Kálmán C. György: Magánvalóság (Piti, pacsi

három változat)

  • 2000. október 26.

Egotrip

- Ööö... alázatosan csókolom a talpát a méltóságos úrnak...

Piti, pacsi - három változat

- Dehogyis! Mit képzelsz? Hiszen demokrácia van, te pedig, ahogy így elnézem, egy öntudatos, magad ura polgárember vagy, biztosan családos is, töröld le a térded, és kezdd elölről. Hogy kell köszönni?

- Jó napot kívánok.

- Na ugye. Hát halljuk, mi járatban.

- Kéne egy járda a Fő utca alsó részébe, meg a játszótérre néhány bokor, fűmaggal is be kéne vetni... ahhoz kérnénk egy kis támogatást.

- Már megint rosszul mondod, hiába az én nagy jóindulatom, így nem tudok segíteni. Hát nem megbeszéltük, mit kell ilyenkor mondani? Na, halljam! Segítek. Mill...

- Ja igen. Szóval hazánk, úgymint Szent István és az ő koronájának ezredéves évfordulójának méltó megünneplése végett kicsiny falunk, amelyet az oklevelek is említenek, turulmadaras emlékparkot létesítene, amelynek avatására oda várjuk hazánk tanár urát, zászlóstul, de viszont a fogadtatás fényét emelné, ha némely zöld felület létesülhetne, és bagatell kis aszfaltozási munkákat is végeznénk, szigorúan millenniumi alapon.

- Bölcs, megfontolásra érdemes a ti tervetek. Most távozzál el békességgel, döntésünkről értesítést fogol kapni.

H

- Fog menni?

- Naná, hogy. Ott vagyok a kormány közelében. Mennyi kéne?

- Tudod, hogy nem a saját zsebembe... végül is mindenki jól jár, legyen úgy ötvenmillió. Belefér?

- Bele hát. Úgy a tizenharmadik kötet közepe felé keresünk egy "Egyéb költségek" rovatot, senkinek nem fog feltűnni.

- És ha mégis?

- Nyugi, tudom a jelszót. Széchenyi-terv. Ugye te is nagy híve vagy a mi Széchenyi-tervünknek?

- Ebből lesz az ötven milka? Hát hogyne lennék híve. Szerintem ez a kis projekt kifejezetten a Széchenyi-terv alapkoncepciójának a magvát célozza meg. E nélkül szinte elképzelhetetlen. Felemelkedés, munkahelyteremtés, eu-csatlakozás. Önidentitásazonosság, infrastruktúrafejlesztés. Jól mondom?

- Na látod, érted te ezt. Mindez egy szóval: Széchenyi-terv, aztán jól van. Zamek, hegyibe, ötvenmillió.

H

- Jó napot, sietek, dolgoznom kell, adjon pénzt. A huszita mozgalmak előtörténetével (az óperzsa nyelvemlékekkel, a konkrét líra változataival stb.) foglalkozom, kell könyv, számítógép, fénymásolás, külföldi könyvtárakba kell bejutnom és a munkatársaimat fizetnem.

- Lassan a testtel. Hogy tetszem? Szépnek találsz? Sertés testem simogasd. Látod, már remegek. Mit kell ilyenkor mondani, szép fiú?

- Hogy a huszita...

- Jaj, dehogy. Higgadj le, engedd el magad. Most, szép fiú, jó fiú, jössz-e velem? Szeretlek, a szépséged ingerel: eljössz, vagy erővel viszlek el. Kezdd újra.

- Miért, hogyan kellene... Hát nem az érdemeim, tudásom... Meglékelem a fejemet, ha tetszik parancsolni...

- Parancsolni? Dehogy, dehogy. Csak szépen, minden kényszer nélkül mondd utánam: a nemzeti örökség és a jelenkor társadalmi kihívásainak kutatásán dolgozom. Halljuk.

- De én a huszita...

- Ugyan, ugyan. Így nem jutunk egyről a kettőre, szép fiú. Ágyazd be a huszitáidat (az óperzsát, a konkrét költészetet) a magyar és európai kontextusba, domborítsd ki a nemzeti örökséget és a jelenkor társadalmi kihívásait, mindezt építsd rá az ember és természet kapcsolatának kutatásaira. Akkor tárgyalhatunk.

- Jó, akkor a magyar husziták (az európai óperzsák, a nemzeti örökség konkrét költészete)... Tessen adni pénzt, csak kicsit...

- Még simogass. Nem látom a szemedben a hitet. Az odaadást. Most hazamehetsz, fogalmazd meg mindezt táblázatszerűen tíz lapon, de süssön belőle a meggyőződés és a szenvedély. Csak akkor tudsz meggyőzni. Nagyívűen. És több, sokkal több alázatot várok.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.