Para

Kovács Imre: én

  • 1999. április 15.

Egotrip

Borzasztó dolgokról fogok most írni, Drága Olvasók, kérem, hogy kiskorú, neveletlen gyermekeiket vigyék az újság közelébõl, mert ami most következik, az nem való éretlen füleknek, orroknak és szemeknek.

Para-Kovács Imre

Én-teriõr

Nagy nap volt idén április ötödike, részben húsvéthétfõ, részben az én harmincnegyedik születésnapom, ami már önmagában is elegendõ lenne egy komolyabb naptárreformhoz, de mindehhez kerékpárral indultam el a - több szempontból is kiemelkedõ - nap hajnalán, hogy választott mukahelyemre, a Tilos Rádióba menjek, ahol is - minek szépítsem - olyan orbitális alkoholfogyasztásba fogtam, amitõl Hajnóczy Péter is gyorsabban szedte volna a levegõt, majd dolgom végeztével kerékpárra pattantam, és a Csengery utcában lelegeltem egy mentõautó visszapillantóját, hogy kidõlve az ideális síkból, arcomon landoljak én nagy szégyenemre.

Ideális helyszínt találtam, mivel a földre egy körzeti rendelõvel egybeojtott állomás lépcsõje elõtt érkeztem; ide törött fogakkal és ugyancsak csorbult önérzettel betámogattak, hogy nekem jobb legyen.

Kedves Naplóm, nyalom a szádat, olyan volt a fejem, mint az akasztói stadion, amikor a Gázszer fogadja a Diósgyõrt egy egyáltalán nem barátságos mérkõzésen, és dacára a helyi erõk - úgymint orvos és asszisztens - áldozatos együttérzésének, a rendõrség kijöveteléig inkább csak egyszerû mondatokban gondolkoztam, nehogy leessen az orrom a fejemrõl.

Talán nem is hiszed, Édes Naplóm, de beismertem mindent, aláírtam a jegyzõkönyvet, majd kis idõ leteltével dr. Fejszál rendelõjébe mentem, aki egyáltalán nem volt elragadtatva a fogaimtól, és a röntgenre küldött, ahová azonban nem mehettem, mert a januári fizetésem felét kaptam még csak meg, és nem nagyon is eszek mostanában, nemhogy csak úgy balhéból röntgeneztessek, úgyhogy inkább azt mondtam, hogy most inkább hazamennék, mert éppen - nocsak, minõ feledékenység - nincs nálam pénz, és majd visszajövök pénteken, akkor már biztos lesz, mondtam, de ekkor dr. Fejszál megkérdezte tõlem, hogy miért izzadok, mint egy ló, én meg azt válaszoltam az igazsághoz híven, hogy azért, mert pánikbeteg vagyok, meg súlyfeleslegem is van, de nem nagyon értette a kitört fogam miatt, úgyhogy elismételtem neki.

Most gyûjtök a röntgenre, aztán visszamegyek, de errõl majd késõbb, Kedves Naplóm, most húzzál aludni, én is.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.