Ekotrip

Fekete kedd

Egotrip

A múlt keddi, november 16-i parlamenti zárószavazásokkal a kétharmados többség végképp zárójelbe tette a jogállamot Magyarországon. Öt évre visszamenő hatállyal elfogadták a 98 százalékos különadót, az Alkotmánybíróságról szóló törvény módosításával pedig megvonták a jogot a testülettől arra, hogy a költségvetést, adókat és járulékokat érintő kérdésekben megsemmisítse az alkotmányellenes jogszabályokat - kivéve, ha bizonyos emberi alapjogokat sértenének. A kivételek között szerepel ugyan az Alkotmányban nevesített ún. alapvető jogok többsége (pl. élethez és emberi méltósághoz való jog, a gondolat, a lelkiismeret és a vallás szabadsága), kimaradt azonban néhány fontos és éppen pénzügyi tárgyú törvényekkel könnyen megsérthető alkotmányos jog.

A múlt keddi, november 16-i parlamenti zárószavazásokkal a kétharmados többség végképp zárójelbe tette a jogállamot Magyarországon. Öt évre visszamenő hatállyal elfogadták a 98 százalékos különadót, az Alkotmánybíróságról szóló törvény módosításával pedig megvonták a jogot a testülettől arra, hogy a költségvetést, adókat és járulékokat érintő kérdésekben megsemmisítse az alkotmányellenes jogszabályokat - kivéve, ha bizonyos emberi alapjogokat sértenének. A kivételek között szerepel ugyan az Alkotmányban nevesített ún. alapvető jogok többsége (pl. élethez és emberi méltósághoz való jog, a gondolat, a lelkiismeret és a vallás szabadsága), kimaradt azonban néhány fontos és éppen pénzügyi tárgyú törvényekkel könnyen megsérthető alkotmányos jog.

A tulajdonhoz való jogról nyilván nem véletlenül feledkeztek meg a törvényhozók, hiszen a magán-nyugdíjpénztári befizetések 14 hónapig tartó átirányítása az államkasszába a jogbiztonságot és a tulajdon védelmét komolyan vevő alkotmánybírók torkán akadt volna. Bizonyára az sem véletlen (bár az előbbivel szemben ma még nem látni a konkrét okát), hogy a szociális biztonsághoz, illetve öregség, betegség esetén a megélhetéshez szükséges ellátáshoz való alapvető jogot sem tartották a taláros testület védelme alatt, jóllehet ezek is éppen a költségvetést, adókat és járulékokat érintő rendelkezésekkel sérthetők meg leginkább.

Szomorú, de a legnagyobb baj nem is a pénztári befizetések 14 hónapig tartó önkényes állami kölcsönvétele. Pedig már ez is túllépi az alkotmányos kereteket, hiszen a pénztári tagok tulajdonát képező befizetések úgymond közérdekből történő államosítása nem jár "teljes, feltétlen és azonnali kártalanítással", ahogy a ma még hatályos Alkotmány előírja. Bár az illetékes kormánybiztos szóbeli ígérete szerint nem éri kár a pénztártagokat, mert megtérítik majd az elmaradt hozamot, ez valahogy kimaradt a pénztári befizetésekhez kapcsolódó törvény módosításából. A kártérítési ígéret komolyságát az is megkérdőjelezi, hogy ugyanezen kormánybiztos folyvást azt bizonygatja, mennyivel rosszabb a magánpénztárakban elhelyezett megtakarítások hozama, mint az államkasszában lévőké. Ami persze totál értelmetlen, hiszen az állam nem fekteti be, hanem a folyó nyugdíjkiadásokra fordítja a nyugdíjalapba befolyt járulékokat, így tehát hozama sem lehet.

De még ha állják a szavukat (végül is megtehetik), akkor is súlyos sérelem esett a pénztártagok tulajdonhoz való jogának (ma még) alkotmányos elvén. Amivel a piacgazdaság alapját rendítik meg, márpedig a (ma még hatályos) Alkotmány szerint "Magyarország gazdasága piacgazdaság, amelyben a köztulajdon és a magántulajdon egyenjogú és egyenlő védelemben részesül". Aligha találunk ma olyan közérdeket, amely indokolná ezt a jogsértést. A háromszázalékos hiánycél elérésének más, a jogállamiság talaján álló módja is lett volna: például a jövő évi költségvetést úgy 700 milliárd forinttal megkurtító adócsökkentések elhalasztása.

