Váradi Balázs

Csak semmi politika!

Pallosjog

Egotrip

Az analitikus etika egyik klasszikus gondolatkísérlete az elszabadult villamos dilemmája (lásd például Judith Jarvis Thomson Killing, Letting Die, and the Trolley Problem c. cikkét 1976-ból).

Ha nem teszünk semmit, öt ártatlant csap el a vezető nélkül robogó szerelvény; ha odaszaladunk, és átállítjuk a váltót, megmenthetjük azt az ötöt, viszont ekkor saját kezűleg okozzuk egy hatodik, a kitérő sínen kikötött ember halálát. Több választásunk nincs. Mit tegyünk, mi a helyes, mi várható el tőlünk ilyenkor? Dolgunk-e az aktív ölés ódiumát magunkra véve egy ártatlan fejét lenyisszantatni azért, hogy néggyel csökkenjen a halálos áldozatok száma? Az effajta feladványokon, vélhetnénk, leginkább rafinált mazochisták vagy filozófiaprofesszorok szeretnek grüblizni. Mi, hétköznapi emberek ritkán kerülünk szembe ilyen súlyú dilemmákkal - tisztelet a harctereken vagy a sürgősségi sebészeteken dolgozó kivételeknek -; valódi, hétköznapi erkölcsi kutyaszorítóink szinte sosem emberéletekre, hanem sokkal kisebb tétekre mennek.

Vajon helytálló-e ez az állítás a fejlett országokban, modern tömegdemokráciákban hatalmon levő politikusok esetében is? A válasz e kérdésre állampolgári viselkedésünket is befolyásolhatja. Ha választott vezetőink mégiscsak, ma is élet-halál urai, nehezebb indokot találni arra, ha nem veszünk részt kiválasztásukban és elszámoltatásukban.

Első ránézésre az életről és halálról pallosjoggal döntő közhatalom népmesei világa igen távolinak tűnik a paragrafusokkal és könyökvédős bürokratákkal uralt modern politikától, ahol az igazságszolgáltatás független és a rendőrség kézzel nem irányítható. Meglehet, egy törvénymódosítás vagy egy kormányrendelet valóban sok ember zsebére megy, ám a Magyar Országgyűlés vagy a kormány mégsem emberéletekről dönt - legalábbis békeidőben és azóta, hogy eltörölték a halálbüntetést.

A következőkben amellett érvelek, hogy ez a távolság illúzió csupán. A hatalom ma is élet és halál feletti hatalom, legfeljebb a sínhez kötözöttek arca nem látszik élesen. Két autópálya-nyomvonal tervét összehasonlítva a rátermett közlekedésmérnök előre megmondja, hogy a keskenyebb, kanyargósabb, fajlagosan olcsóbb úton hánnyal több halálos baleset lesz, mint a szélesebb leállósávú, beláthatóbb és drágább változaton. A legjobb példa mégis az a szakpolitikai terület, amely békeidőben is megbízhatóan, tömegesen szállít élet-halál döntéseket államtitkárok, miniszterek, miniszterelnökök elé. Az egészségpolitika. Téved ugyanis az, aki azt gondolja: a betegség okozta halál esetén szétszálazhatatlan, mennyire a fátum, mennyire jövedelmünk, mennyire életmódunk és mennyire az állam által felállított, működtetett és finanszírozott egészségügyi ellátás minősége dönt arról, mikor érkezik a kaszás. Gondos egészségügyi-statisztikai eszközökkel nem is olyan nehéz megmondani, mennyire tehet a fenti sorban a legutolsó tényező, az ellátás hiányossága arról, hogy kiket üt el a magyar állami egészségügy villamosa.

Az elemzés egyik módszere, hogy csak azokat az elhalálozásokat vesszük számba, amelyekbe az orvostudomány mai állása szerint nem szabadna belehalni (szinte) senkinek, mert a betegségek, melyek okozták őket, kiszűrhetők vagy gyógyíthatók. Például: ötven év alatt cukorbetegségben, hetvenöt alatt bőrrákban, magasvérnyomás-betegségben vagy tüdőgyulladásban alig szabadna valakinek is meghalnia - ha jól működik az egészségügyi ellátórendszer. Nullára persze lehetetlen az ilyen nem szükségszerű halálok számát levinni. De a nemzetközileg egységesen meghatározott ún. elkerülhető halálokok miatt évente és egymillió főre vetítve Ausztriában 670, Magyarországon 1700 embert veszítünk el. A különbség a tízmillió magyarral számolva évente tízezer fő. Tízezer halott.

