Váradi Balázs: Csak semmi politika!

Párhuzamos kivégzések

Egotrip

Simor Andrást és a Nemzeti Bank vezetését a kormány régóta vegzálta, csúf eszközökkel: lecsökkentette fizetéseiket, a felügyelőbizottsággal piszkáltatta, végül mondvacsinált ürüggyel rájuk uszította a számvevőszéket (utóbbi azt is világossá tette, hogy az ÁSZ-nál már rég nincs szó valódi függetlenségről).

 


Az MNB-t azonban nem sikerült erőből gleichschaltolni; Orbán Viktornak ki kellett várnia az elnöki időszak végét. Végül Matolcsy György kinevezésével a kormányzat formálisan szalonképesen, a szabott idő lejártával a Dimitrov téri műintézményben végzett, többszörösen gazdaságiminiszter-viselt, magát tehát tág értelemben joggal közgazdásznak mondó politikust delegált a jegybank élére. A színházjáró olvasónak a történet hasonlónak tűnhet egy másik nemzeti csúcsintézmény vezetőváltásához: Alföldi Róbertet is bántotta a Fidesz-kormányzat, ám az ő leváltásával is megvárták mandátumának lejártát, és őt is másik színházi ember váltotta.

 

Matolcsy György és Vidnyánszky Attila kinevezésének párhuzamos történetei azonban egyvalamiben jelentősen különböznek: az időzítésben.

A Nemzeti Színház vezetőváltásáról a csöppet sem elegánsan meghozott formális döntés fél évvel az előtt megszületett, hogy Vidnyánszky átvette volna az intézményt. Jó okkal: a sima váltáshoz, a tájékozódáshoz, a költségvetésről, előadásokról és színészekről szóló döntések meghozatalához nyilvánvalóan kell egy hosszabb átmeneti időszak.

A monetáris politikában legalább annyira fontos a kiszámíthatóság, mint a színjátszásban; másutt a jegybankoknál is természetes akkora ráhagyás a kinevezésben, mint nálunk a Nemzeti Színháznál. A jegybankelnökséget mégis szinte az utolsó percig lebegtette a kormányfő, hónapokig variálták a dodonai nyilatkozatokat átlátszó kiszivárogtatásokkal.

Vajon miért?

Semmiképpen sem azért, mert a kormányzat kevésbé kívánja uralni a kultúrát, mint a pénzügypolitikát, vagy fordítva. (Mára szemmel láthatóan minden intézményt és területet uralni akar.) És azért sem, mert az egyiknél szükség lenne a szakmai autonómiára, a másiknál nem.

A fő különbség a kinevezések között, hogy a két döntés közül az egyik egy olyan intézmény vezetéséről szól, amely egy rendkívül érzékeny, mindenki számára látható mérőeszközhöz, az árfolyamhoz van bekötve. Ez a mérőeszköz ráadásul gerjedésre hajlamos, és egy csak részben hatástalanított társadalmi-gazdasági bomba elsütőszerkezetéhez van kötve.

A Nemzeti Színházban zajló munka fontos. De teljesítményét, a nemzeti önreflexiót, az emelt műveltségi szintet, a műélvezetet, élményt, katarzist számszerűsíteni nagyon nehéz. A jegyek ára és fogyásuk sebessége, a telt házak, az üzérek árai azonban valamit mutatnak. Ezek alapján azt is gondolhatjuk, hogy amit a Nemzeti Színház nyújt, az jobb, mint amit például az Újszínháztól kap a nemzet. De szépen lennénk, ha túlzottan figyelnénk e bizonytalan és durva kvantitatív mutatókat. A szakmai munka összeomlásának, annak, ha magyarok tízezrei mély, okos, megrázó rendezések helyett avítt, magyarkodó kulisszahasogatásban részesülnek, nagyon is lehetnek jelentős negatív társadalmi hatásai. De attól csak rohad a nemzet, nem robban.

A jegybank diktálta monetáris politika viszont mind közvetlenül (a kamatok, piaci beavatkozások révén), mind közvetve (például nyilatkozatokon keresztül) hat arra, hogy a forintot euróra, eurót forintra váltók piacán hogyan alakul a kereslet-kínálat, és ennek eredményeként az árfolyam. Ezen a piacon nemcsak az exportőrök és importőrök, hanem a spekulánsok is adnak-vesznek. Közéjük tartoznak a pici vagyonukat az árfolyam függvényében ide-oda váltó középosztálybeli megtakarítók is, meg azok a (magyar vagy külföldi) nagybefektetők, akik nem napról napra, hanem percről percre döntenek arról, érdemes-e még a magasabb kamatért forintban tartani a pénzüket, vagy usgyi, irány az euró és a dollár viszonylagos biztonsága. Ez a folyamat egy ponton elkezdheti önmagát erősíteni: az egyre olcsóbb forintot nem csábító vásárlási lehetőségként, hanem vészjelzésként dekódolva elkezdhetnek megszabadulni forintjaiktól a spekulánsok. Ezt hívják pániknak. Senki nem tudja, hol van ez a pont.

A kormány is tisztában van ezzel. Ezért szemét végig az árfolyamon tartva, türelmes, apró kommunikációs lépésekkel növelte annak a valószínűségét, hogy Matolcsy lesz az utód. Ezt meghintették groteszk módon ortodox nyilatkozatokkal, melyekben Matolcsy, miközben szempillaremegtetve oldalazott ki az elől a kérdés elől, hogy vajon lesz-e jegybankelnök, hitet tett az infláció leküzdése mint fő központi banki cél mellett. Amikor a Világgazdaság megbízható forrásra hivatkozva hírül adta, hogy a Nemzeti Bank elnöke Matolcsy György lesz, az euró forintárfolyama az előtt ugrott egyet, hogy kijött volna Kocsis Máté cáfolata.

A "megbízható forrás" minden valószínűség szerint kormányzati kiszivárogtatást jelent. Lehet persze, hogy valakinek eljárt a szája, de a gondosan óvatos mutatványhoz jobban illik az a hipotézis, miszerint valamelyik kormány-főkommunikátor ún. kipuhatoló kiszivárogtatást (trial-balloon leak) hajtott végre: kipróbálták, az akkori várakozások mellett hogyan reagál az árfolyam a bejelentésre.

Mindezt úgy húzta el a lehető határig a kormány (amikor az elemzők már nagyon valószínűnek gondolták Matolcsyt, de még semmi sem volt formálisan bejelentve), hogy ha közben a külső piaci körülmények zordra fordulnak, vagy látványosan beszakad a forint árfolyama, még mindig arcvesztés nélkül jelölhetett volna a kormányfő egy kevésbé veszedelmes bankelnököt.

Le a kalappal: a mutatványt tanítani lehetne a gazdaságpolitikai kommunikációs taktika mesterkurzuson. Az akció a kormány szempontjából fényes siker: az új kapitány a hídon, a mutató 305-ig kilengett, de úgy tűnik, a még mindig nem hatástalanított bomba ennél a pontnál még nem robban.

Az új kapitány büszkén áll a hídon. És sorra rúgja ki a tűzszerészeket.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."