Ekotrip

Egotrip

Nyár végi fikciók

A nyári uborkaszezonban kormány és ellenzéke terméketlen kampányfogásokkal múlatta az időt. A hatalom birtokosa SMS-vitafórumot indított, úgymond az "egész világot foglalkoztató társadalmi kérdések megválaszolására", köztük ilyenekre, mint hogy: Megválasztható legyen-e a harmadik gyermek neme?, vagy: Ön előnyben részesítené-e azokat, akik rendszeresen elmennek ingyenes szűrővizsgálatra? Az ellenzék sem ígért nagyobb izgalmakat, amikor a nyár elején előállt azzal az ötlettel, hogy ún. nemzeti konzultációk keretében gyűjti össze az ún. emberek véleményét. Az is csak ideig-óráig növelte az adrenalinszintet, hogy ehhez olyan kiváló nemzeti konzulenseket hívott segítségül, mint amilyen Pozsgay Imre (aki, úgy látszik, a Fidesznek megbocsátotta, hogy 16 éve szintén keresztbe tett államelnöki karrierjének).

Hogy jobban múljon a választásokig hátralévő és csak lassan cammogó idő, kormány és ellenzéke egymást lejárató bizottságosdiba is belefogott a nyár elején. Mire azonban az Orbán-szőlő kontra Gyurcsány-vagyon derbi eldőlhetett volna, napvilágra került egy mindent elsöprő új műsorszám: a Kulcsár-kihallgatás videója, amely (valljuk be, érthető módon) nagyobb zsigeri és intellektuális izgalmakat keltett, mint a Szent István-tervre keresztelt, de már megismerése előtt feledésbe merült többprofesszori nemzetstratégia vagy a több- (de nem elég) párti gazdaságpolitikai nyilatkozat.

Ilyen szellemi izgalmakkal teli nyár végén érdemtelenül látszik elsikkadni egy invenciózus tanulmány, pedig az gyógyírt kínál elfuserált utolsó negyedszázadunkra, még ha nem is mindenki számára vonzót. A magyar komp címmel és Hogyan juthatunk Dél-Koreából Írországba Brazília érintésével? alcímmel az augusztus 13-i Népszabadságban megjelent cikket makrogazdaság-szociológusként jegyző Böröcz József (akit a magyar olvasó leginkább EU-ellenes tanulmányairól ismer) három, látszólag sokkoló, valójában semmit sem mondó grafikonra építi elemzését, hogy aztán levonhassa csattanós konklúzióját a rendszerváltás úttévesztéséről.

A grafikonok Magyarország, Dél-Korea, Mexikó és Brazília egy főre jutó GDP-jeinek a világátlaghoz mért arányait ábrázolják az 1960 és 2003 közötti 44 (!) évben. A tudós szerző rögtön az elején leszögezi: a honi politikai beszéd szokásaitól eltérően kihagyja az elemzésből a forint nevű fikciót (így!), és a világgazdaság teljesítményéhez viszonyítja a magyar gazdaságét. Ily módon kiderülhet, Böröcz szerint legalábbis, hogy a magyar gazdaság teljesítménye "egy több évtizedes, fölfelé irányuló tendencia után megtört valamikor a nyolcvanas évek elején, (É) majd a rendszervált(oz)(tat)ással lényegében egy időben háborús dúlásra emlékeztető mértékű és gyorsaságú összeomlás következett be".

Még jó, gondolhatja az olvasó, hogy a gondos szerző eltekintett a forint nevű fikciótól, hiszen még így is olyan borzalmak derültek ki, mint hogy az 1992-ben bekövetkezett, eddigi mélyponton (így!) a világátlag 78 százalékára süllyedt az egy főre jutó magyar GDP, amivel három év alatt 18 évet esett vissza a magyar gazdaság világpiaci helyzete (így!). Körülbelül ennyi a valóságtartalma annak az értékelésnek, mely szerint úgymond "sikeres" volt (így, idézőjelben!) a gazdasági rendszerváltás - mondja Böröcz. De mondanivalójának nem is ez lényege, állítja szerzőnk, hanem az, hogy pontosabban érzékelhetjük, mi történt 1989 után, ha világosan látjuk: amennyiben az 1960 és 1980 közötti trend később is fennmaradt volna, akkor 2003-ban a világátlag 95 százaléka helyett 130 százalékon állna a magyar GDP. Sőt, ha az elcseszett gazdasági rendszerváltás helyett a dél-koreai modellt vettük volna át (lehetőleg még 1980-ban), akkor már a világátlag 240 százalékán állhatnánk - sűríthetjük össze Böröcz mondandóját.

