Para

Kovács Imre: Én

  • 1997. február 27.

Egotrip

Megyek le az aluljáróba, oldalamnál mindenki kedvence típusú rongyszőnyeg, óangol juhászkutya, na persze juhász, meg kutya, mindennapi eufemizmusunk add meg nekünk, a múltkor aritmiás rohamot kapott a Vendég a háznál szignáljától, ami azért nem a Suicidal Tendencies még neki sem, különben is le volt halkítva. A járókelők mindenesetre szeretik, megállnak előtte, arcukra kiül a régóta visszafogott infantilizmus, beletúrnak a szőrébe, aztán csodálkoznak, hogy büdös. Pedig büdös, ilyen kutyaszaga van, én már szokom, illetve nem is tudom, hogy szokom-e, mert náthás vagyok pillanatnyilag, eredendően pedig szagsüket, úgyhogy nagyon erős ingerek kellenek a szaglóhámnak, hogy érezk valamit, a Nagycsarnok alagsorában például már dereng valami, de ha a Iim parfümöt vált, csak a számlakivonatból veszem észre.

Megyek le az aluljáróba, oldalamnál mindenki kedvence típusú rongyszőnyeg, óangol juhászkutya, na persze juhász, meg kutya, mindennapi eufemizmusunk add meg nekünk, a múltkor aritmiás rohamot kapott a Vendég a háznál szignáljától, ami azért nem a Suicidal Tendencies még neki sem, különben is le volt halkítva. A járókelők mindenesetre szeretik, megállnak előtte, arcukra kiül a régóta visszafogott infantilizmus, beletúrnak a szőrébe, aztán csodálkoznak, hogy büdös. Pedig büdös, ilyen kutyaszaga van, én már szokom, illetve nem is tudom, hogy szokom-e, mert náthás vagyok pillanatnyilag, eredendően pedig szagsüket, úgyhogy nagyon erős ingerek kellenek a szaglóhámnak, hogy érezk valamit, a Nagycsarnok alagsorában például már dereng valami, de ha a Iim parfümöt vált, csak a számlakivonatból veszem észre.

A kocsmáknál kezdődnek a problémák, mármint a kutyával, illetve már az újságosnál, ahol minden tekintélyem latba vetve ül! és marad! parancsszavakat üvöltözök, amikor egy törzsvásárló feddőleg kiszól, hogy ugyan engedjem már be, ne legyek ilyen kőszívű, az újságos meg mintha toalettkacsát nyelt volna, bizonytalanul helyesel, aztán eldugja előlem a Népszabadságot, és kiköp. Szép, nagy kutya, szemtől szembe nem nagyon kritizálják, de azért az feltűnt, hogy Rudi néni már egy hete nem mutatkozik a körfolyosón, gondolom, fél, mert a szomszédok a konyhaablakon keresztül etetik.

A kocsmákban egyértelmű a helyzet, vagy lehet, vagy nem kutyával bemenni, egyéb helyeken pedig próbálkozni sem érdemes, mert egy átlagos butikos például kötelességének érzi, hogy a vevők figyelmét magára vonva, fennhangon közölje, hogy lelövi a dögöt, amennyiben hozzáér valamelyik árcédulához. Ez rendjén is van, mit keresne egy kutya a butikban, hacsak nem, de nem.

A legszörnyűbb, hogy a kutya, mindezen konfliktusok okozója, erről semmit sem tud, néz hülyén, bizonyos érdeklődéssel vegyes lenézéssel a tekintetében, miközben engem a törzsfejlődés legkülönbözőbb fokain álló, Unicum-hamisításból meggazdagodott faszfejek bizonytalan egyeztetéssel küldözgetnek miatta ide-oda.

Egy új világ új szempontjai az útvonalak, kocsmák, időpontok kiválasztásánál, bár szerencsére az eb edzett, kedvenc helye a Nincs Pardon, csak a bundája összegyűjti a szagokat, ami engem a fentebb említett okok miatt kevésbé zavar, mint az, hogy nagyon kell figyelni rá, mert egy pillanat alatt felnyalja a leejtett tripet és az rossz.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.