Eörsi István: OptiPista (Irodalmi szövegelés)

  • 1998. december 3.

Egotrip

1977-ben cinikusan tisztelettudó törmelékekből verset szerkesztettem József Attila haláláról, és ezzel magam ellen ingereltem Benjámin László költőt, az Új Tükör főszerkesztőjét, aki addig az idősebb, távoli barát jóindulatával szemlélte buzgólkodásomat. A vers egyébként meglehetősen közölhetetlen volt, ilyesforma fordulatai miatt:

1977-ben cinikusan tisztelettudó törmelékekből verset szerkesztettem József Attila haláláról, és ezzel magam ellen ingereltem Benjámin László költőt, az Új Tükör főszerkesztőjét, aki addig az idősebb, távoli barát jóindulatával szemlélte buzgólkodásomat. A vers egyébként meglehetősen közölhetetlen volt, ilyesforma fordulatai miatt:

A sínre fekve kivérzett,

most áll talapzaton.

Nem akar véget

érni a borzalom.

Benjámin talán azt olvasta ki az efféle megfogalmazásokból, hogy egy kalap alá veszem az általa joggal gyűlölt Horthy-rendszert és az általa okkal, de kisebb erkölcsi jogosultsággal elfogadott pártállami struktúrát. De azon is felháborodhatott, hogy versküldeményemmel cenzori szerepkörbe kényszerítem őt, a szabadság lírikusát. Ezt azonban nem vallhatta be magának, ezért a visszautasítást az akkor általánosan dívó szokás szerint esztétikai érvekkel indokolta. "Nem értlek téged - kiabálta a telefonba -, ez a Brecht egy tökéletesen tehetségtelen, didaktikus költő, egy harmadrangú valaki, te meg éppen egy ilyen epigon epigonjának csaptál fel." "Lehet, hogy Brecht nem olyan nagy költő - válaszoltam -, de azért sikerültebb versei egyenként többet érnek, mint számos babérkoszorús költőnk teljes életműve, érted?" "Értem", felelte, és bizonyítékképpen lecsapta a kagylót.

A Kádár-korszakban a kulturális közmegegyezés azon alapult, hogy a politizálás lerángatja az írót a művészet ormairól. A költő, amikor kerülte a politikai fogantatású indulatokat és gondolattársításokat, ellenállónak érezte magát, mert a hivatalos ideológiával dacolva, és nem hivatalos ideológiával eltelve nem politizált. A hatalom pedig hálából, amiért mentesül a szellem kritikájától, a legkiválóbbak asztalához ült, és a jelesek széles táborát ajándékokkal és szolgáltatásokkal halmozta el. Így a kedvezményezett halhatatlanok (és kevésbé halhatatlanok) meglehetős kényelemben élvezhették a magánügyükké finomult ellenállás kockázatait. Ilyen finomság nélkül nemigen lehetett bejutni az irodalmi "kánon"-ba, hogy én is ehhez a divatozó műszóhoz folyamodjam.

A politikai elkötelezettségek közül különösen a baloldali számíthatott egyöntetű elutasításra. A rendszer ideológiai alibije baloldali volt, a kiválóságok tehát - ha nem is írásban, de szóban, egymás között - megvetették a baloldali elkötelezettség minden válfaját. Ezért viszolyogtak szinte egyöntetűen a század egyik legnagyobb költőjétől, Bertolt Brechttől. Majakovszkijt szintén lenézték egy picit, és még Ady ázsiója is esett akkoriban. Csak József Attilának volt szerencséje náluk: Marxon képzett forradalmiságának bűnével szemben nyomós enyhítő körülménynek tudták be skizofréniáját.

A pártállamban a legkiválóbb írók többségének "hatalomvédte bensősége" (Thomas Mann) arra vezethető vissza, hogy a forradalom után némelyest meggörbítették a gerincüket. Ezért a rendszerváltozás után sem állt érdekükben, hogy újragondolják erkölcsi és esztétikai pozíciójuk társadalmi feltételeit. Az apolitikus bensőség tehát a hatalom széthullása után is a szellemi arisztokrácia és a kiemelkedő művészi színvonal kritériuma maradt. Talán csak Petri Györgynek sikerült rést ütnie az efféle előítéletek falán, tehetségén kívül azért, mert a Petri-jelenség belefért az elátkozott költő már régebben elfogadott archetípusába; de nem véletlen, hogy neki sincsenek követői.

A kiváló íróknak ma persze nem kell egyezséget kötniük az általuk megvetett hatalommal, hanem elegendő, ha a szellem nevében megvetik a teljes politikai szférát, vagyis azt az önismeretről kevéssé tanúskodó meggyőződést sugározzák, mintha hivatásuknál fogva eleve a politika fölé tornyosulnának erkölcsileg. Általában undorodnak a pártoktól és kormányoktól, és ezzel nagyvonalúan eltekintenek az éppen időszerű gazságok bírálatától, ha ezek nem fenyegetik közvetlenül a pénztárcájukat. Ezt a bensőséget már nem védi a hatalom, de nem is veszélyezteti. A kormányok kitüntetik néhány hívüket - megjósolható például, hogy a következő években a plecsniket Torgyán miniszter író-kutyusai kapják -, de ezeknek az aktusoknak már nem lesz közük a "kánon"-hoz. A "kánon" tagjait ugyanis nem szereti Torgyán miniszter, sem a politikai és irodalmi élet populista szekértábora. Ennek szószólói nem is "kánon"-t mondanak, hanem posztmodern diktatúráról beszélnek újabban, ahol is a "posztmodern" megjelölés többnyire olyasmire utal, amit korábban a "kozmopolita" szóval fejeztek ki.

Ami engem illet: sosem akartam semmiféle "kánon"-ba bekerülni, mégis felfortyanok, ahányszor kihagynak belőle. Dicsőségemnek tekintem azt, ami újból és újból vérig sért. Egyszóval én is folyvást rászolgálok arra, hogy kiröhögjenek. Mea culpa: megértettem ugyan, de nem fogadtam elég mélyen a szívembe Lukács György bölcsességét. Õ arra oktatott, hogy a helyes cselekvés kritériuma a sikertelenség. Már gyerekkorában Hektornak szurkolt, akit Akhilleusz legyőzött, és Cooper regényeit olvasva nem a fehérek pártját fogta, hanem a kiirtásra ítélt rézbőrűekét. Efféle példákkal halmozott el, miután letöltött nyolcvanhat évet a sikertelenség bűvöletében. A gyűlölet, amelyet neve széles körökben és különösképpen a tökfejek között még ma is kivált, bizonyíték arra, hogy harmonikusan beteljesítheti életünket a sikertelenség, főként ha ez kellőképpen sikeres.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.