Váradi Balázs: Csak semmi politika!

Párhuzamos kivégzések

Egotrip

Simor Andrást és a Nemzeti Bank vezetését a kormány régóta vegzálta, csúf eszközökkel: lecsökkentette fizetéseiket, a felügyelőbizottsággal piszkáltatta, végül mondvacsinált ürüggyel rájuk uszította a számvevőszéket (utóbbi azt is világossá tette, hogy az ÁSZ-nál már rég nincs szó valódi függetlenségről).

 


Az MNB-t azonban nem sikerült erőből gleichschaltolni; Orbán Viktornak ki kellett várnia az elnöki időszak végét. Végül Matolcsy György kinevezésével a kormányzat formálisan szalonképesen, a szabott idő lejártával a Dimitrov téri műintézményben végzett, többszörösen gazdaságiminiszter-viselt, magát tehát tág értelemben joggal közgazdásznak mondó politikust delegált a jegybank élére. A színházjáró olvasónak a történet hasonlónak tűnhet egy másik nemzeti csúcsintézmény vezetőváltásához: Alföldi Róbertet is bántotta a Fidesz-kormányzat, ám az ő leváltásával is megvárták mandátumának lejártát, és őt is másik színházi ember váltotta.

 

Matolcsy György és Vidnyánszky Attila kinevezésének párhuzamos történetei azonban egyvalamiben jelentősen különböznek: az időzítésben.

A Nemzeti Színház vezetőváltásáról a csöppet sem elegánsan meghozott formális döntés fél évvel az előtt megszületett, hogy Vidnyánszky átvette volna az intézményt. Jó okkal: a sima váltáshoz, a tájékozódáshoz, a költségvetésről, előadásokról és színészekről szóló döntések meghozatalához nyilvánvalóan kell egy hosszabb átmeneti időszak.

A monetáris politikában legalább annyira fontos a kiszámíthatóság, mint a színjátszásban; másutt a jegybankoknál is természetes akkora ráhagyás a kinevezésben, mint nálunk a Nemzeti Színháznál. A jegybankelnökséget mégis szinte az utolsó percig lebegtette a kormányfő, hónapokig variálták a dodonai nyilatkozatokat átlátszó kiszivárogtatásokkal.

Vajon miért?

Semmiképpen sem azért, mert a kormányzat kevésbé kívánja uralni a kultúrát, mint a pénzügypolitikát, vagy fordítva. (Mára szemmel láthatóan minden intézményt és területet uralni akar.) És azért sem, mert az egyiknél szükség lenne a szakmai autonómiára, a másiknál nem.

A fő különbség a kinevezések között, hogy a két döntés közül az egyik egy olyan intézmény vezetéséről szól, amely egy rendkívül érzékeny, mindenki számára látható mérőeszközhöz, az árfolyamhoz van bekötve. Ez a mérőeszköz ráadásul gerjedésre hajlamos, és egy csak részben hatástalanított társadalmi-gazdasági bomba elsütőszerkezetéhez van kötve.

A Nemzeti Színházban zajló munka fontos. De teljesítményét, a nemzeti önreflexiót, az emelt műveltségi szintet, a műélvezetet, élményt, katarzist számszerűsíteni nagyon nehéz. A jegyek ára és fogyásuk sebessége, a telt házak, az üzérek árai azonban valamit mutatnak. Ezek alapján azt is gondolhatjuk, hogy amit a Nemzeti Színház nyújt, az jobb, mint amit például az Újszínháztól kap a nemzet. De szépen lennénk, ha túlzottan figyelnénk e bizonytalan és durva kvantitatív mutatókat. A szakmai munka összeomlásának, annak, ha magyarok tízezrei mély, okos, megrázó rendezések helyett avítt, magyarkodó kulisszahasogatásban részesülnek, nagyon is lehetnek jelentős negatív társadalmi hatásai. De attól csak rohad a nemzet, nem robban.

A jegybank diktálta monetáris politika viszont mind közvetlenül (a kamatok, piaci beavatkozások révén), mind közvetve (például nyilatkozatokon keresztül) hat arra, hogy a forintot euróra, eurót forintra váltók piacán hogyan alakul a kereslet-kínálat, és ennek eredményeként az árfolyam. Ezen a piacon nemcsak az exportőrök és importőrök, hanem a spekulánsok is adnak-vesznek. Közéjük tartoznak a pici vagyonukat az árfolyam függvényében ide-oda váltó középosztálybeli megtakarítók is, meg azok a (magyar vagy külföldi) nagybefektetők, akik nem napról napra, hanem percről percre döntenek arról, érdemes-e még a magasabb kamatért forintban tartani a pénzüket, vagy usgyi, irány az euró és a dollár viszonylagos biztonsága. Ez a folyamat egy ponton elkezdheti önmagát erősíteni: az egyre olcsóbb forintot nem csábító vásárlási lehetőségként, hanem vészjelzésként dekódolva elkezdhetnek megszabadulni forintjaiktól a spekulánsok. Ezt hívják pániknak. Senki nem tudja, hol van ez a pont.

A kormány is tisztában van ezzel. Ezért szemét végig az árfolyamon tartva, türelmes, apró kommunikációs lépésekkel növelte annak a valószínűségét, hogy Matolcsy lesz az utód. Ezt meghintették groteszk módon ortodox nyilatkozatokkal, melyekben Matolcsy, miközben szempillaremegtetve oldalazott ki az elől a kérdés elől, hogy vajon lesz-e jegybankelnök, hitet tett az infláció leküzdése mint fő központi banki cél mellett. Amikor a Világgazdaság megbízható forrásra hivatkozva hírül adta, hogy a Nemzeti Bank elnöke Matolcsy György lesz, az euró forintárfolyama az előtt ugrott egyet, hogy kijött volna Kocsis Máté cáfolata.

A "megbízható forrás" minden valószínűség szerint kormányzati kiszivárogtatást jelent. Lehet persze, hogy valakinek eljárt a szája, de a gondosan óvatos mutatványhoz jobban illik az a hipotézis, miszerint valamelyik kormány-főkommunikátor ún. kipuhatoló kiszivárogtatást (trial-balloon leak) hajtott végre: kipróbálták, az akkori várakozások mellett hogyan reagál az árfolyam a bejelentésre.

Mindezt úgy húzta el a lehető határig a kormány (amikor az elemzők már nagyon valószínűnek gondolták Matolcsyt, de még semmi sem volt formálisan bejelentve), hogy ha közben a külső piaci körülmények zordra fordulnak, vagy látványosan beszakad a forint árfolyama, még mindig arcvesztés nélkül jelölhetett volna a kormányfő egy kevésbé veszedelmes bankelnököt.

Le a kalappal: a mutatványt tanítani lehetne a gazdaságpolitikai kommunikációs taktika mesterkurzuson. Az akció a kormány szempontjából fényes siker: az új kapitány a hídon, a mutató 305-ig kilengett, de úgy tűnik, a még mindig nem hatástalanított bomba ennél a pontnál még nem robban.

Az új kapitány büszkén áll a hídon. És sorra rúgja ki a tűzszerészeket.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.