Para

Kovács Imre: én

  • 1999. április 15.

Egotrip

Borzasztó dolgokról fogok most írni, Drága Olvasók, kérem, hogy kiskorú, neveletlen gyermekeiket vigyék az újság közelébõl, mert ami most következik, az nem való éretlen füleknek, orroknak és szemeknek.

Para-Kovács Imre

Én-teriõr

Nagy nap volt idén április ötödike, részben húsvéthétfõ, részben az én harmincnegyedik születésnapom, ami már önmagában is elegendõ lenne egy komolyabb naptárreformhoz, de mindehhez kerékpárral indultam el a - több szempontból is kiemelkedõ - nap hajnalán, hogy választott mukahelyemre, a Tilos Rádióba menjek, ahol is - minek szépítsem - olyan orbitális alkoholfogyasztásba fogtam, amitõl Hajnóczy Péter is gyorsabban szedte volna a levegõt, majd dolgom végeztével kerékpárra pattantam, és a Csengery utcában lelegeltem egy mentõautó visszapillantóját, hogy kidõlve az ideális síkból, arcomon landoljak én nagy szégyenemre.

Ideális helyszínt találtam, mivel a földre egy körzeti rendelõvel egybeojtott állomás lépcsõje elõtt érkeztem; ide törött fogakkal és ugyancsak csorbult önérzettel betámogattak, hogy nekem jobb legyen.

Kedves Naplóm, nyalom a szádat, olyan volt a fejem, mint az akasztói stadion, amikor a Gázszer fogadja a Diósgyõrt egy egyáltalán nem barátságos mérkõzésen, és dacára a helyi erõk - úgymint orvos és asszisztens - áldozatos együttérzésének, a rendõrség kijöveteléig inkább csak egyszerû mondatokban gondolkoztam, nehogy leessen az orrom a fejemrõl.

Talán nem is hiszed, Édes Naplóm, de beismertem mindent, aláírtam a jegyzõkönyvet, majd kis idõ leteltével dr. Fejszál rendelõjébe mentem, aki egyáltalán nem volt elragadtatva a fogaimtól, és a röntgenre küldött, ahová azonban nem mehettem, mert a januári fizetésem felét kaptam még csak meg, és nem nagyon is eszek mostanában, nemhogy csak úgy balhéból röntgeneztessek, úgyhogy inkább azt mondtam, hogy most inkább hazamennék, mert éppen - nocsak, minõ feledékenység - nincs nálam pénz, és majd visszajövök pénteken, akkor már biztos lesz, mondtam, de ekkor dr. Fejszál megkérdezte tõlem, hogy miért izzadok, mint egy ló, én meg azt válaszoltam az igazsághoz híven, hogy azért, mert pánikbeteg vagyok, meg súlyfeleslegem is van, de nem nagyon értette a kitört fogam miatt, úgyhogy elismételtem neki.

Most gyûjtök a röntgenre, aztán visszamegyek, de errõl majd késõbb, Kedves Naplóm, most húzzál aludni, én is.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.