László Géza: Visszajátszás

A racsnihatás

Egotrip

Régiónk gazdaságainak túlnyomó többsége az élénkülés jeleit mutatja és láthatóan kikeveredett a 2008 utáni válságokból. Márpedig ha a piacok éledeznek, akár arra is számíthatnánk, hogy a nemzeti kormányok, a válságban felduzzadt állami szervezetek szerepe és mérete visszatér a 2006–2007-es szintre.

Ám az adatokat böngészve azt látjuk, hogy az állami kiadások GDP-hez viszonyított aránya nem mutat ilyen jeleket. A lengyelek kivételével mindenhol legalább 2-3 százalékponttal magasabb e kiadások szintje, mint a válság előtt volt, a szlovének még ezen is túltesznek. (Nálunk minimális csökkenés történt, de ne feledkezzünk meg arról, hogy régóta 7-9 százalékponttal magasabb szinten vagyunk a többieknél.) Úgy tűnik, az állam nem megy olyan könnyen össze a válság után, mint ahogy megnőtt a válság alatt.

A 80-as évek végén Robert Higgs a Válság és a Leviatán című, nagy visszhangot kiváltó gazdaságtörténeti könyvében mutatta be, hogy az Egyesült Államokban a 20. században a válságok idején hogyan emelkedtek meg az állami kiadások, nőtt az apparátus mérete és befolyása. A válságok után a szövetségi állam mérete ugyan csökkent, de nem tudott visszatérni a válság előtti szintre; a következő körben pedig a növekedés már erről a magasabb értékről indult újra. Ezt a szabályszerűséget Higgs racsni­hatásnak nevezte. Elmélete népszerű lett, a nagy válság és a II. világháború időszakában – amikor az amerikai kormányzati kiadások GDP-arányosan 6 százalékról 30 fölé nőttek – az adatok őt látszottak igazolni. Higgs igyekezett a szövetségi állam növekedésének hátterében meghúzódó mechanizmusokat, érdekeket, ideológiai változásokat is részletesen bemutatni; és a frappáns műszaki analógia csak növelte elméletének meggyőző erejét.

A válságban megerősödő és immár kevésbé kontrollált kormányzati szervek önjáróvá válnak – állította Higgs –, ráadásul egyre ügyesebben rejtik el azokat a társadalmi költségeket, amelyeket okoznak. Ezek a birodalmukat ügyesen építő bürokraták, az ő klienseik és a hozzájuk kötődő politikusok masszív „vasháromszöget” alkotnak.

Ez a háromszög mifelénk is működik, de jól láthatóan ma még inkább a politika dominál. Már csak azért is, mert az elmúlt években a közigazgatás vezető pozícióiban, a köztisztviselői karban tömegesen jelentek meg korábbi politikusok és helyi potentátok. Az ő sajátos érdekeik gyorsan artikulálódnak, de azért még nagy az óvatosság is a körükben.

Az üzleti szféráról Higgs úgy tartotta, a kemény állami beavatkozás nem feltétlenül fáj a hétköznapok vállalati menedzsereinek. Ők ugyanis nem olyanok, mint a klasszikus vállalkozó ideáltípusa, aki nagy elánnal versenyez a piacon, és végül innovatív megoldásaival vagy épp kemény munkájával győzedelmeskedik. A hétköznapok üzletembere a politikával szorosan együttműködve küzd a pillanatnyi előnyökért, befolyásért, exkluzív pozíciókért. A kiszámíthatatlanságot utálja, de ha neki lejt a pálya, nem zavarja a kemény szabályozás. A válságok pedig nem tesznek mást, mint gyengítik azokat a normákat, amelyek akadályozzák ezeket az érdekeket az érvényesülésben.

