Salamon János: Komiszkenyér

Keserveink VI. (Harmónia lasszóval)

  • Salamon János
  • 2011. november 30.

Egotrip

A szabad nyargaláshoz szokott vadlovak befogása és betörése nem gyerekjáték. Nem volt az a préri vadászó indiánjai számára sem, akik pedig tökélyre fejlesztették ennek technikáját. Kell hozzá egy már betört, fürge lábú ló, rajta egy erős, agilis indián, aki a kellő pillanatban egy nyersbőrből sodort lasszót hajít az üldözött vadló nyakába, majd addig húzza, szorítja a hurkot, amíg az fulladni nem kezd, s térdre nem rogy. Indiánunk ezután az ily módon teljesen kiszolgáltatottá, tehetetlenné vált állat első két lábát béklyóba köti, alsó állkapcsára, a fogak mögött hurkot vet, és a lasszó enyhe lazításával egy kis levegőhöz juttatja tátogó szájú áldozatát, aki erejét, eszméletét némiképp visszanyerve lábra akar állni. Az indián ezt a levegő szakaszos adagolásával megakadályozza, és egyre közelítve, végül testközelbe kerülve tenyerével óvatosan lefedi a ló szemét, megpaskolja az orrát, aztán a saját orrát a másikéhoz érintve orrlukán át a másik orrlukába lélegzik. Lélegzetet cserélnek. Az állat izmai ekkor ellazulnak, a félelem elszáll belőle; ellenség helyett már barátot lát fogvatartójában, és nem próbál többé menekülni. Ettől kezdve mindig látható örömmel ismeri fel gazdája leheletét. Szeret egy levegőt szívni vele.

Egy szabadsághoz szokott nép betörésének is megvan a maga jól bejáratott technikája, és ennek sikeres alkalmazásához is szükséges egy erős, agilis ember, aki jól bánik a lasszóval. Aki érzi a levegő pontos adagolásának ritmusát, tudja, hogyan kell éppen csak meg nem fojtani a befogott démoszt, lefedni a szemét és légszomjtól remegő orrcimpái közé lehelni.

A zsarnok - hogy nevén nevezzük ezt az indiánt - tehát a fojtogatás virtuóza, a fojtott légkör megteremtésének és egyenletes fenntartásának mestere, és mint ilyen, a társadalmi lét minden keserűségének végső forrása a szabadon lélegzők szemében. Rosszabb a királynál, aki a hatalmát és ezzel együtt az ország törvényeit is örökbe kapja, s aki így jogos és reális igényt formálhat alattvalói önkéntes lojalitására. Ezzel szemben ugyanis a zsarnok törvények nélkül uralkodik, illetve a saját törvényét, a saját légzésének szabályszerűségét, ritmusát erőszakolja rá népére.

De mit számít mindez, ha a nép számára ez az új ritmus a légzés egyetlen lehetséges ütemének tűnik? Csoda-e, hogy egészen magáénak érzi ezt az ütemet, hogy szeret egy levegőt szívni zsarnokával, akiben a fulladásos végtől való megmentőjét látja? Egy erős, agilis, karizmatikus vezető iránt érzett hála és szeretet nem képezi-e a társadalom masszívabb, stabilabb alapját, mint egy akármilyen legitim király vagy éppen parlament által szentesített törvények vonakodó tisztelete?

Az iskolában azt tanítják, hogy a törvényeket azért kell tisztelnünk, mert ezek garantálják a társadalmi együttélés igazságosságát. De ez nem jelenti azt, hogy a törvény azonos, egyenlő magával az igazságossággal. Következésképpen létezhetnek igazságtalan törvények is. Ezeket egy szabadon lélegző közösség, egy demokrácia természetesen megváltoztathatja, de mi a garancia arra, hogy az újak jobbak lesznek? Kísérletezni, változtatgatni persze lehet, de ez meg a társadalmi lét stabilitását kezdi ki.