A robogó villamos reflektorának fényében nemcsak a váltóállítás nélkül halálra ítélt magyarok száma látszik jól, hanem - Vitrai József és Bakacs Márta számításainak hála - azt is tudjuk, hol éltek, míg a sínhez nem kötözte őket a sors. Az enyingi, mátészalkai, abaúj-hegyközi kistérségben - ismét: egymillió lakosra vetítve - 2500-2600 ember hal elkerülhető halált, a szentendrei vagy a budaörsi kistérségben "csak" kb. 1200. Az államtitkár, a miniszter elkezdheti átállítani a váltót. Először is úgy, hogy az egészségügy rendszerén belül vállalnak konfliktusokat: például a krónikus kezelésről a szűrésre, az alapellátásra csoportosítanak át pénzt, és ezzel a kórházban sokáig és drágán haldoklók felé irányítják át a villamost. A gazdasági miniszter és a miniszterelnök megteheti, hogy máshonnan von el forrásokat, és az adócsökkentésre, a stadionokra, az oktatásra vagy a vállalatok támogatására szánt forintokból próbálnak meg erre a célra lecsípni. Evvel sokszor másokat hoznak rosszabb helyzetbe - még akár a halálba is taszítanak embereket, például ha az autópályán spórolnak.

Az egészségpolitikusnak nehezebb a dolga, mint annak, aki csak gondolatban kísérletezik. Ha változtatni próbál, magára veszi az ezzel járó politikai és erkölcsi felelősséget is. Miközben sem arra nincs garancia, hogy megmozdul-e a váltó, azaz sikerül-e a villamost eltéríteni, sem azt nem lehet biztosan tudni, hogy az eddig nem próbált kitérőn pontosan hány test felett reccsen majd a kerék. Az egészségügyi reformmal kísérletező második Gyurcsány-kormány nagy hittel ráncigálta a váltót - hiába. Immár sose derül ki, jobban jártunk volna-e a magánbiztosítós vágányon. A második Orbán-kormányzat e téren apró javítgatásokkal elégszik meg. Hagyja, hadd menjen az elszabadult villamos arra, amerre eredeti pályája viszi; az egészségpolitikában a kórházak államosításán túl alig változtatott. Ezt megkönnyebbülten figyelik azok, akik az előző kormány egészségügyi ötleteit és azok politikai támogatás nélküli erőltetését alapvetően rossznak, sőt súlyos politikai hibának látták. Meg azok is, akik a mostani kormányt alkalmatlannak gondolják a szakpolitikai korrekciókra. Még jó, hogy nem csinálnak semmit - legalább nem ártanak.

De mit gondoljunk erkölcsi szempontból az olyan egészségügyi kormányzatról, amely elsasszézik a változtatás imperatívusza elől? Vélhetjük úgy, hogy a nem cselekvésért senki nem tehető felelőssé. Vagy számolgathatjuk szorgosan a halottakat, és a semmittevés következményeit mérlegre téve fogalmazhatjuk meg erkölcsi ítéletünket. Ha így teszünk, nehéz nem arra jutni, hogy egészségügyi kormányzat azzal, ha meg se moccan, meg persze azzal is, ha olyan vágányra löki a villamost, amit nem lát be, de amelyen még több lesz az áldozat, igenis öl. Ha erkölcsösnek gondolt okkal is. Ha nem rossz döntésekkel, akkor tétlenséggel. Évente ezreket. Akik közt több a mátészalkai, mint a szentendrei.

Ők, akik talán eltéríthetnék a villamost, elfordítják a tekintetüket. Mi sem nézünk oda, mert mi sem akarunk tudomást venni a látványról; vagy mert van más nézni- és szörnyülködnivalónk. Egyre megy. Az elkerülhető halál villamosa kérlelhetetlenül csilingelve robog felénk a síneken.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.