Higgs elméletének másik pillére a válság alatt és utána végbemenő ideológiai változás, ami az állam szerepét, annak hatékonyságát hirdeti ezekben az időszakokban. Az új értékkutatások – a Tárki 2014-es kiváló Társadalmi riportja alapján – érdekes változásokat mutatnak Magyarországon is. A jövedelmi egyenlőtlenségek mérséklésében – meglepő módon – az európai országokban és nálunk is csökkentek az állammal szembeni elvárások. Ugyanakkor – a magyar példánál maradva – nem állíthatjuk, hogy csökkent a paternalizmus, hisz az egyes gyakorlati problémák megoldásánál – a lakásügyben, az új munkahelyek teremtésénél vagy a jóléti kiadásoknál – az állammal szembeni amúgy is magas elvárások 2009-hez képest tovább nőttek. (A jóléti kiadásoknál az elvárások újabb növekedése azért is figyelemre méltó, mert itt a megkérdezettben tudatosították, hogy a csökkenéssel az adóterhelése is kisebb lehetne.) Azt gondolom, paternalizmusunk az elmúlt négy év alatt megfoghatóbbá, kevésbé absztrakttá vált: az emberek a hétköznapi élet néhány fontos gyakorlati problémáira várnak az államtól konkrét megoldásokat. Hosszú távon ugyancsak a racsnihatást erősíti az a másik általános jelenség, hogy a fiatalok körében megnőtt az igény az állami újraelosztásra. Ez egyszerre európai és magyar tapasztalat, ami nyilván összefügg e generáció mostani veszteségeivel.

A racsnihatás kutatásában az új adatbázisok is előrelépést hoztak. Jamie Bologna és Andrew Young arra kereste a választ 2014-ben, igazolják-e Higgs elméletét az elmúlt évtizedek válságai. Szerintük az 50-es éveket köve­tően ez nem egyértelmű. Bankválságok esetében épp az ellenkezőjét mérték, de az állam fizetési nehézségeiből fakadó válságok esetén sikerült empirikusan igazolni a teóriát. Ebben közrejátszhatott az is, hogy a válságkezelésben a liberalizáció és a piaci korlátok felszabadítása gyakran elvárás volt. A mostani válság azonban méretében, nemzetközi hullámaiban sokkal jobban emlékeztet a 20. század első felének nagy kataklizmáira, így nem véletlen, hogy sok mindenről eszünkbe juthat Higgs racsnija. Gondoljunk csak a válság terjedésének dinamikájára vagy az amerikai és az európai központi bank soha nem látott mértékű kötvényvásárlási programjaira.

Higgs és kései utódai a racsnihatást az állami alkalmazottak arányával is igyekeztek igazolni. Különösebb összehúzódás a mi közszféránk foglalkoztatási adataiban sem érzékelhető: ebben 2011–2014 között 20, a kormányzati tisztviselőknél egyenesen 25 százalékos volt a növekedés. A közalkalmazottak, köztisztviselők számának gyarapodása vagy a magas közkiadások azonban csak kérdésünk egyik oldalát firtatják. Az állam ugyanis egyre bonyolultabban működik, egyre több helyen avatkozik be – és ezt az adatok nem tükrözik. Magyarország itt is élen jár, hiszen az utóbbi időben átláthatatlan rendszereket hozunk létre, amikor nagy problémáinkra mindig állami megoldást kerestünk. Ezek a reakciók sokkal inkább barkácsolásra, semmint a jó gyakorlatok megtalálására hasonlítottak: a végeredmény mindig újabb és újabb feladatokat generált. Amikor az egyik pillanatról a másikra a katasztrófavédelem nyakába varrták a szemétszállítást és a kéményseprést, amikor a közfoglalkoztatás a munkaerőpiaci korrekció, az államosítás meg a rezsicsökkentés csodafegyvere, akkor nem tudhatjuk, merre indultunk, és hol kötünk ki. Ezen az úton azonban jó eséllyel a költséghatékonyság lesz a prioritás, nem az eredményesség vagy a méltányosság. De visszafordulni sem lesz könnyű – épp a racsnihatás miatt.

 

 

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.