Kálmán C. György: Magánvalóság (Piti, pacsi

három változat)

  • 2000. október 26.

Egotrip

- Ööö... alázatosan csókolom a talpát a méltóságos úrnak...

Piti, pacsi - három változat

- Dehogyis! Mit képzelsz? Hiszen demokrácia van, te pedig, ahogy így elnézem, egy öntudatos, magad ura polgárember vagy, biztosan családos is, töröld le a térded, és kezdd elölről. Hogy kell köszönni?

- Jó napot kívánok.

- Na ugye. Hát halljuk, mi járatban.

- Kéne egy járda a Fő utca alsó részébe, meg a játszótérre néhány bokor, fűmaggal is be kéne vetni... ahhoz kérnénk egy kis támogatást.

- Már megint rosszul mondod, hiába az én nagy jóindulatom, így nem tudok segíteni. Hát nem megbeszéltük, mit kell ilyenkor mondani? Na, halljam! Segítek. Mill...

- Ja igen. Szóval hazánk, úgymint Szent István és az ő koronájának ezredéves évfordulójának méltó megünneplése végett kicsiny falunk, amelyet az oklevelek is említenek, turulmadaras emlékparkot létesítene, amelynek avatására oda várjuk hazánk tanár urát, zászlóstul, de viszont a fogadtatás fényét emelné, ha némely zöld felület létesülhetne, és bagatell kis aszfaltozási munkákat is végeznénk, szigorúan millenniumi alapon.

- Bölcs, megfontolásra érdemes a ti tervetek. Most távozzál el békességgel, döntésünkről értesítést fogol kapni.

H

- Fog menni?

- Naná, hogy. Ott vagyok a kormány közelében. Mennyi kéne?

- Tudod, hogy nem a saját zsebembe... végül is mindenki jól jár, legyen úgy ötvenmillió. Belefér?

- Bele hát. Úgy a tizenharmadik kötet közepe felé keresünk egy "Egyéb költségek" rovatot, senkinek nem fog feltűnni.

- És ha mégis?

- Nyugi, tudom a jelszót. Széchenyi-terv. Ugye te is nagy híve vagy a mi Széchenyi-tervünknek?

- Ebből lesz az ötven milka? Hát hogyne lennék híve. Szerintem ez a kis projekt kifejezetten a Széchenyi-terv alapkoncepciójának a magvát célozza meg. E nélkül szinte elképzelhetetlen. Felemelkedés, munkahelyteremtés, eu-csatlakozás. Önidentitásazonosság, infrastruktúrafejlesztés. Jól mondom?

- Na látod, érted te ezt. Mindez egy szóval: Széchenyi-terv, aztán jól van. Zamek, hegyibe, ötvenmillió.

H

- Jó napot, sietek, dolgoznom kell, adjon pénzt. A huszita mozgalmak előtörténetével (az óperzsa nyelvemlékekkel, a konkrét líra változataival stb.) foglalkozom, kell könyv, számítógép, fénymásolás, külföldi könyvtárakba kell bejutnom és a munkatársaimat fizetnem.

- Lassan a testtel. Hogy tetszem? Szépnek találsz? Sertés testem simogasd. Látod, már remegek. Mit kell ilyenkor mondani, szép fiú?

- Hogy a huszita...

- Jaj, dehogy. Higgadj le, engedd el magad. Most, szép fiú, jó fiú, jössz-e velem? Szeretlek, a szépséged ingerel: eljössz, vagy erővel viszlek el. Kezdd újra.

- Miért, hogyan kellene... Hát nem az érdemeim, tudásom... Meglékelem a fejemet, ha tetszik parancsolni...

- Parancsolni? Dehogy, dehogy. Csak szépen, minden kényszer nélkül mondd utánam: a nemzeti örökség és a jelenkor társadalmi kihívásainak kutatásán dolgozom. Halljuk.

- De én a huszita...

- Ugyan, ugyan. Így nem jutunk egyről a kettőre, szép fiú. Ágyazd be a huszitáidat (az óperzsát, a konkrét költészetet) a magyar és európai kontextusba, domborítsd ki a nemzeti örökséget és a jelenkor társadalmi kihívásait, mindezt építsd rá az ember és természet kapcsolatának kutatásaira. Akkor tárgyalhatunk.

- Jó, akkor a magyar husziták (az európai óperzsák, a nemzeti örökség konkrét költészete)... Tessen adni pénzt, csak kicsit...

- Még simogass. Nem látom a szemedben a hitet. Az odaadást. Most hazamehetsz, fogalmazd meg mindezt táblázatszerűen tíz lapon, de süssön belőle a meggyőződés és a szenvedély. Csak akkor tudsz meggyőzni. Nagyívűen. És több, sokkal több alázatot várok.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.