Egy törvény akkor jó, ha stabil. Továbbá akkor, ha személytelen, ha tárgyilagos, ha nem kivételez. A baj csak az, hogy mi, emberek, akiknek az életét szabályozza, nem vagyunk se stabilak, se személytelenek. Folyamatosan változunk, és kivételes helyzetekbe kerülünk. Tele vagyunk görbületekkel, hajlatokkal, így aztán mindig lötyög vagy túl feszes rajtunk a szögletes törvény, és vele együtt az igazságosság, melyet garantálni hivatott.

Ilyen körülmények között logikusnak tűnik, hogy egy igazán stabil és szerethető társadalmi létet személytelen törvények helyett csak egy stabil és szerethető, karizmatikus személy uralma szavatolhat. Ez a személy egyszerűen azért szerethető, mert szeret bennünket, a javunkat akarja. Ebben a legüdvösebbnek tűnő közös létben, politikai berendezkedésben tehát az igazságosság garanciája nem a törvény (lex), a törvényesség, hanem a kegy (beneficium), a kegyes jóindulat és jó cselekedet.

A zsarnok - hogy nevén nevezzük jótevőnket - tehát lényegében egy törvények nélkül uralkodó, kegyes király. A kegy (görögül charisma) isteni adomány, tehát amikor egy karizmatikus uralkodó kegyet gyakorol velünk, akkor csak egy felülről kapott ajándékot továbbít, kézbesít a népének. Erő és agilitás azért szükséges ehhez a kézbesítéshez, hogy azok is elfogadják az ajándékot, akik nem kérik, akik továbbra is a saját ütemükben szeretnék szívni a saját levegőjüket.

A törvények szögletessége már a régi görögöknek is feltűnt. Többek között Platón is úgy gondolta, hogy az ideális társadalmi lét megszervezése nem egyszerűen technika kérdése. Az előre lefektetett szabályok mechanikus alkalmazása rendszeresen fennakad az organikus lét előre nem látott görbületein. Ezért azután az abszolút legjobb politikai berendezkedésben az igazságosság végső, legfelsőbb garanciája nem a techné. De nem is a beneficium vagy a charisma. Hanem a phronesis, vagyis a bölcs előrelátás.

Az abszolút legjobb politikai rendszer irányításához tudás szükséges. Ha egy karizmatikus, agilis vezér a népe javát akarja, az önmagában semmire sem elég, még akkor sem, ha valóban azt akarja. Mert a klasszikus felfogás szerint csak az tehet jót (a népével vagy önmagával), aki tudja, mi a jó. Ez a tudás nem örökölhető, de ajándékba sem kapható. Tárgya ugyanis nem kevesebb, mint az univerzális logosz, ráció, vagyis "a kozmosz rejtett harmóniája". Erre a harmóniára ráhangolódni életfogytig tartó, a matematikától a csillagászaton át a dialektikáig vezető tanulási folyamat. De hát egy politikai közösség mikrokozmoszában az igazságosságot személyesen és egyedül garantáló vezetőnek egyik szemét mindig a makrokozmosz szerkezetét összetartó, a csillagokat pályájukon mozgató igazságosságon kell tartania. Ez munkaköri kötelessége.

Ennek a munkakörnek a betöltésére nem sokan alkalmasak. Ennyire azért kevesen szeretnek tanulni, és a munka sem csábító. Mert egy ideális közösség vezetőjének afféle legfőbb jógiként arra kell megtanítania a népét, amihez állítólag mindenki ért: a helyes (harmonikus) légzésre. A valóságban ilyen phronetikus népvezér talán nem is létezhet. Ezt a régiek is belátták, és ezért készek voltak beérni a második legjobb politikai megoldással: a szögletes törvények által garantált harmóniával.

Bár halandó ember számára nehezen vagy tán egyáltalán nem hozzáférhető az ilyen szintű valódi phronesis, a látszatára azért van kereslet. Mindig akadnak olyanok, akik úgy érzik, képesek személyesen garantálni az egész társadalmat, s ha kell, a kozmoszt is összetartó igazságosságot. Az ilyenek közül a legerősebb, legagilisabb egyben a bölcs előrelátás legkarizmatikusabb imitátora is. A zsarnok - hogy nevén nevezzük az imposztort - kozmikus törvényként adja el, erőszakolja népére primitív vágyainak szabályszerűségeit. És éterként a saját leheletét. Kicsit savanyú, de a miénk.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.