Legát Tibor: Pop

  • 2001. november 29.

Egotrip

Anapsugarak olyan szenvtelenül szaladnak át a redőny résein, mint a tömegsírt elrendező traktoros. Úgy fekszem, hogy ezek a diszkógömbhatást majmoló fényszilánkok kikerüljenek, mégsem menekülök: a kis gecik gellert kapnak a falra akasztott aranylemezen (Hifi Szteroid - Legát visszatér, 1999), és épp a mellkasomon sűrűsödnek egy pontba. A képződmény - ahelyett, hogy lyukat fúrna belém - különböző alakokat vesz föl. Előbb violinkulcs lesz, aztán lepke, kutya, ököl, kereszt, horogkereszt - minden, amit el tudtok képzelni abban a bizonyos fehérkés színben, két dimenzióban, bőrön.
Anapsugarak olyan szenvtelenül szaladnak át a redőny résein, mint a tömegsírt elrendező traktoros. Úgy fekszem, hogy ezek a diszkógömbhatást majmoló fényszilánkok kikerüljenek, mégsem menekülök: a kis gecik gellert kapnak a falra akasztott aranylemezen (Hifi Szteroid - Legát visszatér, 1999), és épp a mellkasomon sűrűsödnek egy pontba. A képződmény - ahelyett, hogy lyukat fúrna belém - különböző alakokat vesz föl. Előbb violinkulcs lesz, aztán lepke, kutya, ököl, kereszt, horogkereszt - minden, amit el tudtok képzelni abban a bizonyos fehérkés színben, két dimenzióban, bőrön.

Mondom neki, nem versz át.

Már hajnalban elhatároztam, a szokásos napmozit azzal zárom, hogy Beatlesre kelek, gombafejes, korai dologra. Legyen az It Won´t Be Long (With The Beatles, 1963), ami nem egy nagy szám, de valahogy minden benne van. John írta, a szólóének hamis, ráadásul nyitódal, annak viszont elég szerény. (Két évvel később már egészen biztos, hogy a lemez nagy slágerével, az All My Lovinggal indítottak volna, de két évvel később már nem is írtak olyanokat, mint az It Won´t Be Long.) Mégis hadd lelkesedjek, mert meggyőződésem, ez a dal a Beatles egyik legszebb pillanata. Ha nem lenne túl szentimentális, azt mondanám: érzem. És ha ez az egyik legszebb pillanat, legyen meg a másik, a lehető legszebb. És az már nemcsak a Beatlesé, hanem az enyém, az övék és nemsokára a tiétek is.

1965-ben John, Paul, George és Ringo az Egyesült Államokban járt, és egy délután beugrottak Elvis Presleyhez, akit akkorra már teljesen fölszippantott a szórakoztatóipar. Színpadra nem lépett, kizárólag hollywoodi B-filmekben szerepelt, és olyan dalokat adott elő, mint az O Sole Mio.

A Beatlesek a csípőrázó bálványt látogatták meg, az meg a nagy riválisokat (ellenségeket) fogadta. Elvis akkor semmi volt, a Beatles minden. Beszélgettek:

- Jól vagy, Elvis?

- Kösz. Kértek valami kaját?

- Most ettünk.

- Inni?

Ez ment másfél órán keresztül. Elvis basszusgitározott, Paul megdicsérte. Elvis megdicsérte Ringo gyűrűjét. John megdicsérte a tapétát. George LSD-t vett be, teljesen fölöslegesen. Parker ezredes, Elvis menedzsere eladta a sztorit a Los Angeles Timesnak, és szíveskedett a pénztárhoz fáradni. A legenda szerint volt közös zenélés meg biliárdozás. Elvis mosolygott, mint akit baszni visznek. Eljátszották a Jailhouse Rockot meg a Teddy Beart, de ez már nem fontos.

Maga a találkozó, az a fontos, mert soha nem volt és most már soha nem is lehet ennél szimbolikusabb pillanata a műbalhénak - amit úgy neveznek, pop -, mint ez.

1965-ben születtem, éppen akkor. Ha erre gondolok, zavarba jövök, bizonytalanná válok, és nem csak a falra akasztott aranylemez miatt. De most nem, szerencsére nem. Véget ér a dal, én pedig beállok a tükör elé. Elég kipihentnek látom magam, tetszem. Még csak 36 vagyok, magas vagyok, sovány vagyok, van hajam. Ennyi elég is, hogy különb legyek a többieknél, akik szintén 36-ok, de kövérek, kopaszok, törpék, és sohasem jártak színpadon.

Annyira elérzékenyülök, hogy könny szalad a szemembe, aztán attól érzékenyülök el, hogy milyen jól áll ez a könnycsepp.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.