Legát Tibor: Pop

Egotrip

Az utolsó pofon megáll a levegõben, a nyomozó az órájára néz, visszagyûri az ingujját és leroskad a székbe. - Tudja, melyik állat hord faszt a hátán? - kérdezi fáradt kíváncsisággal, miközben a mennyezetre fordítja a vallatólámpát, és bekapcsolja a ventilátort. A szórt fényben megváltoznak a vonásai: az árnyékvetõ inkvizítor köpcös mókamesterré puhul.

Az utolsó pofon megáll a levegõben, a nyomozó az órájára néz, visszagyûri az ingujját és leroskad a székbe.

- Tudja, melyik állat hord faszt a hátán? - kérdezi fáradt kíváncsisággal, miközben a mennyezetre fordítja a vallatólámpát, és bekapcsolja a ventilátort. A szórt fényben megváltoznak a vonásai: az árnyékvetõ inkvizítor köpcös mókamesterré puhul. Megpróbálom laza mozdulattal lesöpörni mellkasomról az Optima írógépet, felkászálódni a vérpöttyözte olajzöld linóleumról, és elegánsan elhelyezkedni a vaslábú, mûbõr borítású, szürke széken, amin négy és fél órás beszélgetésünk elsõ húsz másodpercét töltöttem. Persze csak görcsös grimaszra, sajnálatra méltó erõlködésre futja: mint valami vénember a gyógyszertárban, miután elájult, majd magához tért, és igyekszik kivédeni a segítséget. Mert azt hiszi, van benne tartás. Volt benne valaha is? És bennem?

Négykézláb araszolok a székig, kezemet átvetem az ülõkén, úgy maradok. Mint a kitömött róka, sunyira metszett üvegszemmel. Nem árultam el a barátaimat, igaz, nem is kérdezett a barátaimról. "rákon át csak azt üvöltötte, miért, miért, miért. Két fogam bánta, amikor visszakérdeztem, mit miért. Amikor elvesztettem az eszméletem, és kívülrõl láttam az ajkamon csordogáló párhuzamos vércsíkot, hatalmas hõsnek éreztem magam. Élveztem.

De most csak a linóleum látványát. Különleges minták kelnek életre, rajzfilmek. A szemüveges, vigyorgó pókot magával rántja az örvény, hínárba gabalyodik, az aranyszínû, zöld és rozsdás indák olyan erõsen markolják, hogy deformálódik, függõlegesre vált, tenyérbe mászó vigyorát méltatlankodóra cseréli. Hogy lássam a folytatást, igyekszem felvenni a megfelelõ szöget, de túlságosan izgágára sikeredik a mozdulat. Leverem az asztalon heverõ családi fotót, az elõzõ kihallgatások jegyzõkönyvét rejtõ, félfamentes, mégis rózsaszín papírdossziét és a nyugati típusú kazettás magnót. A nyomozó csak legyint, magunk közt vagyunk: két civil, bár az egyik civil ruhás.

A földön heverõ magnó láttán valami azt súgja, ezeknek komoly kazettáik vannak, természetesen hifiben, króm-dioxidon. Sok-sok album, amirõl nekem legfeljebb nyúzott huszadik kópiám, ha egyáltalán: Velvets, Iggy, Eno. Trabant. Biztos vagyok a dolgomban, kell hogy legyen nekik. Bûnjelek. Legalább az archívum kedvéért. Hobbiból. Aztán elképzelem a nyomozót, ahogy a Venus In Fursöt (Velvet Underground, 1967) dúdolgatja. Vicces.

Az már kevésbé, hogy még egyszer megkérdezi:

- Na? Melyik?

De most legalább látom az arcát. Alapvetõen gyûrött, de a kíváncsiság belevasal egy-két emberi vonást. "Shiny, shiny, shiny boots of leather / Whiplash girlchild in the dark / Clubs and bells, your servant, don't forsake him / Strike, dear mistress, and cure his heart." Elképzelem, ahogy kecses mozdulattal átkarolja a fõnöke lábszárát, fejét a csizmára hajtja, befordul, és finom mozdulattal nyalni kezdi a ragyás gumitalpat. Énekeljünk valamit, javasolja a fõnök, nyalás közben hogyan, fõnök, kérdez vissza, erre a fõnök, na melyik állat hord faszt a hátán.

- Nem tudom - mondom, mint már annyiszor az elmúlt négy és fél órában.

A nyomozó arca elkomorul.

- Van egy visszatérõ álmom. Nem mintha bárkire, pláne magára, de ha már így összemelegedtünk. Kérem, hallgasson végig! Nagy társasággal ünnepljük dr. *** névnapját dr. *** lakásán, mondom, nagy társaság, mindenki ott van, mindenkinek akad egy jó vicce. Mielõtt rám kerülne a sor, érzem, szarnom kell, szólok a dr. ***-nénak, merre a mosdó, valaki megkérdi, mi van, beszartál? Röhögés. Velük röhögök, sõt röhigcsélve lépek dr. ***-ék mosdójába, de az olyan csodálatos, hogy a látványtól potyogni kezd a könnyem. Letelepedek a csupaüveg vécére, egyre könnyebbnek érzem magam. Megemelkedem, föl, egészen a plafonig. Apró ponttá zsugorodik a mosdó, térkép a táj, éppen élvezném a különleges helyzetet, amikor motoszkálást hallok, és a vendégsereg szinte bezúdul az ajtón. Hõzöngenek, káromkodnak. "Köszönés nélkül elmegy, sõt még a vécét se húzza le! Hogy lehet valaki ekkora paraszt?" Megpróbálok jelet adni odaföntrõl, hahó, itt vagyok, de hiába. Nem hallják a hangom, fintorognak, zrikálnak. Pocskondériáznak. Érdemeimet megkérdõjelezik. Nem csoda, hogy pánikrohamot kapok, miközben süllyednék szégyenemben, de nem lehet, mert lebénulok. Tudja, milyen az, mozdulni sem tudni?

- Sejtem.

- Dehogy sejti. Semmihez nem fogható, semmihez nem hasonlítható. Már-már halál közeli.

- És az álom?

- Hirtelen lesz vége. Csörög az óra, vagy csak úgy, minden átmenet nélkül. Azt hiszem, lényeges, hogy hirtelen. Na mit szól hozzá?

- Mondhatta volna korábban is. De a viccet nem fejezte be.

- Arra nem emlékszem. Egyetlen viccükre sem emlékszem, pedig velük röhögtem.

- És az elõzõre? Melyik állat hord faszt a hátán?

- Haha, nem tud megfogni. Hát a rendõrló! Ez régi, ezt ismertem.

Amikor fölém hajol, hogy egyenesbe kerítsen, még akkor is azt hümmögi, nem tud megfogni, nem tud megfogni. Szerencsére õ sem. Összerezzenek, és ennyi energia éppen elég, hogy kibéküljek a lehetetlennel: sikerül talpra állnom. Mielõtt megint összerogynék, a nyomozó belém karol, és az ajtóig kísér.

- Nem lehet eltéveszteni a járást. Égve hagyom a folyosón a villanyt. Tudja mit? Ha legközelebb jön, néhány jó zenét is mutatok.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.