Jaksity György: Tőzsde

  • 1998. november 5.

Egotrip

Pedig a dolog nem is olyan bonyolult. Egypár éve, az akkoriban még gyerekcipőben járó visszaélések által gerjesztett kritikai realizmus kísérletének időszakában azt találtam mondani egy, a foglalkozást negatív felhanggal érintő kérdésre, hogy a mi szakmánk sem jobb, mint a társadalom egésze, vagyis ha Magyarországon a polgárok x százalékát gyengén korlátozza az önmaga által állított kategorikus imperatívusz, illetve a jogszabályok, akkor a brókeri szakmában is nagyjából x százalék lesz a problémás elemek aránya. A környezetet tekintve itt uralkodó nagyobb társadalmi és anyagi veszélyeztetettség okán pedig a szabályozás és annak betartatása hivatott ezen csúfos arányt leszorítani. Ráadásul miközben a betörő, az autónepper vagy a zsebtolvaj személyes adatai, pénzügyi beszámolója, alapszabálya, üzletszabályzata és működésének egyéb lényeges paraméterei hiányában nem áll módunkban a tevékenységéből származó kockázatokra körültekintően felkészülni, a brókerünket, bankunkat vagy éppen vagyonkezelőnket magunk választjuk. Namármost, ha feltételezzük, hogy az alkotó megpihent, és a gép forog, vagyis az x százaléknyi polgáridegen elem a mi számlánkra a saját javulásán fáradozik, a kérdés az, hogy a megfelelő megelőzés hiányában mik ex post

Pedig a dolog nem is olyan bonyolult. Egypár éve, az akkoriban még gyerekcipőben járó visszaélések által gerjesztett kritikai realizmus kísérletének időszakában azt találtam mondani egy, a foglalkozást negatív felhanggal érintő kérdésre, hogy a mi szakmánk sem jobb, mint a társadalom egésze, vagyis ha Magyarországon a polgárok x százalékát gyengén korlátozza az önmaga által állított kategorikus imperatívusz, illetve a jogszabályok, akkor a brókeri szakmában is nagyjából x százalék lesz a problémás elemek aránya. A környezetet tekintve itt uralkodó nagyobb társadalmi és anyagi veszélyeztetettség okán pedig a szabályozás és annak betartatása hivatott ezen csúfos arányt leszorítani. Ráadásul miközben a betörő, az autónepper vagy a zsebtolvaj személyes adatai, pénzügyi beszámolója, alapszabálya, üzletszabályzata és működésének egyéb lényeges paraméterei hiányában nem áll módunkban a tevékenységéből származó kockázatokra körültekintően felkészülni, a brókerünket, bankunkat vagy éppen vagyonkezelőnket magunk választjuk. Namármost, ha feltételezzük, hogy az alkotó megpihent, és a gép forog, vagyis az x százaléknyi polgáridegen elem a mi számlánkra a saját javulásán fáradozik, a kérdés az, hogy a megfelelő megelőzés hiányában mik ex post

Az adatlapkitöltés iránt érzett természetes, már-már születési rendellenességnek számító viszolygás okán mondhatni a priori rosszul predesztinált kísérlet kitölteni azt a rubrikát, hogy "foglalkozása", merthogy egy dolog a napi ténykedés, mi több, nem lényegtelen, hogy milyen intézményben vagy szervezetben folyik ez, és más, hogy mi a szakmánk, a végzettségünk. Ily módon kerül a rubrikába esetemben a helyzet által sugallt szükségszerűség, illetve a véletlen elosztás elvei által vezérelten hol a "közgazdász", hol a "befektetési bankár" (leginkább angolszász nyelvterületen, mert ez nemrég még némi tiszteletet váltott ki az amúgy minket magyarokat kelet-európai genetikai hulladéknak tekintő útlevélkezelőkből), elvétve "elemző" vagy valami értékpapír-jelzővel ellátott foglalatosság.

Mindez a paranoiába torkolló problématudat semmi ahhoz képest, hogyan változik a megnevezhetetlen foglalkozás társadalmi respektje. Egy szaktársam kesergett azon, hogy korábban a felesége még úgy mutatta be a barátainak, mint egy brókercég vezetőjét (már amennyiben az adatlapszerű kérdés felmerült), aztán pár hónapja egyre kevésbé tette hozzá, hogy férje mivel foglalkozik, és a legutóbbi hetekben pedig már be sem mutatja a barátainak. Ez az elnéző megsemmisítés is kevés ahhoz képest, amikor a népszerű, közbekiabálással is tarkított, néha szélsőséges hangvételt sem mellőző tematikus vitaműsor előtt a a spontán verbuválódott stúdióközönség egyik tagja rövid, informális (és műsoron kívül rekedt) felvezetőjében az olajszőkítőkénél is becstelenebb mesterségként aposztrofálja szegény, megtépázott szakmánkat. (Foglalkozásként, léha mivoltából következően, már eddig sem mertem magaménak vallani, magam előtt sem.) Szóval tíz év kemény munkája után az ismeretlenségből a foglalkozás becsületét sikerült a felismerhetetlenségig szétverni. teendőink. Tegyük fel, hogy az összes, ilyenkor szalonképesen felsorakoztatható szitok elhangzásán túlvagyunk, így a lehetőségek hosszú listája helyett álljon itt egy kellő általánosítástól sem mentes összefoglaló megállapítás: nincs más dolgunk, mint a biztosító kasszájához fáradni. Kirabolt lakásunk, ellopott autónk vagy éppen megdézsmált hitelkártyaszámlánk romjai felett szomorkodva megnyugtató tudat, hogy a biztosító fizet. Már ha a biztosítás megkötésének preventív lépését egyáltalán megtettük. Egy, csak egy olyan eset van, amikor ezen prevención nem kell sokat gondolkodnunk: ha a mások által finanszírozott biztosítási alap jótáll szerencsétlen brókerválasztásunk okán elszenvedett veszteségeinkért. Visszatérve a jó polgár, rossz polgár hasonlathoz, ez olyan, mintha a városlakók összedobnák a pénzt, hogy mindazokat kárpótolják, akikhez betörnek, vagy autójukat ellopják, és ráadásul még biztosítást sem kötöttek, vagy még az ajtót is nyitva hagyták. Ha pedig az összedobott pénz elfogy, akkor a többi polgárt pótbefizetésre lehet kötelezni, és a gép forog tovább. Kurt Vonnegut szavaival élve: még mondja valaki azt, hogy nincs progresszió a világon.

Figyelmébe ajánljuk

Női dzseki trendek, amelyeket érdemes figyelni idén ősszel és télen

  • Támogatott tartalom

Az őszi-téli szezon mindig a kabátok és dzsekik időszaka: ezek a darabok nemcsak a melegedről gondoskodnak, hanem meghatározzák az egész öltözéked stílusát is. Idén a klasszikus megoldások mellett számos új irányzat is teret nyer, amelyek egyszerre praktikusak és divatosak. Nézzük, milyen trendek hódítanak a női dzsekik világában a következő hónapokban!

„Elérve a tehéncsorda által hagyott sárnyomokat balra fordulunk” – ilyen egy hétvégi túra Székelyudvarhely környékén

Két napot teljesítettünk a Via Transilvanica székelyföldi szakaszából, Farkaslakáról Székelyudvarhelyre, onnan pedig Homoródszentmártonig gyalogoltunk. Felmásztunk Jézus fejébe, pásztorkutyákkal barátkoztunk, és még egy szüreti felvonulásba is belecsöppentünk. A közel 50 kilométeres út során más túrázókkal alig, medvékkel viszont szerencsére egyáltalán nem találkoztunk.

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.