Eörsi István: OptiPista - A választás és a papok

Egotrip

Királyválasztásra készül Bergengócia. Négy jelölt lép fel: egy vörös hajú, egy szőke, egy fekete és egy kopasz. Az ország sámánja a mindent eldöntő nap előtt nyilatkozatot tesz közzé. Eszerint ő nem akarja befolyásolni a bergengócokat, azt emeljék trónra, aki szívüknek legkedvesebb, csupán azt kéri tőlük, hogy semmiképp se válasszanak olyan jelöltet, akinek haja van.

Ez a mulatságos szemforgatás jellemzi a történelmi egyházak magatartását jelenleg, a választások előtt. A világért sem mondanák meg, hogy kit válasszon a nyáj, mindenki kövesse lelkiismerete szavát, csak arra ügyeljen, hogy választottja ne valljon liberális vagy szocialista elveket. Továbbá: olyan pártot kell választani, amelyik nem fenyegeti a vallás szabadságát.

1989, Perőcsény

1989, Perőcsény

Fotó: Halda Alíz / eorsilaszlo.hu

Ez utóbbi követelmény torzító és őszintétlen. Nincs Magyarországon olyan parlamenti párt, amely ne volna a szabad vallásgyakorlás híve. Csakhogy a baloldali pártok a felvilágosodás történelemformáló hagyományát követve a szabad vallásgyakorlást az állam és az egyház szigorú elválasztásának alapján képzelik el, a jobboldali pártok pedig az egyház világi hatalmának és vagyonának, politikai befolyásának szakadatlan növelését belekombinálják a szabad vallásgyakorlás filozófiai fogalmába. A ma hivatalban lévő kormány még az egyházak mesés étvágyának bámulatos növekedésével is lépést tud tartani. A költségvetésben biztosított összegeken kívül az egyházak egyik különadományt a másik után zsebelik be. Propagandisztikus étvágyukat is kielégíti ez a kormány. A kereszténység bevezetésének ezredik évét, pontosabban a 2000-ik évet azzal is ünnepelték, hogy a Kossuth rádió déli hírei előtt minden nap rövid, ájtatos hangrezgésű előadást tartottak arról a harangról, amely a szóban forgó héten éppen elkongatja a delet. Most már 2002-t írunk, de még tart a millennium meg az ájtatos hangrezgés, állami költségen (hiszen a Kossuth rádió ideje pénz) az egyházi ingyenpropaganda. Sőt mi több: a kormányerők nemrégiben kilátásba helyezték, hogy nyíltan is szakítanak az állam és az egyház szétválasztásának elvével; azt fontolgatják, hogy elismerik az egyházi esküvő állami érvényességét.

A kérdés szakértői az egyházak etetésének szégyenletes enciklopédiájával szolgálhatnának. Én csak éppen jelezni szeretném az egyház politikai vonzalmainak genezisét. Megjegyzem még, hogy a náci és kommunista terror rémségeivel kupeckedő kormány olyan egyházak előtt hajbókol, amelyeket felelősség terhel mindkét terror rémségeiért. Serédi Jusztinián, aki 1927 és 1945 között Magyarország hercegprímása volt, a Felsőházban kijelentette, hogy a keresztségnek nincs fajátalakító hatása. Ezzel a zseniális érvvel bizonyította, hogy a kikeresztelkedettek sem vonhatók ki a zsidótörvények hatálya alól. Ebből következett, bár erre még ő sem gondolt, hogy a kikeresztelkedett zsidók éppúgy Auschwitzba valók, mint az ortodoxok, és a két csoport útja csak a kürtőn túl válhat el egymástól: a kikeresztelkedettekből kerekedő füst az ég felé iparkodik majd, a többieké lentebb kénytelen gomolyogni. A kommunista zsarnokság képét pedig békepapok és besúgó papok tették színesebbé. 1956 után Kádárt mindvégig nyíltan támogatta az egyházak vezetése. E kínos együttműködés bizonyítékaképpen az egyházak elérték, hogy tisztségviselőiket ne világítsák át. Autonómiájukra hivatkoztak a golyhók, pedig a besúgást nem az autonómián belül gyakorolták, akik gyakorolták, hanem az állami szervekkel együttműködve.

