Jaksity György: Tőzsde

  • 1997. június 19.

Egotrip

A tőzsdézés, különösen ha több különböző típusú befektetés egyidejű kezelésére terjed ki, olyan, mint egy szimfonikus zenekar működése vagy a szimfónia maga. Tranzakcióink a zenemű egyes részeihez hasonlítanak, a különböző befektetési piacokon megvalósított sikeres spekulációk pedig a zenekar egyes szekciói közötti harmóniát idézik. A spekuláció harmóniája a túlélés zenéje, így a minden realitásnak fittyet hányó lelkesedés, a mindenáron történő befektetés eufóriája (mintha mostanában ez elég gyakori lenne) a Titanic elsüllyedése előtti percekben a hajó zenekara által játszott keringő zenéjére emlékeztet. A jó üzletet viszont Beethoven IX. szimfóniája írja le: a stratégia lefektetése és a pozíciók kiépítésének megkezdése a szimfónia allegrója (ma non troppo, un poco maestoso, ahogy a maestro rendelte), amit a tranzakciók lendületes molto vivace tempója és adagiója követ. Ezután jön a profit realizálását megelőző és átélő Örömóda (cantabile), amit az árfolyamok láttán a monitorunk előtt dalolunk, majd az elszámolás alatt lévő pozíciók andante moderatója, végül a megnyugvás prestója, mialatt az addig titkon megbújó gyomorgörcs is egy időre kienged.

A tőzsdézés, különösen ha több különböző típusú befektetés egyidejű kezelésére terjed ki, olyan, mint egy szimfonikus zenekar működése vagy a szimfónia maga. Tranzakcióink a zenemű egyes részeihez hasonlítanak, a különböző befektetési piacokon megvalósított sikeres spekulációk pedig a zenekar egyes szekciói közötti harmóniát idézik. A spekuláció harmóniája a túlélés zenéje, így a minden realitásnak fittyet hányó lelkesedés, a mindenáron történő befektetés eufóriája (mintha mostanában ez elég gyakori lenne) a Titanic elsüllyedése előtti percekben a hajó zenekara által játszott keringő zenéjére emlékeztet. A jó üzletet viszont Beethoven IX. szimfóniája írja le: a stratégia lefektetése és a pozíciók kiépítésének megkezdése a szimfónia allegrója (ma non troppo, un poco maestoso, ahogy a maestro rendelte), amit a tranzakciók lendületes molto vivace tempója és adagiója követ. Ezután jön a profit realizálását megelőző és átélő Örömóda (cantabile), amit az árfolyamok láttán a monitorunk előtt dalolunk, majd az elszámolás alatt lévő pozíciók andante moderatója, végül a megnyugvás prestója, mialatt az addig titkon megbújó gyomorgörcs is egy időre kienged.

Mind a zene, mind pedig a spekuláció alapját a ritmus adja. A IX. szimfónia bemutatóján 1824-ben Beethoven, aki rendkívüli vehemenciával dolgozó karmester is volt, az előadás közben lemaradt a zenekartól, és egy bizonyos Unger kisasszony, a zenekar szólistája kellett gyengéden elvezesse az összezavarodott maestrót a nézőtérre. A közönség ekkor ismerte fel, hogy Beethoven süketen komponált és vezényelt. Ám a kapcsolat megszűnése a hangokkal, ami egy zseninek a tragédiája volt, de nem tudta meggátolni az alkotásban, a gyakorló spekuláns számára halálos játék, mert ha elveszti a kapcsolatot a piac hangjaival, nem érzi a ritmust, nem lesz senki, aki gyengéden a nézőtérre vezetné.

