Kálmán C. György: Magánvalóság (Bűvös, bájos május)

  • 2001. május 10.

Egotrip

Hiába, érzi az ember a tavaszt. Hogy ki kellene mozdulni valahová, életes életet élni, átadni magunkat a nagy érzelmeknek, nagy kéjjel egyesülni, jóleső fáradtsággal végül megpihenni.

Bűvös, bájos május

Hiába, érzi az ember a tavaszt. Hogy ki kellene mozdulni valahová, életes életet élni, átadni magunkat a nagy érzelmeknek, nagy kéjjel egyesülni, jóleső fáradtsággal végül megpihenni.

Én (ezen írás fiktív elbeszélője, akitől a biografikus én ezennel elhatárolódik) rohamosan öregszem, elpuhultam, lusta vagyok, táncolni soha nem is tudtam, a pajkos ifjak kinéznének maguk közül; én a múlt héten kisgazda szerettem volna lenni, tábor vagy ellentábor, mindegy is az. Hogy - mint hajdanán egy jobb koncert előtt - összegyűltünk volna a parkban, régi ismerősök, haverok, rákészültünk volna a nagy eseményre. Aztán én is tülekedtem volna, kiabáltam volna a többiekkel, barátságosan lapogattuk volna egymás hátát, durvákat beszóltam volna a rendező fiúknak. Ha már bejutottam, átengedem magam a vadul előtörő érzelmeknek; éljen és vesszen, hurrá és pfúj, hajrá és ki vele. Haverok, buli, Torgyán. Ott áll a színpadon a szent vagy a sátán, és most itt az idő: félredobva minden álságos, a nyugati civilizáció által ránk kényszerített viselkedési korlátot nekivetkőzni, kiabálni, zokogni és ugrálni; érett, szőke kisgazda asszonyokat a túláradó öröm mámorának vagy a végső nekikeseredésnek örve alatt jól megpuszilgatni, könnyek között, a hazakísérés reményében; átélni közösségünkkel együtt az igazi, mélyről jövő eksztázist, befogadni és kiáradni, teleszívni magunkat mások őrjöngésével, szagával és nedveivel, vad ösztöneinket mintegy cserébe szertesugározni. Végre igazi önmagunkat adni, egyúttal beleolvadni a közösségbe.

Kisgazdának jó ilyenkor lenni.

Megtérve azután - átizzadtan, rekedten, támolyogva, mégis valahogyan megtisztulva, a megérdemelt győzelem vagy a felemelő, mert közösen átélt és igazságtalan vereség édes vagy keserédes érzésével - lehuppantam volna a tévé elé; s hogy a nap még szebben érjen véget, a Közös Örömszerzés Kormányának feje biztos mozdulattal tapintott volna amúgy is felajzott libidóm legérzékenyebb pontjára: a Nagy Egyesülésről beszélt ő, míg csaknem eszméletemet vesztvén dőlök hanyatt a szófán, testem merő latyak. A tavasz, szerelemnek áldott ideje, lám, a magamfajta elhanyagolt öregembernek is tartogat még szépségeket.

Mert eddig csak a voyeur borzongó irigységével szemlélhettem, ahogyan a polgári erők összefognak és egyesülnek, ahogyan a fickós fiatalok maguk alá gyűrik, hevesen magukévá teszik és különféle úr-szolga játékokkal alázzák meg polgári partnereiket; ahogyan egyszerre jutnak el a csúcsra, ahol a beteljesülés és a megsemmisülés oly furcsán fonódik össze. E fergeteges nászban az öröm és a megelégedés lesz az osztályrészük azoknak, akik a hihetetlenül potens polgári erő karjaiba hanyatlanak, egyúttal az aktusban vele össze is olvadnak, összetöppednek, már-már elveszítik magukat.

Most pedig... Nos, most pedig itt a végső, teljes egyesülés ígérete, s ennek már én is részese leszek, meg te is, olvasó: mert immár nem a polgári erők egyesülése, hanem az egész nemzeté a cél, a fiatal polgárok már neki is vetkőztek, délcegen feszül a férFidísz, a tekintetek elhomályosulnak, készüljünk a mindent elsöprő, káprázatos együttlétre. Tébolyító orgiában válik eggyé az egész nemzet; a polgáriak most már beengednek másokat is maguk közé, helyet szorítanak az ágyon, gyere, te kis nemzet, hadd látom, mit tudsz. Hát ilyen a te kicsiny szavazócédulád? Na, dugd az urnámba, így. Változatosak a gyönyör útjai. Legyen végre minden egy, önkívületben forrjon össze (immár nemcsak a polgári erők, hanem vele együtt) a nemzet.

Nemzetnek jó ilyenkor lenni.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."