Várhegyi Éva: Ekotrip

Csapdából kudarcba

Egotrip

A múlt héten több ízben is szembesülnöm kellett azzal a (manapság sajnos már nem ritka) érzéssel, hogy fölöttébb rövidlátó és felelőtlen kormányokkal sújtott országban élek. Az IMF- EU-hitelmegállapodás előkészületének - a magyar partról nézve - mindinkább tragédiába hajló bohózatától eltekintve is két ügyben rajzolódott ki nemzetközi összevetésben kirívó mértékű impotenciánk.

Voltaképp ugyanazon ügy, a lakossági devizaadósság két végéről van szó - az adósságcsapda keletkezéséről és az abból esedékes kiszabadítás kudarcáról.

A Szabadság és Reform Intézet konferenciáján délszláv és magyar jegybankárok és üzleti bankárok tartottak előadásokat a lakossági devizahitelezés kelet-közép-európai tapasztalatairól. A különböző megközelítésű előadások egy ponton értek össze: a legsúlyosabb helyzet Magyarországon alakult ki. És nem valamiféle ősi átok miatt, hanem azért, mert a kormányzati és jegybanki politikák rossz együttese miatt itt vált a leginkább vonzóvá olyan pénznemben eladósodni, amellyel nem rendelkezünk, továbbá a kormányok és pénzügyi hatóságok itt tettek a legkevesebbet azért, hogy meggátolják az adósságcsapda szélesedését és mélyülését. A fegyelmezett fiskális politikájú országokban (Csehország, Szlovákia) nem volt olyan kamatkülönbözet, ami miatt megérte volna devizában eladósodni. A volt jugoszláv köztársaságokban a háztartások főként a nálunk elterjedt svájci franknál kisebb kockázatú euróban adósodtak el, miközben megtakarításaik nagy részét is euróban tartják. Szerbiában, Romániában, Lengyelországban a felügyelő hatóságok idejekorán felléptek a devizahitelek elfutásának fékezéséért; például a bankoknak előírt nagyobb tőke- és tartalékkövetelménnyel drágították meg őket. Itthon a bajt néhány magyar unikum is növelte: elburjánzott a szabad felhasználású (fogyasztásra költhető) jelzáloghitel; a bankok a hitelnyújtásnál nem nézték az adós jövedelmi helyzetét, viszont utólag módosították a hitel árát.

Az előadók főként a devizaadósság kialakulásával foglalkoztak, az adósságkezelési kísérletek értékelésére már nem maradt idő. Kormányunk ez irányú tevékenységét csupán sajnálkozó, lemondó legyintéssel minősítették, feltételezve, hogy a magyar hallgatóság tisztában van az intézkedések kétes eredményével.

Azoknak, akik kételkednek abban, hogy a lakossági adósságválságot jobban is lehetett volna kezelni, mint ahogy azt a magyar kormány tette, az IMF múlt héten közzétett tanulmánya nyújt fogódzót. A különféle válságokban (a mostani "nagy recesszió" mellett az 1929–33-as "nagy válság" és a 90-es évek bankválságai), illetve különböző országokban (az USA-ban, Izlandon, Kolumbiában és Magyarországon, valamint a skandináv államokban) alkalmazott adósságkezelő programokat összehasonlító elemzés a végtörlesztés sajátos magyar módszerét negatív példaként említi, mivel úgy sodorta veszélybe a pénzügyi rendszert, hogy közben a kívánt gazdasági célkitűzéseket sem érte el. A bankokra kényszerített veszteségleírás meggyengítette a hitelezőképességüket, ami tovább mélyíti a válságot, miközben az érintettekkel nem egyeztetett, a szerződéseket visszamenőleg módosító program az általános befektetői bizalmat is aláásta. Holott, állapítják meg konklúziójukban a szerzők, a lakossági hitelállomány leépítésének időszakában éppen a bankszektor tőkeerejének növelésére volna szükség, hogy ne jöjjön létre általános hitelszűke.

