Zárjátok már be a rácsot! Kurva hideg van!, üvölt rájuk a pultos, itthon vannak. Magányos kővendégek ülnek az asztaloknál. Takonyzöld (E. Kornél szerint: türkiz) lambéria. Húgyszagú nő a sarokból cigit kér. Sálban, sapkában, dzsekiben ül itt, kér cigit, a nyitás óta. Pedig annak már vagy negyven éve. Akkor is pont így nézett ki. A nő, a Rókalyuk. A falon a világ nagy stadionjai, kis képek a tengerről. A kővendégek, ki-ki a maga asztalánál, át-átbeszélgetnek. "Most megy a Győzike, mi meg itt ülünk." "Fiatal volt, az emháesznál volt állásba..." "Szerinted ért a géplakatos a zárakhoz? Mert szerintem nem. Én csak tudom. Az a szakmám." "Köszönöm, hogy elvegetálhattam itt egész nap." "Kössék fel az álladat!" A hugyos nő feláll, terepszín nadrág van rajta, körülötte a terep az ő színét-szagát vette fel. Arca, mint a teli hamutartó, szürkésfehér. Nem akar hazamenni, mit kap a férjétől, az is van neki, azért van itt. Jenőkém összeszedi a hamutartókat, ma alig voltak. Mindig ugyanazok. "Már ne vegyél tavaszi cipőt meg kabátot." "De, veszek. Majd te elhordod." Búcsúznak a kővendégek, a ráccsal a kinti világot húzzák magukra, vörös farkával még utánuk csap a Rókalyuk, a kályhatűz, az otthon melege.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.