Para

Kovács Imre: Én

  • 1998. szeptember 3.

Egotrip

Azért ezt már ismerjük, másnaposan felkelni, aztán leváltani a kormányt, vagy kimenni - már bocsánat - szarni, és a deszkán melegedve kitalálni, hogy szellemi erőközpont, hogy azt létre kell hozni, mert akkor jó lesz a nemzettest elszakított gyermekeinek. Most büfi.

Azért ezt már ismerjük, másnaposan felkelni, aztán leváltani a kormányt, vagy kimenni - már bocsánat - szarni, és a deszkán melegedve kitalálni, hogy szellemi erőközpont, hogy azt létre kell hozni, mert akkor jó lesz a nemzettest elszakított gyermekeinek. Most büfi.

Mi is szoktunk - mármint ilyeneket mondani -, de akkor általában odajönnek a családtagok, és megkérnek, hogy ha lehet, feküdjünk vissza, különben értesítik a tisztiorvosi szolgálatot vagy valakit, akit ilyenkor kell, aztán majd szappannal jól kimossák a szánkat.

Hülyeséget mondani nem azért kellemetlen, mert hülyének nézik az embert, hiszen ez megtörténhet akkor is, ha hallgat, csak hülyén néz vagy viselkedik, hanem azért, mert vannak, akik komolyan veszik, és akkor máris megvan a baj: valaki rengeteg pénzt vesz fel, hogy létrehozzon egy szellemi erőközpontot, aztán ellopja, és akkor bánkódás: már megint nincs szellemi erőközpont, keressünk valakit, aki majd megint ellop mindent.

Szellemi erőközpontot azért nem lehet létrehozni, mert az vagy van, vagy nincs, olyan ez, mintha észt akarnánk adni ellenségeinknek, kétségtelenül hasznos lenne a vita szempontjából, csak sajnos lehetetlen, mert észt, szellemi erőközpontot, nagybácsit adni nem lehet.

Azok, akik ennek az ellenkezőjét állítják, sajnos hazudnak, vagy annyira másnaposak, hogy kényszerképzeteiket valóságnak nézik, és ezt meg is osztják velünk. Ehhez persze kétséges asszisztencia a szervilitástól elhülyült sajtó, ami boldogan kürtöli szerte, sőt szét: Csoóri Sándor szellemi erőközpont létrehozását javasolta.

Most akkor büfi megint.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.