Az elemzés szerint súlyos következménye van annak, ha a lakosság teherviselő képességéhez túlméretezett adósságot nem kezeli megfelelően a kormány. A háztartások nagyfokú eladósodása a kereslet visszaesésén és a bankok hitelezőképességének csökkenésén keresztül ugyanis eleve súlyosbítja a válság hatására fellépő gazdasági recessziót és lakásárcsökkenést. Jól tervezett és kivitelezett adósságrendező programok (mint amilyeneket a 30-as évek Amerikájában, a 90-es évek skandináv államaiban és a mai Izlandon alkalmaztak) viszonylag szerény költséggel mérsékelhetik a hitelleépülés negatív gazdasági hatását. A félresikerült programok azonban inkább súlyosbítják, mintsem orvosolnák a bajokat. Például azzal, hogy - mint a végtörlesztéses magyar programban - a tehetős rétegeket szabadítják meg adósságuk terhétől, miközben a fogyasztásuk növelésére inkább hajlandó szegényebb rétegek tovább nyögik azt, s így nem tudják többletvásárlásukkal élénkíteni a gazdaságot. Vagy azzal, hogy - mint a 90-es években a kolumbiai és a mai magyar programban - a tőkéjében meggyengült bankszektorra oktrojálták az adósságkönnyítés összes terhét, amely ezért hitelszűkítéssel fékezi a kilábalást a válságból.

Az IMF tanulmánya éppen csak megemlíti, de nem elemzi a magyar kormány és a bankszövetség decemberi megállapodására épülő legújabb devizahiteles csomagot. Megtette ezt helyette az Európai Központi Bank, amelynek hivatalból kellene előzetesen állást foglalnia a pénzügyi stabilitást érintő minden intézkedésről - már ha időben megkapná a vonatkozó tervezeteket (ami mostanában nem jellemző). Most is csak utólag véleményezhette a márciusban elfogadott törvényt, amely az árfolyamrögzítés újraszabása mellett lehetőséget ad a 90 napon túli késedelmet szenvedett hitelek forintra váltására és részleges elengedésére. Az új módszereket a korábban kifogásolt végtörlesztésnél kedvezőbbnek ítéli meg ugyan az EKB, de azért felhívja a figyelmet arra, hogy a piaci viszonyoktól ötéves időtávra elszakított törlesztési árfolyam gyengíti az adósok kockázattudatosságát, és ezzel a program lejártakor veszélyezteti a pénzügyi stabilitást.

A magyar társadalmat és gazdaságot gúzsba kötő devizahitelek különböző aspektusú elemzései egyöntetűen lesújtó képet mutatnak: nemcsak a probléma előidézésében jártak élen a magyar kormányok, de a kialakult súlyos helyzet kezelésében is ők mutatják a legkisebb hozzáértést, holott a pozitív példákból akár okulhattak is volna. Nem öröm a történelmi példatárak negatív hősévé válni. Megérthető, bár el nem fogadható, ha saját inkompetenciájuk felelősségét hárító vezetőink ezt is a nemzetet sújtó sorscsapásként interpretálják.

Pedig egy szinttel (és egy nagyságrenddel) még feljebb is léphetünk: ahogy a lakossági svájcifrank-hitelek problémáját képtelen orvosolni a kormány, úgy mutat kudarcot az ország adósságának csökkentésére tett kísérlete is. A két kudarc - miként a kettős csapda is - részben összefügg egymással. De csak részben. A háztartások eladósodása értelemszerűen növelte az ország adósságát, és az előbbi sikertelen leépítése gátolta az utóbbiét. A közvetlen kapcsolatnál is fontosabb azonban a közös mögöttes ok: az elhibázott és hiteltelen gazdaságpolitika, amely a forintárfolyam gyengülésén és a megugrott csődkockázat miatt emelkedő kamatfelárakon keresztül mindkét adósságot felduzzasztja, miközben egyaránt erodálja a bankok és az állam finanszírozásának forrásait: a háztartások megtakarításait. A kettős csapdából kiutat nyújtó új politikának pedig még a körvonalai se látszódnak.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.