Para

Kovács Imre: Én

  • 1998. október 1.

Egotrip

A mások leszedik a sapkám, beleköhögnek a sálamba, hátravetik a dzsekim. Jól vagyok, belegyógyultam a Béres cseppekbe, tele vagyok energiával, adok az A vírusnak, telenevetem a hátralevő időt.

A mások leszedik a sapkám, beleköhögnek a sálamba, hátravetik a dzsekim. Jól vagyok, belegyógyultam a Béres cseppekbe, tele vagyok energiával, adok az A vírusnak, telenevetem a hátralevő időt.

Most megáll a kép. Puttonyos baroneszek jönnek, hátukon pólóba bugyolált levágott fejek, mint a franczia forradalom, mint az MSat, mint a Pikácsi Gergely Általános Iskola Szállítmányozási Ügyintézési Fakultációja. Felesleges és nyomatékos nagybetűk. Bele fogok epedni, gyógyulni ritkán, már alig köhögök.

Mór kontra, de, mi mór, a mór megtette kötelességét, a mór mehet. Már csak reggel köpök vért, igyekszem, lassan felfejlesztem a slájmot, harákolok, aztán kiválasztom a kiválasztandót: Tévé Maci, annyi vagy, mint semmi, vért köpök, darabos, alvadt foltokat terítek a szűz fajanszra, én vagyok a kaméliás hölgy, nekem nevet a Bajazzó, bécsnekbüszkevára.

Kezdjük elölről: nem vagyok rosszul, balra esem: nekem fütyül, jobbra esem: nekem fütyül (jó, esek), neked ragozzak, Alsó-Bélatelep?!

Az öltözőszekrény előtt állok, fejemben a Németh Gábor-i útmutatás: meg fognak mogyorózni, aztán spekulatív szoprán leszek. A Csülökkel fogom várni a halottat a szirten, és berezeg a négyszázas pentagramm. Ilyenkor már egyedül vagyok, magányos vadász és szív: bebélázom a senkiket, leosztom a sápot. Hagyni kell a halottakat, legyenek azok, amik: hideg tárgyak, eltemetni való bábok.

Megint idéznem kell: gyáva, de kitartó. Minden éjjel visszatér az álma: egy hegyen pihen, aztán lesiklik, lábain síléc, testén neoprém, tarkóján rettenetes anyajegy, fülében üzenet: reccsenjen, hulljon, porozzék, ami nincs, és betartatják a láthatatlan szóvivők.

Most akkor az idézet vége: szájába illeszti a halott vakondot, aztán élesbe fordul, előtte a lejtő, innen már csak lefelé vezet az úttalan út. Mormog, felsorolja az állatokat: van a Kövér Nyúl, van a Vad Oroszlán, van Erzsi és Béla, van Csorbóka, a szürkületi bárány, van Nagylábú Mackó, meg az új, Mor-Mor típusú állat, fajtája ismeretlen. Egyszer ezek fognak hazakísérni.

Ami fontos: a vakondtörténet végül is a harmóniához vezetett, a gombócbetegség elmúlt, akár a bárányhimlő, és akik maradtak, azok is felesküdtek rám. Leszek, terítek, behányok - töltöttek és nem betelefonálók, ahogy az élet, meg a kurva csillagok.

Figyelmébe ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.