Legát Tibor: Pop

  • 2004. február 12.

Egotrip

A kör közepén állok, körbevesznek. Mindegyik alacsonyabb nálam, és ahogy eltorzult fejük rám spricceli az ilyen-olyan idézeteket, arra gondolok, nekem is megvan a 100 híres regény. De az egyikük, a terepszínű nadrágos, rottweiler-pólós a Bibliával hadonászik.

A kör közepén állok, körbevesznek. Mindegyik alacsonyabb nálam, és ahogy eltorzult fejük rám spricceli az ilyen-olyan idézeteket, arra gondolok, nekem is megvan a 100 híres regény. De az egyikük, a terepszínű nadrágos, rottweiler-pólós a Bibliával hadonászik.

- Ugye nem tudod, mi ez, te mocskos szemétláda, ugye nem láttál még ilyet, te rohadt kurva? - ordítja teljes pánikban, aztán találomra szélesre tárja, és az arcomhoz szorít egy hirtelen haragból feltörő oldalpárt. Elég egy villanás, hogy lássam, Ezékielnél nyitotta ki, hol az istenbe' lehetne ilyenkor? De már csapja is össze: ütni, sózni akar a hülye, jelképet kovácsolni, mert annyiszor hallotta már, az Ige mint fegyver igazán hatásos. De csak egy szellőre, simogatásra futja, mert a többiek visszarántják a lendülő kezet:

- Ne adj okot arra, hogy.

Amikor hozzám ér, a könyvet bársonyos tapintású, hihetetlen anyagnak érzem. A fedele természetesen mint a legsötétebb éjszaka, de el ne kezdjétek most keresni a King Crimsont az otthoni archívumban (Starless And Bible Black, 1974), mert az még csak nem is langyos! A Stones-kislemez (Paint It Black, 1965) egy fokkal jobb, "I see a red door, bla-bla-bla", de csak éppen. Olyan sötétséget képzeljetek el, amit tévesen bujának mondanátok, mert úgy érzitek, a mélybe ránt és összezavar. Azt hiszitek, ilyen örvényt csak a legforróbb öl tud előidézni, és kapásból arra gondoltok, "egy pompás picsa", amilyen csak az álomban létezik, amihez az ördög kegyelme kell, hogy valóságként éljétek. "cska pornóból próbáljátok transzformálni, és közben ne is gondoljatok az egykori otthonra, amit soha többé. Talán így már érthető, hogy ez a más minőségű fekete a ráömlő napfényt miért nem nyeli el. Ahogy ragyogón visszatükröződik a szerencsétlen arcra, az ostoba maskarára, mintha valami mágikus erő hajtaná belőle a fényt, hogy figyelmeztessen, nem csak kérnem, adnom is kell a bocsánatot. Egy darabig foglyul ejt a látvány, egy röpke pillanatra megértem, ha a fényt nem űzné el az árnyék, nem lennének látható formák, azzal pedig, hogy mennydörgött az ég, "legyen világosság", csupán engedélyt kapott az éjszaka, hogy elűzze a ragyogót. Abban a pillanatban még az is természetesnek tűnik, ha irányítani akarnám a fényt, miért kellene a mozdulatlanba, a csillogásba bábozódnom, vagyis. De most már késő, a következő pillanat a halálfélelemé. A hazatérésé.

Érzem, a forró lötty végigcsorog a nadrágszáramban, és áldom az eget, hogy motoroscsizma van rajtam, ami legátol - legalább ezen nem röhögnek. Nekem pedig akad egy titkom: tapicskolni a lúdtalpbetéten. Mondtam már, hazatértem, hiszen a napnál is világosabb, még ebben a végtelenül kínos, szégyenverte titokban is mennyivel pompásabb vagyok ennél az állatseregnél. Vakító bundámat két tucat tökéletes fókakölyök kabátjából varrták, kisujjamon a brill kettészeli a sziklát, svájci órások ellenőrizték, mennyire volt precíz a műkörömépítő, londoni fodrászom száma titkosabb, mint az amerikai elnöké, csak egy telefonomba kerül, hogy a Blikk címlapjára kerüljek. Vagyis én magam vagyok, ők meg együtt. Sötét dzsekikben, félreszabott nadrágokban, saját hangerejüktől meg a vacak piától megmámorosodva próbálnak magukra erőszakolni, az a legjobb, amikor viccesen. Ha megkérdezném tőlük, miért csak akkor néztek tükörbe, ha a sarki borbély vagy a haver a fejeteknek esik a nullásgéppel, poénnal vágnának vissza: "Nem vagyunk buzik, cukros hajú bokszosok, bruhaha!"

Legyen az e heti feladvány, hogy ki a szimpatikusabb. Én, aki két lépéssel fölöttetek állok, akinek semmi más nem számít, csak hogy minél többen hirdessétek dicsősé-gemet, minél több pénzt költsetek a lemezeimre, és a legnagyobb gázsit vágjam zsebre? Vagy ők, a csürhe? A nyáj? Devigyázzatok, ez nem totó, itt nincs iksz!

A véletlenül arra járó rendőrautó duruzsolására megnyílik a kör, és szabadon bocsátanak.

- Márciusban újrakezdjük, médiageci - sziszegi az egyikük, miközben barátságosan megveregeti a vállam. A taxiból még látom, ahogy dühében belerúg egy hajléktalanba, majd leszegett fejjel elindul a buszmegálló felé, nyomában a többivel.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.