Ara-Kovács Attila: Orient expressz

Orbán rendszere - a Kremlből nézve

  • Ara-Kovács Attila
  • 2013. január 6.

Egotrip

A Napóleon legyőzését követő hosszabb tárgyalások eredményeként Európára az egyik legridegebb és legkomorabb politikai korszak köszöntött.

Bár a kontinens nyugati felét képviselő politikusokat némileg aggasztották I. Sándor cár diplomáciájának sötét szándékai, mind a francia Talleyrand, mind az osztrák Metternich megbékélt vele, hisz hatalmuk fenntartásához ez tűnt a legalkalmasabb eszköznek. Amíg a Bécsi Konferencia zajlott, a hosszas és fárasztó hercegi bálok röpke szüneteiben megszületett a közös szándék; Razumovszkij gróf, a cár követe pedig - aki nem mellékesen három Beethoven-kvartett megrendelője is volt - lassan elhitette mindenkivel, hogy a formálódó szövetség nemcsak jó, de szent is. Európának egészen 1848-ig kellett várnia, hogy nyilvánvalóvá váljék a rendszer roppant törékenysége, Oroszországnak viszont sokkal tovább, 1917-ig, de abban sem volt köszönet.

Ha van valami, amiért az orosz múlt és jelen - sőt, feltételezhetően a jövő - összes nyavalyája okolható, akkor épp ez a parttalan konzervativizmus; a mesterségesen és önkényesen összetartott birodalomért cserébe a fejlődésképtelenség olyan ár, amit sehonnan máshonnan, csak a Kremlből nézve érdemes megfizetni. Még akkor is így van ez, ha az orosz nemzeti büszkeség mindezért még Sztálinnak is bármit megbocsátani kényszerül, hisz ha valaki, ő atombombáival és az űrprogram megalapozásával igazán bebizonyította, hogy országa, népe mekkora "fejlődésre" is képes. Mindeközben viszont a társadalom olyan állapotban maradt, amit még a 18. századi Európában is utálat övezett volna.

A nemzetállami létről ma már kevés jót lehet elmondani, ám európai története mégis azt bizonyítja: megfelelő ellenszere volt annak a konzervativizmusnak és fejlődésképtelenségnek, amit egy Oroszországhoz hasonló birodalom, intaktságát féltve, képtelen volt elkerülni. Hasonlóan intő példa a számos identitást maga alá gyűrő valahai német birodalom, melynek konzervatív frusztráltsága két háborújába került a világnak, s máig érezni egykori alantasságát nemcsak a kortárs német neonáci szellemiségben, de a keresztényszociális unió (CSU) minden förtelmes reakciójában.

Az orosz történelem azon gesztusait, melyek megpróbáltak lazítani e merevségen, nagyon gyorsan felszámolta az orosz valóság. Nem is csak a rendszer, a lakosság permanens fásultsága legalább olyan oka maradiságuknak, mint az elnyomó vezetés. Az 1917 jelentette szabadságot legfeljebb hónapokban lehetett mérni, gyorsan a múlté lett a NEP-korszak, amely ugyan nem állította vissza a polgári jogok érvényét, de a majdani, Kádáréhoz hasonló puha diktatúrával kísérletezett. Hruscsov a maga elindította "olvadást" gyorsan az értelmiségen verte le, hogy aztán a liberális gorbacsovi reformok valóban megadják a birodalomnak a kegyelemdöfést.

Ami azóta zajlik, az nemcsak a birodalom újjáépítéséről szól, hanem az orosz konzervatív szellemiség ismételt térnyeréséről, ám közel sem a megújulás jegyében, ahogy az Nyugat-Európában oly megszokott volt a liberális demokráciákat épp megelőző korszakban. A kommunistákat és a mai orosz jobboldal képviselőit megejtően hasonló elképzelések jellemzik társadalmuk optimális működtetését illetően, legfeljebb olyan felszínes különbségek mutathatók ki, mint az, hogy első emberüket cárnak avagy első titkárnak titulálják-e.

A középpártok felfogása sem más, leginkább a Vlagyimir Putyin mögött álló Egységes Oroszországé, melynek önbizalma párhuzamosan erősödik a struktúrák merevedésével. A folyamat dicséretét zengi az oktatás, s noha a putyini rendszer nem igényel feltétlen lojalitást, azt elvárja, hogy a másként gondolkodók távol tartsák magukat a társadalom hivatalos - tehát vezető - szféráitól. Orosz viszonyok között ez feltétlen haladás, de csak a kommunista korszakhoz képest. A cári érában ugyanúgy működtek a társadalom egymás mellett élő struktúrái, mint manapság, mindössze az arisztokraták helyét foglalta el ma a módosabb vállalkozói osztály.

A Kreml a nemzetközi kapcsolatokban sem igen tűri a kevéssé ortodox megoldásokat; az az ország, mely közel egy évszázadon át identitását a forradalomhoz kötötte, irtózattal tekint minden társadalmi változásra. Míg a Szovjetunió a diktátorok ellen lázadó csoportok és ellendiktátorok legfőbb fegyverszállítója volt, a mai Oroszország nagy előszeretettel támogatja a stabil diktatúrákat. Abban, hogy az amerikai-orosz kapcsolatokban Barack Obama által kezdeményezett váltás (reset) nem igazán sikerült, fő szerepet játszott Washington megengedő magatartása az "arab tavasz-szal". A Kreml szemében az iraki vezért megdöntő George W. Bush és a számos arab rezsimet dőlni hagyó Obama között lényegében nincs semmi különbség.

Sokaknak nem igazán okoz meglepetést Moszkva elutasító magatartása Orbán Viktorral szemben sem. Nem tartották véletlennek, hogy Putyin alig akart Orbánnal találkozni a konzervatív európai pártok szentpétervári kongresszusán, vagy hogy a Moszkvában kilincselő miniszterek rendre megállapodások nélkül kénytelenek hazatérni. Legutóbb Matolcsy György már el sem ment a találkozóra.

Orosz szemszögből nézve Orbán politikája nem konzervatív, hanem voluntarista, ésszerűtlen; a magyar kormányzat éppoly kevés tisztelettel viseltetik a nemzetközi megállapodások iránt, mint mindazok, akiktől a Kreml tradicionálisan a fennálló rendet és az erőegyensúlyt félti. Nem véletlenül kapta fel oly sok orosz fórum az Orbán, illetve Alekszandr Lukasenka fehérorosz elnök rendszer- és hatalomfelfogása közötti megejtő hasonlatosságot. Csakhogy Belarusz nem az unió tagállama, hanem az orosz érdekszféra része, így van ésszerűsége annak, hogy Moszkva állja a cechet cserébe a kényszerű fehérorosz lojalitásért. Orbán politikájának következményeiért - vélik okkal az oroszok - viselje az anyagi és politikai felelősséget az unió. És persze mindenekelőtt maguk a magyarok.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.