Az Alkotmánybíróság hatókörét leszűkítő múlt keddi döntésnek mégsem az a legnagyobb baja, hogy elhárítja az akadályt a jövő évi magán-nyugdíjpénztári befizetések államkasszába utalását előíró döntés elől. Az elmúlt hónapokban tapasztalt jogalkotási gazemberségek ellenére sem hinném ugyanis, hogy a kölcsönvétel helyett a lenyúlás szándéka motiválta volna erre a kormányt. Mint ahogy azt sem gondolom, amitől sajnos ma már sokan tartanak, hogy más, például a bankokban tartott megtakarításokra is szemet vetett volna a jogbiztonságra fittyet hányó kormány.

A pénztárakkal való kormányzati játszadozás egyik, beláthatatlanul súlyos következménye mégis éppen az, hogy alapot ad a megtakarítások, a magánvagyon érinthetetlenségében való bizalom megrendülésére. Kész csoda, hogy a befizetések átirányítását előíró, november 2-i (szintén keddi) törvénymódosítás nem váltott ki bankpánikot - ahhoz hasonlóan, mint amikor az 1929. október 29-i "fekete kedden" a New York-i tőzsde árfolyamzuhanása miatt megrémült betétesek rohanták meg a bankokat. Hiszen a kormányzati önkény felszínre hozhatta a betétesekben mindenkor lappangó kételyt: vajon jó kezekben van-e nehezen összegyűjtött megtakarításuk? Miközben a hazai bankok kivételesen jól, érdemi kormányzati segítség nélkül állták a sarat a nemzetközi hitelválság viharában, most éppen a kormány döngöli őket agyagba: amellett, hogy jókora különadóval szutyongatja őket, rossz üzenetű beavatkozásával még a betétesekben is kételyeket ébreszt.

Az alkotmánybírósági jogosítványok megkurtításának hasonlóan súlyos következménye, hogy a tulajdonhoz való jog zárójelbe tételével nemcsak aláaknázta, de már a sírját is megásta a honi piacgazdaságnak. Pontot tett a politikai retorika szintjén régen elkezdett, a nyár óta pedig számos jogszabállyal is nyomatékosított folyamatra.

A mesterien megrendezett színmű első felvonása a demokratikus jogállam nélkülözhetetlen, a fékek és ellensúlyok szerepét betöltő intézményeinek megszállásáról vagy kiiktatásáról szólt. Ez, bár még nem maradéktalanul, de meglehetős sikerrel elvégeztetett. (A megmaradt néhány autonóm intézmény közül éppen most készülnek ellehetetleníteni a Költségvetési Tanácsot.) A második felvonás a piacgazdaság alapját képező jogbiztonság szétzúzásának története, középpontban a visszamenőleges adókivetésekkel, amelyek a bankadóval kezdődtek és az ún. pofátlan végkielégítések elvonását szolgáló különadó bevezetésében csúcsosodtak ki.

A múlt keddig legalábbis. Minthogy az Alkotmánybíróság hatókörének brutális csorbításával lényegében megszűnt Magyarországon a jogorvoslat lehetősége, mostantól korlátlan tere van a kormánytöbbségnek arra, hogy bárkinek bármilyen tulajdonára rátegye a kezét, ha azt a költségvetés bevételi igényével tudja indokolni. És miért ne tudná? A kormány és a mögötte álló agytröszt arra láthatóan nem képes, hogy a jogállami normákat tiszteletben tartva, a piacgazdasági logika szerint koherens gazdaságpolitikával álljon elő, de arra igen, hogy ad hoc döntéseket a nemzeti érdekre hivatkozva hozzon meg. Ha a közérdekre való hivatkozással felülírható a magánérdek, mi állja útját annak, hogy a kormánynak nem tetsző magántulajdonokat is felülírja az államival?

Afelől nem lehet kétségünk, hogy a hagyományőrzésre nagy hangsúlyt helyező kormányfő és szerzőtársai nem hagyják torzóban drámájukat; talán már meg is írták a mestermű harmadik felvonását. A lelki békém érdekében nem is próbálom megtippelni, mi lesz az üzenete.

Figyelmébe ajánljuk

A polgármester kételkedik a pofonjáról készült felvételben, pedig létezik

Nagy János szigetszentmiklósi polgármester képviselői kérdésre nem cáfolta, hogy megütött egy helyi lakost az adventi vásárban, ugyanakkor megkérdőjelezte az erről készült térfigyelő kamerás felvétel létezését. Lapunk a vita eldöntését azzal segíti, hogy közreadja a felvétel egyik részletét. A polgármester pofonja utáni testületi ülésen a városvezetőt kötelezték arra, ha büntetőügy részese lesz, köteles arról beszámolni.