Szerencsénkre azonban az élet nemcsak a forint nevű fikciót veti ki magából, hanem a GDP nevűt is, legalábbis olyan esetekben, amikor politikai és gazdasági rendszereken, továbbá téren és időn átívelve hasonlítgatjuk össze a gazdasági teljesítmény mérőszámaként. Lehet, hogy Böröcznek édesmindegy, hogy egységnyi magyar GDP 1960-ban keletkezett-e, 1980-ban vagy (pláne) 2000-ben, az itt élő emberek többségének azonban egyáltalán nem. Aki itt dolgozott és élt 1960-ban, 1980-ban és 2000-ben, annak nagyon nem mindegy, hogy miféle termékek előállításából álltak elő és mi módon kerültek fogyasztási vagy felhalmozási célú felhasználásra Böröcz grafikonjának magyar GDP-jei. Akinek van elképzelése arról, hogy miként összesítik a statisztikai hivatalok a GDP-forintokat, -wonokat és -pesókat, az sejtheti, hogy a GDP legalább annyira fikció, mint a forint, a won meg a peso (és persze a dollár, amit még Böröcz is felhasznál összehasonlításaihoz). Elég csak a szürke-fekete gazdaság rejtett jövedelmeire gondolni, amelyek az államszocialista magyar és államkapitalista koreai gazdaságokban értelemszerűen eltörpültek a brazil, mexikói és magyar piacgazdaságokéhoz képest.

Az évtizedeken, rendszereken és kultúrákon átívelő GDP-összevetésekből messzemenő következtetésekre jut Böröcz, bár hogy konkrétan mire, az inkább az ő gondolkodását minősíti, mint a tényeket. ' azt veszi észre a maga kreálta grafikonokból, hogy míg 1960 és 1980 között a magyar és a dél-koreai GDP "kísértetiesen együtt mozgott", a nyolcvanas évek elején a magyar gazdaság a dél-koreai mintáról egy latin-amerikai típusúra (nevezetesen: a félperiférián belül helyben járóra) állt át. Mi több, a rendszerváltást követő összeomlás után jórészt külföldi kézbe került, az újkapitalista magyar (félperifériás) gazdaság ugyanolyan alacsony növekedési trendre állt rá, mint ami a korábbi államszocializmust jellemezte.

Érdemes volt ezért 18 évvel visszaállítani a gazdasági teljesítménynaptárt? - kérdezi a tudós szerző, majd példabeszédként előadja Peter Evans amerikai szociológus elméletét a minden államok legjobbikáról: az ún. fejlesztő államról, amelynek Evans szerint Dél-Korea az ideáltípusa; a magyar makrogazdaság-szociológus szerint azonban némi jóindulattal a mai Írországra is ráhúzható. Ha annyi gazdag amerikás magyar lenne, ahány ír, és idehaza olyan jól állnánk az angollal, mint odahaza az írek, akkor az ő modelljük is szóba jöhetett volna, és akkor már a világátlag 500 százalékán állna a GDP-nk - igaz, ez már végképp a Mari néni villamosos fikciója lenne.

Na persze, jól látja Böröcz, hogy egy aktivista állam jobban eladható Magyarországon ír zászlóval, mint dél-koreaival. (Az utóbbira még Matolcsy sem lenne vevő, nemhogy Kóka.) Igaz, ebben az esetben nehezen lehetne a koreai GDP-fikcióval hazavágni a honi gazdasági rendszerváltást.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

A puritán

A puritán már kora gyermekkorában nagyon puritán volt. Mondták is a pedagógusok a szülői értekezleten, hogy jó gyerek, csak egy kicsit puritán. Aztán, az értekezlet végén, hogy ne hallja a többi szülő, Aranka néni megsúgta, valójában a puritán a legpuritánabb az osztályban, meglehet, az egész iskolában, jobb lesz, ha odafigyelnek rá.

Költözik a hivatal

Lassan tíz éve jelent meg a Magyar Közlönyben az a kormányhatározat, amely szerint a Nemzetgazdasági Minisztériumnak a Várnegyedbe kell költöznie, a „Budapest I. kerület, Szentháromság tér 6. szám alatti ingatlanba”.

Fájni fog

A tengerentúlon immár hivatalos forrásból is áradnak az oltásszkeptikus sugalmazások, amelyeket egy gyanús vizsgálat hivatott alátámasztani. Az ilyesfajta nemzetközi példák itthon is felerősítik az oltáskerülők hangját.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.