Várhegyi Éva: Ekotrip

Retróbankrendszer

Egotrip

2012-ben, a piacgazdaságokra jellemző (kétszintű) bankrendszer létrehozásának negyedszázados évfordulóján több konferencián is felidéztem a 80-as évek reformfolyamatának e fontos állomását. Akkor még csak sejtettem, ami mára bizonyossá vált: az Orbán-kormány abba az állapotba formálja vissza a gazdaság pénzellátására szolgáló bankszektort, amelyből akkoriban elkezdték kiemelni.

A hatalom birtokosai persze a 80-as években is nehezen mondtak le róla, hogy politikai céljaikra használják a bankrendszert, ám abban bíztak, hogy a tőkemozgások liberalizálásával és a bankműködés piacosításával időben elhúzhatják a szocialista tervgazdaság agóniáját. Ennek reményében mondtak le a tervcélokat direkt módon szolgáló (egyszintű) bankrendszerről, és választották szét a jegybanki és hitelbanki szerepeket. A népgazdasági terv és a nagyvállalati lobbik kettős szorításából kiszabadított MNB mindinkább a kamat- és árfolyam-politikán keresztül próbálta befolyásolni a pénzfolyamatokat, és az üzleti bankszektor is fokozatosan kibújhatott a hitelezési célokra lebontott jegybanki refinanszírozás kötöttségéből.

A tőkehiány mérséklése és a külföldi-magyar vegyes vállalatok jobb kiszolgálása érdekében még arra is hajlandó volt az akkori hatalom, hogy nyugati bankokkal szövetkezzen. A magyar állam résztulajdonával már a 70-es évek végén megalapították a nemzetközi CIB-et, a 80-as évek közepén pedig megkezdhette itteni működését a Citibank és a mai Raiffeisen elődje, a Unicbank. A 90-es évektől már állami részvétel nélkül is alapíthattak külföldi bankok magyar leányokat, és a tőkéjüket vesztett állami nagybankokat is "idegenszívű" szakmai befektetők vásárolhatták meg. Másfél évtized alatt 80 százalékra emelkedett a külföldi tulajdon aránya a hazai üzleti bankszektor tőkéjében. Még az OTP részvényeinek döntő többsége is külföldi befektetőké lett; a mai kormány csak azért titulálja magyarnak, mert budapesti központból irányítják, így, legalábbis a kormányfő szerint, jobban alárendeli tevékenységét az ún. magyar érdekeknek, mint a bécsi, milánói, müncheni és egyéb külhoni központú leánybankok.

Második miniszterelnöksége kezdetén Orbán Viktor felismerte, hogy a kormánytól jórészt független, "idegen érdekektől" átitatott bankstruktúra erősen korlátozza őt hatalma megerősítésében. Felmérte, hogy a gazdaságot a pénztőke megsokszorozására alkalmas bankrendszeren keresztül tudja a leghatásosabban befolyásolni. Az állami bevételek gyarapítása mellett ezért gazdasági hatalmának növelése is motiválta őt abban, hogy a külföldi nagybankokat különadóval, végtörlesztéssel és más elvonásokkal kivéreztesse, a korábbi rossz üzletpolitikájuk terhét is viselő, ezért kevésbé ellenállók fölvásárlását pedig állami pénzzel is segítse. (Erre láthattunk példát a Raiffeisen Bank megszerzésének minapi, egyelőre sikertelen kísérlete során.) De ebbe a sorba illeszkedik a takarékszövetkezetek autonómiájának fölszámolása is, ernyőbankjuk, a Takarékbank államosítása és (most esedékes) átjátszása a kormány által kijelölt vevőnek. Az OTP vezetőjét sakkban tartó politikai-gazdasági játszmát is feltehetően a bankszektor fölötti uralom növelése motiválja.

