Pete Péter Hozzáadott érték

Egykulcsos

  • Pete Péter
  • 2012. március 2.

Egotrip

Önök is úgy érzik, hogy a közbeszéd teljesen összekuszálódott? Nem csak arról van szó, hogy a végletesen frontosodott felek nem hallják meg egymás érveit, és bonyolult gazdasági-társadalmi jelenségek árnyalt elemzése helyett csak két választást megengedő jelszavakat csapkodnak egymáshoz. A helyzet súlyosabb:

a valamikor érdemi tartalommal bíró fogalmak mára teljesen elvesztették kapcsolatukat azzal a jelenséggel, amiről eredendően szóltak, és kizárólag a saját, illetve az ellentábor azonosítására vagy megbélyegzésére szolgálnak. Hadd illusztráljam ezt a jelenséget az egykulcsos adó elmúlt másfél évi dicstelen történetével. A helyzet bornírtságára jellemző, hogy az egykulcsos igazából még csak nem is egykulcsos, de mondandóm szempontjából ennek nincs jelentősége.

A különböző adóformák gazdasági hatásaival hatalmas elméleti és empirikus közgazdasági irodalom foglalkozik. Sok kérdésben folyik éles szakmai vita, de van néhány olyan megállapítás is, amiben a közgazdászok nagyjában egyetértenek. Ezek egyike az, hogy a jövedelmek progresszív adóztatása a teljesítmények visszafogására ösztönöz. Ráadásul az extra teher azokat sújtja, akiknek teljesítményét a piac leginkább értékeli, hiszen ők kereshetnek annyit, hogy jövedelmük egy része magasabb kulccsal adózzon. Minden egyéb azonossága esetén az adóprogresszió eltörlésétől, vagyis az egykulcsos jövedelemadózástól ennek az ellenösztönzésnek a megszűnése, vagyis a munkakínálat és így a kibocsátás növekedése várható.

Amikor a Fidesz a magyar gazdaság gyorsnaszádjának fő hajtóerejeként hirdette az egykulcsos jövedelemadó intézményét, a fenti (ún. kínálati) érvről alig esett szó. Az ő (ún. keresleti) érvelésük úgy hangzott, hogy az egykulcsos rendszer eredményeként több pénz marad az emberek zsebében, amit ők vásárlásra költenek. A kereslet fellendül, ezáltal a termelés is növekszik, ami tovább növeli a jövedelmeket. Önmagát erősítő fellendülési folyamat indul majd be. Emlékezzünk arra, hogy hivatalba lépésekor a kormány érdemi (középtávon ötszázalékos) gazdasági növekedésre számított, mégpedig elsősorban saját adóintézkedéseinek köszönhetően.

Ezeknek a hatásoknak is bőséges teret szentel a közgazdasági irodalom. Ám szemben a kínálati érvekkel, a kereslet élénkítését a szakmai konszenzus csak rövid távra, a konjunkturális visszaesésből való kilábalásra tartja alkalmazhatónak, mi több, hosszan sorolja azokat a feltételeket, amelyek szükségesek a keresletélénkítő politika sikeréhez. A leginkább kézenfekvő az, hogy a kedvezményezettek a "zsebükben maradó többletpénzt" valóban elköltsék, és ne megtakarításaikat növeljék, vagy adósságaikat fizessék vissza belőle.

Már az első pillanattól érthetetlen volt, hogy a kormányzat a saját adóreformjától várt pozitív hatásokat miért az adóprogresszió eltörlésével, a rendszer egykulcsos jellegével hozta összefüggésbe. A kormányzati propagandában leginkább hangoztatott keresletösztönzésnek ugyanis semmi köze ahhoz, hogy egy adókulcs van-e vagy sok. Ahhoz, hogy "az emberek zsebében több elkölthető pénz maradjon", csak az kell, hogy az adók csökkenjenek. Az persze, hogy konkrétan melyik kulcs és hogyan csökken, nagyon sokat számít akkor, ha az adóreformnak az elosztási hatásait vizsgáljuk, vagyis azt, hogy a lakosság egyes csoportjait hogyan érinti egy ilyen lépés. E téren a Fidesz adóreformja minden kétséget kizáróan a magasabb jövedelmű rétegeket kedvezményezte, sokak szerint éppen azokat, akiknek esetében a kormányzati ajándék azonnali elköltésére amúgy is kevésbé lehetett számítani. Ám ha eltekintünk a jövedelemelosztás befolyásolásának szándékától, akkor a makroszintű keresletösztönzés az alsó adókulcs érdemi csökkentésén keresztül is megvalósítható lett volna. Így is több pénz volna az emberek zsebében, kétségkívül nem ugyanazokéban, mint ma, miközben az adóprogresszió növekedett volna.

Az ellenzék kudarcnak tekinti a kormány adópolitikáját, s abban tökéletesen igaza is van, hogy az új rezsim fellendülést nem hozott, ezzel szemben jó 400 milliárd forinttal csökkentette az állam adóbevételeit. Ez a lyuk a kasszában jelentősen hozzájárult az ország pénzügyi helyzetének megbillenéséhez, a velünk szembeni bizalmatlanság kialakulásához, ami drágább hitelekhez, további veszteségekhez vezet. A költségvetési hiányt azonban nem az adórendszer egykulcsos jellege, hanem az adócsökkentés okozta. Félreértés vagy csúsztatás tehát az a bírálat, amely minden baj okozójának az egykulcsost kiáltja ki.

Tovább fokozza a kérdés megítélésében tapasztalható zűrzavart az a napokban felröppent sajtóhír, miszerint az IMF az egykulcsos adó eltörlését várná el a magyar kormánytól, s a kormányfő rögvest képtelenségnek is minősítette egy ilyen óhaj teljesítését arra hivatkozva, hogy ilyen rendszer számos európai országban van. Azt nem tudjuk, hogy a miniszterelnök tényleg maga sem érti, vagy csak úgy tesz, mintha nem értené, miért böki az IMF szemét a mi egykulcsos adónk. A válasz ugyanis az, hogy nem böki, pontosabban nem az böki. Az IMF szemét az a költségvetési hiány böki, amit az adóreform okozott, és mint potenciális hitelezőnknek meg is van minden oka arra, hogy elvárja: a kormány adóbevételei fedezzék a kiadásait. Márpedig ez a mai körülmények között adóemelés nélkül aligha képzelhető el. Innentől kezdve a kormány előtt csak két út van. Vagy felemeli mindenki adóját úgy, hogy az egykulcsos adó kulcsát a mai 16 százalékról - mondjuk - 19 százalékra növeli, vagy visszaállítja azoknak a magasabb adóterhelését, akikét egy évvel ezelőtt csökkentette. Önök szerint melyik a kézenfekvőbb?

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.