Pálya a magasban

Dzsentlmenek 2.

Egotrip

Klas Östergren regénye, a Dzsentlmenek cselekménye tulajdonképpen két nagy bokszmeccs közé van kifeszítve, mind a kettő visszavágó, mindkettőt az első mérkőzés vesztese nyerte: az elsőt Floyd Patterson 1961-ben Ingemar Johansson ellen, a másikat Muhammad Ali Leon Spinksszel szemben, 1978-ban. A cselekmény valamikor az utóbbi idején kezdődik, onnan pörög visszafelé a fura nevű svéd hősök ide-oda kuszálódó sorsa, akik közül az egyik bokszoló és zongorista, a másik meg költő. Minden benne van a történetben, amit érdemes tudni a korszak svédjeiről, a hatvanas évek diákmozgalmaitól a nagyvállalatok sötét üzelmeiig, csak fájó módon éppen az hiányzik, amit én tudtam 1978-ban Svédországról.

Klas Östergren regénye, a Dzsentlmenek cselekménye tulajdonképpen két nagy bokszmeccs közé van kifeszítve, mind a kettő visszavágó, mindkettőt az első mérkőzés vesztese nyerte: az elsőt Floyd Patterson 1961-ben Ingemar Johansson ellen, a másikat Muhammad Ali Leon Spinksszel szemben, 1978-ban. A cselekmény valamikor az utóbbi idején kezdődik, onnan pörög visszafelé a fura nevű svéd hősök ide-oda kuszálódó sorsa, akik közül az egyik bokszoló és zongorista, a másik meg költő. Minden benne van a történetben, amit érdemes tudni a korszak svédjeiről, a hatvanas évek diákmozgalmaitól a nagyvállalatok sötét üzelmeiig, csak fájó módon éppen az hiányzik, amit én tudtam 1978-ban Svédországról. Ha tizenegy évesen például megkérdeztek volna, mi jut eszembe a "háromkoronásokról" - mondjuk csak Knézy Jenő kérdezte volna így -, akkor valószínűleg (a téli sportokat leszámítva) három nevet mondok: Ronnie Hellström, Björn Borg meg az ABBA. Nos, példátlan módon ők nincsenek benne ebben a kiváló könyvben. Persze a bajuszkirály Hellström akkor már számunkra is túl volt a csúcson, de ha a játszótéren nagyot akartunk védeni, még az ő nevét mondtuk be (vagy Tomaszewskiét, mert Gujdárok valamiért nem voltunk). Borg azonban épp akkoriban volt az atyaúristen, még két éve volt hátra a felülmúlhatatlan McEnroe érkezéséig, nem is beszélve az ABBA-ról, amely szintén tiszta előnyt élvezett a Boney M.-mel szemben (mert még nem táncoltunk, azért). A svéd bokszról viszont abban az időben egyikünk sem hallott semmit. Ha jól emlékszem, nem is verekedtünk sokat, legfeljebb a Fradi-Dózsa-ellentét éleződött ki annyira az osztályban, hogy az olvasókönyvvel ütöttük egymás fejét. De ez biztos, hogy korábban volt, mert talán a harmadikos olvasókönyv volt nyakroppantóan vastag, ötödikben meg inkább már csak kokit adtunk. Ha ebben az időben veszekedtünk, akkor elsősorban azért, mert nem tudtuk eldönteni: az ABBA-ból a szőke vagy a barna nő tetszik-e jobban. Az igazi problémát persze az jelentette, hogy mindezt magunkban sem sikerült tisztázni; pont úgy, mint az optikai csalódások egyik leghíresebb illusztrációja, a kacsa-nyúl probléma esetében: ha az egyik oldalon a kacsát látom a képben, nem láthatom a nyulat és vice versa. Egyszerre vagy csak a szőke nő tetszik, vagy csak a barna. Vagy-vagy. Ötödikben már majdnem annyit tudtunk az életről, mint egy tapasztalt bokszoló.

