Jaksity György: Tőzsde

  • 1997. június 19.

Egotrip

A tőzsdézés, különösen ha több különböző típusú befektetés egyidejű kezelésére terjed ki, olyan, mint egy szimfonikus zenekar működése vagy a szimfónia maga. Tranzakcióink a zenemű egyes részeihez hasonlítanak, a különböző befektetési piacokon megvalósított sikeres spekulációk pedig a zenekar egyes szekciói közötti harmóniát idézik. A spekuláció harmóniája a túlélés zenéje, így a minden realitásnak fittyet hányó lelkesedés, a mindenáron történő befektetés eufóriája (mintha mostanában ez elég gyakori lenne) a Titanic elsüllyedése előtti percekben a hajó zenekara által játszott keringő zenéjére emlékeztet. A jó üzletet viszont Beethoven IX. szimfóniája írja le: a stratégia lefektetése és a pozíciók kiépítésének megkezdése a szimfónia allegrója (ma non troppo, un poco maestoso, ahogy a maestro rendelte), amit a tranzakciók lendületes molto vivace tempója és adagiója követ. Ezután jön a profit realizálását megelőző és átélő Örömóda (cantabile), amit az árfolyamok láttán a monitorunk előtt dalolunk, majd az elszámolás alatt lévő pozíciók andante moderatója, végül a megnyugvás prestója, mialatt az addig titkon megbújó gyomorgörcs is egy időre kienged.

A tőzsdézés, különösen ha több különböző típusú befektetés egyidejű kezelésére terjed ki, olyan, mint egy szimfonikus zenekar működése vagy a szimfónia maga. Tranzakcióink a zenemű egyes részeihez hasonlítanak, a különböző befektetési piacokon megvalósított sikeres spekulációk pedig a zenekar egyes szekciói közötti harmóniát idézik. A spekuláció harmóniája a túlélés zenéje, így a minden realitásnak fittyet hányó lelkesedés, a mindenáron történő befektetés eufóriája (mintha mostanában ez elég gyakori lenne) a Titanic elsüllyedése előtti percekben a hajó zenekara által játszott keringő zenéjére emlékeztet. A jó üzletet viszont Beethoven IX. szimfóniája írja le: a stratégia lefektetése és a pozíciók kiépítésének megkezdése a szimfónia allegrója (ma non troppo, un poco maestoso, ahogy a maestro rendelte), amit a tranzakciók lendületes molto vivace tempója és adagiója követ. Ezután jön a profit realizálását megelőző és átélő Örömóda (cantabile), amit az árfolyamok láttán a monitorunk előtt dalolunk, majd az elszámolás alatt lévő pozíciók andante moderatója, végül a megnyugvás prestója, mialatt az addig titkon megbújó gyomorgörcs is egy időre kienged.

Mind a zene, mind pedig a spekuláció alapját a ritmus adja. A IX. szimfónia bemutatóján 1824-ben Beethoven, aki rendkívüli vehemenciával dolgozó karmester is volt, az előadás közben lemaradt a zenekartól, és egy bizonyos Unger kisasszony, a zenekar szólistája kellett gyengéden elvezesse az összezavarodott maestrót a nézőtérre. A közönség ekkor ismerte fel, hogy Beethoven süketen komponált és vezényelt. Ám a kapcsolat megszűnése a hangokkal, ami egy zseninek a tragédiája volt, de nem tudta meggátolni az alkotásban, a gyakorló spekuláns számára halálos játék, mert ha elveszti a kapcsolatot a piac hangjaival, nem érzi a ritmust, nem lesz senki, aki gyengéden a nézőtérre vezetné.

Egyes elemzők szerint kimutatható kapcsolat van zenei művek és tőzsdei cikkek árfolyam-alakulása között. Mielőtt túl messzire mennénk, gondoljunk csak a kottákban a hangjegysorok, illetve az árfolyamgrafikonokon az árak jól ismert emelkedésére és csökkenésére, valamint a kottasorok alatt található, a hangerőre vonatkozó utasításokra, illetve az árfolyamgörbék alatt található forgalmi grafikonokra. A hasonlóság kísérteties. Kedvenc tőzsdei szakírónk, Victor Niederhoffer erre több példával is szolgál. Így például az amerikai tőzsdeindex, a rettegett Dow Jones tavalyi grafikonját Schubert Pisztráng ötöséhez (A-dúr quintet) hasonlítja. A tőzsde hirtelen megugrásait pedig legjobban Haydn 94. sz., A meglepetés című szimfóniája mutatja be. Ezt a részt Haydn egy korabeli kritikus szerint a nyájat legeltető pásztorlány meglepetésének (vajon min lepődött meg a szegény pásztorlány?) illusztrálására írta, de a tőzsdei spekulánsok legalább ennyire összerezzennek, amikor a piac hirtelen rándul egyet, föl vagy le. Talán még ennél is szemléletesebb egy bizonyos LoBagola nevű afrikai kutató felismerése az elefántok vonulásáról: eszerint a derék ormányosok egy bizonyos útvonalat követve mindent tönkretapostak a kutató faluja környékén, majd később ugyanezen útvonalon tértek vissza. Hasonló zenei mintát talált Niederhoffer Beethoven 109. szonátájában, és szerinte ilyen LoBagola-féle oda-vissza trappolással ijesztgetik a tőzsdék a spekulánsokat is. A naiv és némiképp későn ébredő spekuláns ugyanis hajlamos elhinni, hogy az elefántok elmentek, vagyis az árfolyam emelkedik, és elkezdi venni a papírokat - amikor egyszer csak a trend megfordul, és a piac legázolja, mint egy elefántcsorda. Más módon ugyan, de Bach fúgái is hasonló, a kiindulópontra visszatérő variációkra épülnek, amit a legszemléletesebben egy Escher nevű grafikus jelenített meg, aki ráérő idejében olyan lépcsőházakat rajzolt, amelyekben a lépcső ugyan folyamatosan felfelé megy, mégis a kiindulópontra tér vissza. Hasonlóképpen járt Beethoven is a pénzügyekkel, miután évi fix négyezer forint javadalmazásért Ausztriában maradt három támogatója kedvéért, és amikor 1811-ben a pénz leértékelődött, a nagy zeneszerző e járandósága már semmire sem volt elég. Jól jött volna az idős mesternek - a Morgan Stanley bank elnöke által a "Wall Street Beethovenjének" elnevezett - Soros spekulációja a font ellen. De az is igaz, hogy a híres pénzemberek zeneszeretete merőben eltérő is lehet. Kedvenc hősünk, Rothschild báró, amikor megkérdezték véleményét a zenéről, megcsörgette a zsebében rejlő aranyakat, és csak annyit mondott: "Hallja, fiam, ez a zene a legkedvesebb az én fülemnek."

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.