A bankrendszer kínálta gazdasági hatalom kiteljesítését már csak a kormány pénzhiánya akadályozza. Emiatt még a különféle sarcokkal és a kiszámíthatatlan szabályozási környezettel leszorított áron sem képes fölvásárolni vagy baráti magántőkésekkel fölvásároltatni a nagyobb külföldi bankokat. (A Raiffeisenért kínált egyeurós ár is százmilliárdos kiadást jelentett volna a bank jövőben esedékessé váló hitelezési veszteségei miatt.) Lehet persze olyan banktulajdonos, amely akár súlyos veszteséget vállalva is távozik Magyarországról (ilyen lehet az MKB anyabankja, amely a bajor kormánytól kapott segítség fejében vállalta, hogy 2016-ig eladja magyar leányát), de többségük képes kivárni egy jobb pillanatot, amikor legalább a nagyobb presztízsveszteséget megúszhatja.

2013 tavaszától, amikor a kormány elfoglalhatta végre a bankok bankját, az MNB-t, megnyílt a lehetősége arra, hogy tulajdonszerzés nélkül is uralma alá hajtsa a bankrendszert. A korábbi rezsim működését jól ismerő jegybankelnök számára a recept kézenfekvő lehetett: elegendő, ha visszaállítja (vagy legalábbis szimulálja) a 80-as évek közepéig működött egyszintű bankrendszer viszonyait, s az újra módot ad rá, hogy az "üzleti" bankszektor is javarészt a hatalom céljait szolgáló projekteket és vállalkozásokat finanszírozza.

E retróterv kivitelezésének első etapja a bankoknak ingyenes jegybanki refinanszírozást nyújtó növekedési hitelprogram. A legfeljebb 2,5 százalékos kamattal továbbítható kölcsön kiszorít minden más finanszírozást, hiszen drágább hitelekre így aligha lesz kereslet. Az állam a banki források piacára is benyomult: a jó hozamokkal kínált állampapírok, amelyeket a kincstár ingyenes számlavezetéssel és költségmentes utalással is vonzóvá tesz, a bankbetéteket szorítják ki. Hamar előállhat így a kormányfő által vizionált állapot, amikor az önálló üzletpolitika szerint működő bankok számára nem marad tér a magyar piacon. Belföldi betétekhez nem jutnak, és a prudens hitelezést megalapozó projektekkel sem keresik meg őket; így, ha nem tudnak arcvesztés nélkül kivonulni, nem marad más lehetőségük, mint tovább sorvasztani itteni tevékenységüket.

A régi-új rendszerben mindinkább azok a bankok fognak majd hitelezni, amelyek számíthatnak a kormány segítségére akkor, amikor az ügyfélkockázatot nem fedező, 2,5 százalékos kamatú hitelek bedőlnek, és emiatt tőkepótlásra lesz szükségük. Ám nem árt tudni: a 70-es, 80-as években hasonló szisztémában kihelyezett hitelek vezettek oda, hogy 1989-re az akkori nagybankok többsége elvesztette a tőkéjét. A súlyos tőkehiányt és a működési zavarokat eleinte az adófizetők terhére, állami bankkonszolidációval kezelgették, de orvosolni végül csak a privatizáció során bevont külföldi tulajdonosok tudták.

Mindez előrevetíti a távolabbi jövőt. Az Orbán-kormány (ha hatalmon marad) ideig-óráig talán képes lesz a társadalom nyakába varrni az üzleti megtérülés szempontját félresöprő, politikai alapon hitelező retróbankrendszer működésének költségét. A gazdaság pénzellátásának biztosítása és a bankpánik megelőzése érdekében előbb-utóbb újból tömeges bankmentések válnak majd szükségessé. Mivel az ingyenes jegybanki hitel költsége is az állami büdzsére hárul, megint előáll a kényszerhelyzet: a bankok feltőkésítéséhez, működtetésükhöz külföldi befektetők kellenek.

A kérdés csak az, hogy lesz-e erre vállalkozó. Hogy meddig tart a történelmi emlékezet: beivódott-e a jövőbeli banktulajdonosok tudatába, hogy elődeik már megégették a talpukat Magyarországon?

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.