Para

Kovács Imre: én

  • 1999. október 6.

Egotrip

Jönnek deréktájékról a lelkes állatok, vállból a semittevők, aztán az egészet megkoronázza egy egetverő, hogy könnyebb, lélegezhetőbb legyen ez az egész, ez a vemhes majdnem ezredvég, amit úgy ünnepelnek a sorstalanok. Kidőlnek a fenyők, mondjuk maradjunk ennyiben, kidőlnek, semmi teatralitás, csak a dőlés maga, sem erdőtűz, sem militáns zöldek, akik felgyújtanák a határt, hogy a tájidegen fajok pusztuljanak innen végre, de nem, nem gyújtják fel, mert nem is értik, miért kellene, amikor kidől minden magától, milyen határtalan és osztható a szeretet.

Jönnek deréktájékról a lelkes állatok, vállból a semittevők, aztán az egészet megkoronázza egy egetverő, hogy könnyebb, lélegezhetőbb legyen ez az egész, ez a vemhes majdnem ezredvég, amit úgy ünnepelnek a sorstalanok. Kidőlnek a fenyők, mondjuk maradjunk ennyiben, kidőlnek, semmi teatralitás, csak a dőlés maga, sem erdőtűz, sem militáns zöldek, akik felgyújtanák a határt, hogy a tájidegen fajok pusztuljanak innen végre, de nem, nem gyújtják fel, mert nem is értik, miért kellene, amikor kidől minden magától, milyen határtalan és osztható a szeretet.

Ez itt - mondom feltartott mutatóujjamat elővéve megint -, ez itt az erdők világa, ahol még maga Majonézes Durrell is feldobta kabátját a bevehetetlen fogasra, hogy szabadabban mozogjon a semmi közepén, mert - mondom a gyereknek, aki persze minden szavamat elhiszi - a természet néha befingik a takaró alá, és önnönmaga ellen dolgozik, mintha direkt szeretne kihalni.

Ez persze most hangsúlyosabban esik a latba, meg a társult képzavarok, most, az állatok világnapja idején, amikor minden jóérzésű multinacionális vállalat igazgatója eltolja magától a steaket, összevonja valamelyik beosztottja szemöldökét, és azt mondja, hogy nehogy már, pont most, amikor az állatoknak világnapjuk van, különben is lehet, hogy vesznek ezek a buzi tévések, szóval vigye már innen, kedves, ezt a steaket, és hozzon inkább egy izét, szóval olyan szart, amit ilyenkor lehet enni, köszönöm.

Általában rántott sajtot hoznak.

Aztán összegyűlnek a felhők az égen, ami egyébként közös, és mint ilyen, demokratikus, majd lecsapódnak csapadék gyanánt, hogy benedvesítsék a talajt. Ilyenkor vizes lesz a kutya lába meg sáros, és otthon csak a pokrócán fekhet, amíg meg nem szárad, de sohasem szárad meg, úgyhogy az első néhány szigorú perc után Iim ráhagyja, hogy átszambázzon a szobán, és természetesen besározza azt, de ez így jó, ilyenkor van teljesség a szívben, amikor a sáros kutya szétmukizza a padlószőnyeget, az emberek pedig (én meg ő) nevetünk azon a kis bajon, ami inkább öröm, meg különben is, lényegtelen, aztán egymáshoz nyúlunk, még mindig nevetve, de óvatosan: kikerülve, mégis keresve a kényes részeket.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.