Mindent összevetve nem csodálkozhatunk azon, hogy az egyházak a jobboldali pártok mellett korteskednek. Kevésbé érthető, hogy miért próbálják tagadni ezt. Az egyházak tisztségviselői is emberek, állampolgárok, akiknek jogukban áll, hogy képviseljék nézeteiket. Akár a templomban is. Vajon miért tiltakoznak, ha valakik dokumentálni akarják ezt? Emlékszünk: szocialista egyetemisták magnóval adatokat akartak gyűjteni a papok templomi agitációjáról. Ennek az akciónak a terve hisztériahullámokat gerjesztett. Semjén Zsolt egyházi kapcsolatokért felelős helyettes államtitkár, akit szívesen képzelek magam elé, amint valamiféle szellemi vetélkedőn alulmarad Grespik Lászlóval szemben, azt nyilatkozta, hogy ily módon fenyegetésekkel korlátoznák a hívőket vallásuk szabad gyakorlásában. De hiszen az istentisztelet közössége nem zártkörű, bárki bemehet oda, akár bombával is. Miért épp az ifjú szocialisták jelentenének fenyegetést, akik csak szavakat rögzítenének észrevétlenül? Különben is: a templomban nem a hívők beszélnek, hanem a pap, a papokat pedig nem lehet megfélemlíteni, hiszen ők az egyetlen igazság hirdetésére vállalkoztak. Az egyházak ugyanis olyan közhasznú társaságoknak foghatók fel, amelyeket az igazság terjesztésének céljából létesítettek. De ha ez így van, akkor a magnók is az egyházak célját szolgálnák, hiszen az igazságot olyan fülekbe juttatnák el, amelyekhez különben nem férne hozzá.

A magnós vállalkozásra aztán mégsem került sor, mert a szocialisták jó szokásukhoz híven semmitől sem félnek annyira, mint hogy vallásellenesnek (vagy nemzetellenesnek, családellenesnek, erkölcstelennek) mondják őket. Még a nagymamájukat is megennék, ha ezzel bizonyíthatnák, hogy családszeretők. A riadalom láttán egykettőre elálltak tervüktől. A hisztérikus reakció azonban újból csak azt bizonyítja, hogy az egyházak titkolni szeretnék, amit mindenki tud róluk, és ami igazából nem is volna titkolandó, ha...

Említettem már, hogy a papoknak, akár csak a többi állampolgárnak, és az egyházaknak, akár csak a többi intézménynek állampolgári joga a véleménynyilvánítás. Ez azonban csak akkor hiteles, ha a véleménynyilvánító anyagilag független attól, akinek érdekében buzgólkodik. Sem erkölcsösnek, sem ildomosnak nem nevezhető, ha az egyházak olyan kormány érdekében agitálnak, amely pénzözönbe fullasztja őket. Ismét elérkeztem az állam és az egyház elválasztásának elvéhez. Németországban az egyházaknak hagyományosan van vagyonuk, de nem részesülnek költségvetési támogatásban, és más formában sem ajándékozzák meg őket az adófizetők pénzével. Csak azok adóznak nekik, akik vallásos meggyőződésből az egyház híveinek vallják magukat. Nálunk is meg kellene ismét teremteni, minél előbb, de nem a hatvan évvel ezelőtti, hanem a mai tényleges támogatottság alapján az egyházak vagyoni alapjait, hogy többé ne részesülhessenek a nem vallásos adófizetők pénzéből. Amíg erre nem kerül sor, az egyház politikai agitációját pénzszag lengi be. Ez elfogadhatatlan. Ne háborodjak fel azon, hogy az én pénzemből ellenem mozgósítják a lelkeket? Ezt csak akkor tudnám ideiglenesen elfogadni, ha nyílt vagy burkolt választási agitációjuk közben nem szégyellenék bevallani, természetesen magasztos elveik fenntartásával, hogy anyagi érdekek is motiválják őszinte meggyőződésüket.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.