Ádám Zoltán: Kritikai iskola

Igen_Rogán!

  • Ádám Zoltán
  • 2013. január 6.

Egotrip

Nem_Rogán! tárgymegjelöléssel levelet kaptam az annak idején általam is alapított Magyar Demokratikus Charta szóvivőitől, amiben ezt írják a vasárnapi antifasiszta tüntetés kapcsán: "Megütközéssel fogadtuk, hogy a tüntetés egyik szónoka Rogán Antal, a Fidesz országgyűlési frakciójának vezetője legyen. Rogán megjelenésének csak akkor lenne létjogosultsága, ha azért jönne oda, hogy bejelentse: pártja új fejezetet akar nyitni a szélsőjobboldalhoz való viszonyában, felveszi a harcot az antiszemitizmussal, mindenféle kirekesztéssel, s ebben az értelemben a tüntetést kezdeményező demokratikus erőkkel vállal közösséget." A Charta szóvivői nincsenek egyedül az álláspontjukkal. A liberális és/vagy baloldali közvéleményben sokan mások is úgy gondolják, hogy Rogánnak semmi keresnivalója nem volt a tüntetésen. Tekintettel az Orbán-kormány antidemokratikus politikájára és a Fideszt a kilencvenes évek közepe óta jellemző, a szélsőjobboldali eszmékkel szemben sok szempontból megengedő magatartásra, a vezető kormánypárt frakcióvezetőjének fellépése nem más, mint a rendezvény hitelességén csorbát ejtő szemfényvesztés, képmutatás, őszintétlen politikai PR-akció.

Megértem az így vélekedőket, de nem értek velük egyet.

Rogán Antal a liberális demokráciát leromboló, Magyarországot Európából kivezető és az elmúlt évtizedek legkilátástalanabb gazdasági helyzetébe kormányzó Orbán-rendszer egyik kulcsfigurája. Az alkotmányos demokráciát romboló egyéni képviselői indítványai, hazug és demagóg gazdaságpolitikai állásfoglalásai, az általa vezetett parlamenti gazdasági bizottság szerepe a jegybanki függetlenség roncsolásában és a gazdasági válságot elmélyítő matolcsyzmus legitimálásában méltóvá teszik a demokraták megvetésére. Nem jó vele egy színpadon szerepelni, és nem jó őt egy demokráciapárti tömegrendezvény szónokai közt hallgatni. De néha muszáj.

Az antifasizmus nem a demokraták privilégiuma. Bal- és jobboldali tekintélyelvű politikai mozgalmak egyaránt érdekeltek lehetnek a szélsőjobboldallal szembeni fellépésben. A Fidesz különösen az: választási sikere, esélye a hatalmon maradásra mindenekelőtt azon múlik, mekkora részét képes integrálni a jobboldali szavazatoknak. A már ma is jelentős erőt képviselő, a következő másfél évben pedig jó eséllyel tovább erősödő balközéppel szemben úgy győzhet csak, ha maga mögé állítja a jobboldali választók túlnyomó részét. Egyetlen más párt sem akadályozhatja meg ebben nagyobb mértékben, mint a Jobbik. A Fidesznek hatalma megőrzéséhez úgy kell legyőznie a szélsőjobboldal pártját, hogy közben megszerezze a szélsőjobboldal szavazóit. Ez csak kettős beszéddel és kettős politikával lehetséges. Ennek volt része Rogán vasárnapi fellépése: azé a Rogáné, aki a fideszes kettős beszéd Orbán utáni második legtehetségesebb képviselője; aki egyszerre tud mérsékelt, európai benyomást keltő, a demokratikus minimumot tisztelő, személyes integritással és önálló politikai hátországgal rendelkező politikusnak mutatkozni és főszerepet játszani a Fidesz legbrutálisabb demokrácia-romboló akcióinak kivitelezésében. Rogán Antal a kettős beszéd maga. De ez nem elég nyomós érv ahhoz, hogy az antifasiszta tüntetés szónokai közül eltanácsoljuk.

A politikai tettek - mint Kis Jánostól tudjuk - végső soron erkölcsi természetűek. Bármit tesz vagy nem tesz a politikai közösség egy részének képviseletével megbízott politikus, azzal állást foglal arról, hogy a közjó általa megjelenített olvasatával azonosulók számára mi elfogadható, és mi nem az. A politikai állásfoglalások erkölcsi természetéből az következik, hogy nem csupán önmagukban állnak, hanem egyszersmind viszonyítási ponttá is válnak. A konkrét esetben ez azt jelenti, hogy ha Rogán Antal a Fidesz vezető politikusaként megjelenik és beszédet mond egy antifasiszta tüntetésen, az ott elhangzó szavaira és magára a megjelenésének tényére azután hivatkozni lehet. Ami másképp fogalmazva annyit tesz, hogy megjelenésével és antifasiszta beszédének elhangzásával - nyugodjon az bármennyire kétszínű vagy éppen opportunista megfontolásokon - saját jövőbeni politikai mozgásterét jelöli ki a szélsőjobboldalhoz való viszony és a tüntetésre okot adó náci beszéd vonatkozásában.

Nem hiszem, hogy a liberális demokrácia magyarországi hívei olyan erősnek érezhetik magukat, hogy erről lemondjanak.

Az Európai Biztonsági és Együttműködési Értekezlet tagjai 1975. augusztus 1-jén aláírták az első, Helsinkiben tartott konferenciájuk záróokmányát. Ennek 7. pontja rendelkezett az emberi jogok és az alapvető szabadságjogok tiszteletben tartásáról, beleértve a gondolat, a lelkiismeret, a vallás és a meggyőződés szabadságát. A mit sem sejtő kommunista országok a Szovjetunióval az élen büszkén és öntudatosan adták áldásukat az egyezményre, hogy aztán nem sokkal később meglepődve tapasztalják, hogy állampolgáraik egy része komolyan vette a szavukat.

A kényes ízlésű nyugati jogvédők annak idején joggal gondolhatták, hogy a Szovjetunió és vazallusállamainak kézjegye hiteltelenné tesz bármiféle emberi jogi egyezményt. Nyilván így volt, ez azonban nem akadályozta meg a nemzetközi helsinki mozgalom megszületését, ami a következő másfél évtizedben a kelet-európai demokratikus ellenzéki mozgalmak egyik legfontosabb morális, politikai és szervezeti támaszává vált.

Tanulság: ha a cél az, hogy a velünk hasonlóan gondolkodók körében jól megbélyegezzük a nekünk (teljes joggal) nem tetsző szélsőjobboldali (vagy másmilyen) politikát, akkor ne hívjunk meg senkit a túloldalról, mert semmi szükség rá. Ha azonban a politikai közösség egészét akarjuk a számunkra fontos értékek elfogadásáról meggyőzni, beleértve a tőlünk gyökeresen eltérően gondolkodó polgártársainkat, akkor adjunk lehetőséget az őket képviselő politikusoknak, hogy egyetértsenek velünk. Amire lehet, hogy csak névleg és opportunista megfontolásból lesznek hajlandók (ez legyen az ő dolguk), mi azonban ettől még nyugodtan hivatkozhatunk majd rájuk, amikor a híveik előtt a magunk igaza mellett érvelünk.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.