Kovács Kristóf: 7, hó

  • Kovács Kristóf
  • 1996. május 30.

Egotrip

Isten:
Kovács Kristóf
7, hó
egyes feltevések szerint kitalált lény, mások úgy vélik, hogy I. talált ki minket. Előbbiek saját eszmerendszerükből kiindulva büszkék önmagukra, vagy legalább komolyan veszik magukat, testüket edzik, szellemüket pallérozzák, embertársaik közeledtét nyájasan fogadják, jobbára viszonozzák is, vagy ha ez elmarad, tudják és vallják, hogy miért történt így, nem kezdenek el lesunyt fejjel motyogni, hogy bocs, kicsit elbambultam, majd nem szegik fel a fejüket, és nem tesznek úgy, mint akiket a félreértés tisztázódtával elkezdett érdekelni a másik ember.

Utóbbiak viszont reggel tükörbe néznek, majd a látvány hatására a napot I. fantáziájának ócsárlásával töltik, balféknek titulálják az Urat (I. művészneve), hitvány élceket faragva a rovására.

Néha a kétkedők is megtérnek, vagy legalább gyanakodni kezdenek egyes jelenségek láttán, ha nem képesek beilleszteni ezeket - I. híján pszichológiára, ományos ismeretekre szorítkozó - világképükbe. Ilyenkor nyaktörő, jobbára kudarccal végződő szellemi bűvészmutatványokra kényszerülnek, összehordanak hetet-havat, míg elégséges magyarázatot találnak arra, mi játszódik le pl. egy közértben, ha tagbaszakadt, savószínű egyén jő, két rózsaszín, kínai műanyag babák kitépett szemeire emlékeztető duóhisztérikus kupakkal, felmutatja őket a pénztárosnak, hogy nyert velük egy flakon kólát, és nemhogy megkapja, de még sikerül is becserélnie sörre, a visszajárót nem kéri, így mulat egy magyar úr, mondja hanyag eleganciát idéző gesztusa, holott olyan savószeme van, hogy egy vízisiklóé az övéhez képest augusztus 20-i tűzijáték. Körös-körül az arcok olyanok, mintha a Szondi-teszt adná elő egy operett fináléját, miközben az I. kitalált voltára felesküdött egyén lelkén, akárcsak a közérten magán, angyal röppen át.

Szintén tűnődésre készteti a kétkedőt a valóság néhány eleme, pl. a gazdasági hetilapban megjelenő reklám: egy Beléptető és Munkaidő-nyilvántartó Rendszert hirdet, ami "kártyás olvasóin keresztül nemcsak az alkalmazottak munkaidejét követi nyomon, hanem a rögzített időt szervezeti egységekre vagy munkaszámokra is bontja, továbbá biztonsági szolgáltatást is nyújt, megkönnyítve az alkalmazottak munkaidejének nyomon követését, ezt a nehéz feladatot, és így felhasználója kézbe veheti az eseményeket", üzenik a kétkedőnek. Az meg hiába hepciáskodik, hogy elektronikus rabszolgaság, meg hogy barikák, nyakukban Big Brother kolompjával (ráadásul kártyás olvasónak idáig jómagát vélte); maga is tudja, hogy pontosan így, bip-bippelő üdvözültekkel, minden moccanásukat számon tartó, ugyanakkor jólétüket és lelkük fényét óvó I. által menedzselve képzelte el a mennyországot, ahová ő (hiába les be majd oda megöregedvén, lelki orrát a lelki kirakatüvegnek passzírozva, miközben lelki gyomra éhes lélekharangként korog, és lelki kezében események helyett egy, már semmi eseményt ki nem váltó kis izé nyüszít) sose fog bekerülni.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."