1961-ben Ingemar Johansson, a svédek bálványa - mert hát valójában rá épül a könyv - már igazán tapasztalt bokszolónak számított, mégis kikapott Pattersontól, s így vesztette el a világbajnoki címet. Tulajdonképpen ez várható is volt, hiszen egy életművész nem sokáig maradhat a csúcson a nehézsúlyú profik között. A svédek Ingója pedig tudta, mi az élet; 1961-ben így írt róla a New York Times: "Johansson szereti a publicitást, az édes életet, és valószínűleg annyit tudhat a női formákról, mint Vesalius óta egyetlen férfi sem. Amikor két éve kiütötte Pattersont, az a visszavert mértékletesség győzelme volt, a Copacabanának ajánlott diadal." A XVI. század nagy anatómusának felemlegetését persze korántsem a bajnok orvosi ismeretei indokolták: Johansson még a saját - ekkoriban csak "Thor pörölyeként" emlegetett - jobb öklének erejére is csak misztikus magyarázatot talált: "Van valami furcsa a jobb kezemmel, amit nagyon nehezen tudnék elmagyarázni. A karom szinte magától mozog. Gyorsabb, mint a szemem, nem is látom. Anélkül, hogy irányítanám, elindul a jobbom, ha pedig talál, végigárad egy remek érzés a karomon, utána pedig az egész testemen." Szóval nem az anatómiáról volt szó, nem is az észről, Johanssont az elálló füle és a csibészes mosolya miatt imádták a nők. Meg a bunyóiért.

Korán kezdte, első meccsét az utcán vívta nyolcéves korában egy kilencéves ellen, és győzött. Tizenhárom éves volt, mikor versenyszerűen kezdett bokszolni, húszévesen a helsinki olimpián már bejutott a döntőbe. Itt érte élete nagy csalódása, passzivitás miatt leléptették, sőt még az ezüstérmét is elvették, harminc év múlva kapta csak vissza. Gyorsan beállt profinak, és immár egyre agresszívebb stílussal egyre feljebb lépdelt a ranglétrán, végül Európa legjobbjaként 1959-ben kihívhatta a világbajnokot, a bivalyerős Floyd Pattersont. A júniusi meccsre májusban már a New Yorkhoz közeli hegyekben edzett, a spártai előkészületek látványához szokott amerikai sajtó legnagyobb megrökönyödésére családtagjai, valamint gyönyörű barátnője (hivatalosan titkárnője) társaságában. Johansson reggel golfozott, délután bokszolt kicsit, este pedig beautózott New Yorkba vacsorázni és táncolni. Ezek után teljesen esélytelennek titulálták. A június 26-i meccsen hétszer ütötte ki Pattersont, mire a bíró beszüntette az egyoldalú küzdelmet. Az egész világ ámult a győzelmen, s még a Képes Sport is így tudósított: a hűvös svéd "tartózkodó nyilatkozatokat mond verítékező amerikai újságírók tollába, s egy ronggyá vert néger fiú az öltöző padján szédelegve próbálja kibogozni: hogyan is történt". Svédországban, ahol a rádió nem közvetíthetett profi bokszot, a Radio Luxembourg adását hallgató százezrek kezdtek éjszakai örömünnepet, s mikor Johansson hazatért, helikopterrel vitték a göteborgi futballstadionba, ahol huszonötezer ember várta. Amerikában vetélkedőműsorokba hívták, a Life magazin címlapján "barátjával" (with his friend), Birgittel szerepelt, a Sports Illustrated pedig "Az év sportolója" címet aggatta rá. Még kétszer bokszolt utána Pattersonnal, mindkettőt elveszítette, de a hírnevén ez sem csorbított. Oly sok bokszolócsillaghoz hasonlóan filmszerepeket vállalt, egy ízben Alan Ladd és Sidney Poitier mellett is játszott. 1963-ban vonult vissza a boksztól, utána néhányszor megházasodott és elvált, meghízott, majd maratoni futásba kezdett, és lefogyott. Pattersonnal jó barátságban maradt, a nyolcvanas évek elején együtt futották le a stockholmi maratont. Patterson volt a gyorsabb, Johansson viszont még mindig olyan népszerű, hogy az utolsó kilométereken két motoros rendőrnek kellett előtte megnyitnia az utat az őt éltető tömegben. Ingemar Johansson idén januárban halt meg Alzheimer-kórban, akárcsak néhány évvel korábban nagy ellenfele.

Az egész ennél persze sokkal kuszább, és csak azért írtam le, mert van egy nő is a svéd könyvben, aki pont olyan, mintha egymásba ojtanák a szőkét és a barnát az ABBA-ból. Végül is, talán ez az irodalom.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.