Kádár Tamás: Reklámocska

  • 1997. február 27.

Egotrip

Arról még szinte egy szót sem szóltam, hogy hányan is élnek nagyjából állandóan ebből a dologból. Tehát most megpróbálok viszonylag alaposan végigmenni az embereken, akik részt vesznek mondjuk egy kampány elkészítésében. Álljon a kampány egy óriásplakátból, egy színes és egy fekete-fehér sajtóhirdetésből és egy reklámfilmből.

Arról még szinte egy szót sem szóltam, hogy hányan is élnek nagyjából állandóan ebből a dologból. Tehát most megpróbálok viszonylag alaposan végigmenni az embereken, akik részt vesznek mondjuk egy kampány elkészítésében. Álljon a kampány egy óriásplakátból, egy színes és egy fekete-fehér sajtóhirdetésből és egy reklámfilmből.

Először is az ügyfél (ő most egy darab elvont személy - aki a végén fizet) elmondja, hogy mit akar. Ezt végighallgatja kb. 2 account, 1 kreatív igazgató. Utóbbiak továbbadják a hírt 1 art direktornak (művészeti vezető), 1 szövegírónak és 1-2 operátornak. Ez a sok ember kitalálja a kampányt, megírják a szlogent, a headline-t stb.-t, megtervezik és összeállítják az óriásplakátot és a sajtóhirdetéseket. Ezek aztán elkerülnek egy profi nyomdai előkészítőbe, ahol még 2 ember dolgozik rajtuk. Innen a produkciós (1 db) továbbviszi az anyagot az adott újság nyomdájába, és az óriásplakátot készítő nyomdába. Ott aztán 5-10 ember kinyomtatja a dolgokat. A sajtóhirdetések ettől kezdve már a szerkesztők kezében vannak, az óriásplakáttal viszont más a helyzet. Mert ezek az óriásplakát-kihelyező céghez kerülnek. (Már megint vagy 5-10 ember.)

Ezzel a kampányunk nyomtatott része már meg is van. Jöhet a film. A film alapötlete és storyboardja az említett ügynökségi emberektől eljut egy filmkészítő céghez, ahol nagyjából a következők vesznek részt a forgatáson. Gyártásvezető (1-3), rendező, rendezőasszisztens, operatőr, segédoperatőr, kameratechnikus, világosítók (3-6), kellékes, fodrász, büfés (nem mindig). Körülbelül ennyien. A leforgatott filmet aztán fényelik és átírják videóra. (Ez is pár ember, ugye.) Aztán elővágás, majd végleges vágás (1-3 ember), és kész is a film. A kész anyagot aztán a médiások (1-3 db) elhelyezik egy hirdetési blokkban. Valaki a tévénél beteszi az anyagot a blokkba, az meg jól lemegy a Dallas előtt. Hát így. Ez nagyjából 44, azaz negyvennégy darab ember. Félreértés ne essék, a reklámok elsősorban a médiaárak és a Magyar Televízió monopolhelyzete miatt annyira drágák, amennyire, nem emiatt a 44 ember miatt, de azért ők is - pontosabban mi is ebből élnek/élünk.

A reklámot meg látjuk mondjuk egy hónapig, és vége. És hát a "Calgonnal a mosógép is tovább él" típusú reklámokat is bizony jó sokan csinálják. Talán az ő frusztráltságuk miatt lett ilyen fenyegető ez a headline. Mert mi más élhetne még tovább a mosógépen kívül, ha nem a vásárló. Persze lehet, hogy ez egy talány, meg különben is, ma nem erről írtam, csak már annyira rég utálom ezt a mondatot. Tudom, hogy nem a szövegíró hibája, na.

Ja igen. Még csak annyit, hogy minden ellenkező híreszteléssel szemben ez a bizonyos 44 ember nem az adófizetők pénzéből kapja a fizetését. Nem ezért rossz fejek, vagy jók.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.