Egyes elemzők szerint kimutatható kapcsolat van zenei művek és tőzsdei cikkek árfolyam-alakulása között. Mielőtt túl messzire mennénk, gondoljunk csak a kottákban a hangjegysorok, illetve az árfolyamgrafikonokon az árak jól ismert emelkedésére és csökkenésére, valamint a kottasorok alatt található, a hangerőre vonatkozó utasításokra, illetve az árfolyamgörbék alatt található forgalmi grafikonokra. A hasonlóság kísérteties. Kedvenc tőzsdei szakírónk, Victor Niederhoffer erre több példával is szolgál. Így például az amerikai tőzsdeindex, a rettegett Dow Jones tavalyi grafikonját Schubert Pisztráng ötöséhez (A-dúr quintet) hasonlítja. A tőzsde hirtelen megugrásait pedig legjobban Haydn 94. sz., A meglepetés című szimfóniája mutatja be. Ezt a részt Haydn egy korabeli kritikus szerint a nyájat legeltető pásztorlány meglepetésének (vajon min lepődött meg a szegény pásztorlány?) illusztrálására írta, de a tőzsdei spekulánsok legalább ennyire összerezzennek, amikor a piac hirtelen rándul egyet, föl vagy le. Talán még ennél is szemléletesebb egy bizonyos LoBagola nevű afrikai kutató felismerése az elefántok vonulásáról: eszerint a derék ormányosok egy bizonyos útvonalat követve mindent tönkretapostak a kutató faluja környékén, majd később ugyanezen útvonalon tértek vissza. Hasonló zenei mintát talált Niederhoffer Beethoven 109. szonátájában, és szerinte ilyen LoBagola-féle oda-vissza trappolással ijesztgetik a tőzsdék a spekulánsokat is. A naiv és némiképp későn ébredő spekuláns ugyanis hajlamos elhinni, hogy az elefántok elmentek, vagyis az árfolyam emelkedik, és elkezdi venni a papírokat - amikor egyszer csak a trend megfordul, és a piac legázolja, mint egy elefántcsorda. Más módon ugyan, de Bach fúgái is hasonló, a kiindulópontra visszatérő variációkra épülnek, amit a legszemléletesebben egy Escher nevű grafikus jelenített meg, aki ráérő idejében olyan lépcsőházakat rajzolt, amelyekben a lépcső ugyan folyamatosan felfelé megy, mégis a kiindulópontra tér vissza. Hasonlóképpen járt Beethoven is a pénzügyekkel, miután évi fix négyezer forint javadalmazásért Ausztriában maradt három támogatója kedvéért, és amikor 1811-ben a pénz leértékelődött, a nagy zeneszerző e járandósága már semmire sem volt elég. Jól jött volna az idős mesternek - a Morgan Stanley bank elnöke által a "Wall Street Beethovenjének" elnevezett - Soros spekulációja a font ellen. De az is igaz, hogy a híres pénzemberek zeneszeretete merőben eltérő is lehet. Kedvenc hősünk, Rothschild báró, amikor megkérdezték véleményét a zenéről, megcsörgette a zsebében rejlő aranyakat, és csak annyit mondott: "Hallja, fiam, ez a zene a legkedvesebb az én fülemnek."

Figyelmébe ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.

Elszáll a madárnő

„Én nem tudok, és nem is szeretek a képeimről beszélni. Amit el tudok mondani, azt csak színnel tudom elmondani. Képeimbe belefestettem az életem tragédiáit és örömeit. Ez volt az életem” – halljuk a művész vallomását a kiállítás első termében, a falra vetített 1977-es rövidfilm részleteként.

Aktivizmus színészekkel

  • Erdei Krisztina

Csoszó Gabriella aktivista fotós, töretlen kitartással vesz részt az ellenzéki tüntetéseken és osztja meg képeit azokkal, akik szeretnének mást is látni, mint amit a NER kínál.

Házasok hátrányban

  • Kiss Annamária

Középkorú házaspár egy protokollparti után vendégül lát egy fiatal párt egyetemi lakosztályuk teraszán, hajnali kettőkor. Az elején mit sem sejtenek arról, hogy ez lesz valamennyiük életének talán leghosszabb éjszakája.

Koponyalabirintus

Az alighanem legelismertebb, világirodalmi rangú kortárs román író, Mircea Cărtărescu 2015-ös nagyregénye rendkívüli, monstruózus mű. Kiszámíthatatlan, szabálytalan, megterhelő. Pedig látszatra nagyon is egyszerű, már-már banális helyzetből indul.

Messziről jött zeneszerző

A Tigris és sárkány és a Hős filmzeneszerzője hat éve már járt is nálunk, mégis bemutatásra szorul a magyar koncertlátogatók előtt. A hatvanhat éves, kínai származású komponistáról hídemberként szokás beszélgetni, aki a hagyományos kínai klasszikus zenét tömegekhez vitte el a nyugati világban.

Az ajánlat

Napi rendszeres fellépéseinek sorában Magyar Péter a múlt pénteken a Klubrádióban járt, ahol Bolgár György műsorában mindenféle kijelentéseket tett Ukrajnáról, illetve az ukrajnai háborúról.

A hegyi ember

Amikor 2018 februárjában Márki-Zay Péter az addig bevehetetlennek hitt Hódmezővásárhelyen, az akkoriban igen befolyásos Lázár János városában az időközi polgármester-választáson magabiztosan legyőzte fideszes ellenfelét, reálisnak tűnt, hogy mindez megismételhető „nagyban” is a tavaszi országgyűlési választásokon.

„Pályáznék, csak nem tudom, kivel”

Miért meghatározó egy társadalom számára a migrációról szóló vita? Hogyan változott a meg Berlin multikulturális közege? Saját történetei megírásáról és megrendezéseiről beszélgettünk, budapesti, román és berlini színházi előadásokról, de filmtervei is szóba kerültek. Kivel lehet itt azokra pályázni?

Pusztítás földön, vízen, levegőben

A magyarországi üvegházhatású gázkibocsátás csaknem háromszorosa került a levegőbe az ukrajnai háború első másfél évében. Óriási mértékű a vízszennyeződés, állatfajok kerültek a kipusztulás szélére. Oroszország akár fél évszázadra való természeti kárt okozott 2023 közepéig-végéig.

Alkotmányos vágy

A magyar mezőgazdaság tizenkét éve felel meg az Alaptörvénybe foglalt GMO-mentességnek, takarmányozáshoz tavaly is importálni kellett genetikailag módosított szóját. A hagyományos szója vetésterülete húsz éve alig változik itthon, pedig a szakértő szerint lehetne versenyezni az ukrán gazdákkal.