Kálmán C. György: Magánvalóság (Petrovics)

  • 1998. május 21.

Egotrip

Számot szeretnék adni e hasábokon is a lírai én olthatatlan vágyáról, amelyet így szokott ő olykor kifejezni: "Úgy szeretnék valami normális helyen élni."

Számot szeretnék adni e hasábokon is a lírai én olthatatlan vágyáról, amelyet így szokott ő olykor kifejezni: "Úgy szeretnék valami normális helyen élni."

Mert ez a hely azért nem egészen az. Fáj ezt kimondani, de szükséges. S ezúttal nem is egyszerűen választásoktól gyötört kis hazánkról van szó, hanem szűkebb környezetünkről, kedves szomszédainkról is meg erről az egész, fülledt, nem egészen jó illatú, kínos kelet-közép-európai történelemről.

Tény, ami tény: az egyik legnagyobb magyar költő nem magyar származású, mondjuk, szerb vagy rác, meg még mi minden, mit tudom én. Ez lehet nagyon mulatságos, érdekes, szép vagy megható (tessenek felfigyelni a finom fokozásra). Szerintem ez a jelentéktelen irodalomtörténeti adalék megannyi büszkeségre adhat okot, olyan pontja köztudatunknak, ahol összeforrhat nemzeti, liberális, szocialista s megannyi más erő meg gondolkodás. Meg kell hogy dobogtassa a nacionalista szíveket is (lám, a magyar, a nagy, milyen befogadó és asszimiláló); kedves a másság és multikulti szabadelvű híveinek; az internacionalista forradalmi összefogás szoci bajnokainak; és így tovább. A magyarosított nevű Petrovics Sándor valamennyiünk közös ügye, ha bármin összekap négy-öt magyar, ezen ugyan nem.

Erre föl a kolozsvári polgármester olyan márványtáblát avatna, amely a magyar külügy és a Kolozs megyei prefektus egybehangzó véleménye szerint magyarellenes gesztust közvetítene, amennyiben ezt a tényt örök időkre kőbe faragná, s ráadásul nevezett költőt nemes egyszerűséggel szerbnek nevezné ki.

Mármost mi volna, ha nem lenne mögöttünk néhány száz év, amit kölcsönösen jól elbaltáztunk egymásnak, ha nem tudnánk, hogy a polgármester az és olyan, aki és amilyen, ha - egyszerűen szólva - normális helyen élnénk?

Semmi.

Mindnyájan boldogak lennénk, a magyar külügy üdvözölné, hogy a polgármester úr emléket kíván állítani a nagy magyar költőnek, s hogy nem mulasztotta el az arra járó turisták figyelmét felhívni a genealógia azon (mulatságos, érdekes, szép vagy megható) jelenségére, hogy az illető ráadásul nem is magyarnak született. Legfeljebb kis helyreigazításra volna szükség, a polgármester úr tévedett, mert azért a költő mégiscsak magyar volt, kis félreértés, van ilyen. A polgármesternek minden valószínűség szerint olyan szándékot tulajdonítanánk, hogy az e területen élő népek különös összevegyülésére hívja fel az utókor figyelmét. Õ köszönettel tudomásul venné, hogy tévedését korrigálták, intézkedést tenne folyamatba a tábla korrigálása iránt. Újabb Petőfi-emlékhellyel lennénk gazdagabbak, magyarok és románok (sőt immár a szerbeknek vagy rácoknak is lenne hol leróni tiszteletüket népük nagy szülötte előtt).

Ehhez képest a dolog most úgy fest, mintha a polgármester olyan fegyverhez nyúlt volna, amelyet már az óvoda nagycsoportjában is meghaladottnak tekintenek az érettebb gondolkodású óvodások: hogy valakit azért csúfolnak, mert szeplős vagy vörös hajú, vagy szemüveges, vagy a többi gyereket gúnyolják, mert így, ahogy van, bevették maguk közé a csapatba. Mintha ez bármit is számítana. Akit pedig ilyesmivel sokat piszkálnak, az mégiscsak ugrik, még ha tudja is, hogy hülyeség az egész, oda se kellene figyelni. És kész a csetepaté. Még csak azt sem lehet mondani, hogy mindketten hülyék (pedig azok), mert tudjuk, hogy ez a viszony már baromira el van rontva, elég egy rossz pillantás, a másik már üvölt. Szét kell őket ültetni. Mindkettőnek pszichológus kéne, vagy valami jó adag mákos cucli, amitől mindent alaposan elfelejtenének.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”