Ingyenebéd

Luxusáfa

  • Muraközy Balázs
  • 2011. szeptember 22.

Egotrip

Az országvédelmi intézkedések sorában - egyébként joggal - nem kapott túl sok figyelmet a luxusáfa bevezetésének ötlete. Az új adókulcs valódi jelentősége kicsi (jó eséllyel konkrétan nulla), de a gazdaságpolitikának ez a szakócát idéző eszköze mégis megragadhatja a szakpolitikai eszközök esztétikája és kormányunk gondolkodásmódja iránt érdeklődő figyelmünket.

Az országvédelmi intézkedések sorában - egyébként joggal - nem kapott túl sok figyelmet a luxusáfa bevezetésének ötlete. Az új adókulcs valódi jelentősége kicsi (jó eséllyel konkrétan nulla), de a gazdaságpolitikának ez a szakócát idéző eszköze mégis megragadhatja a szakpolitikai eszközök esztétikája és kormányunk gondolkodásmódja iránt érdeklődő figyelmünket.

A luxusáfával kapcsolatban a fő gyakorlati probléma természetesen az, hogy az EU-szabályok alapján nem lehet bevezetni. Ezért Matolcsy kérvénnyel fordult az EU-hoz, hogy mégis engedélyezzék ennek az adónemnek a bevezetését. Nyilván fontos kérdésről van szó, ha hazánk szűkös diplomáciai erőforrásait éppen erre az ügyre fordítja. De vajon hány forinttól fosztja meg a költségvetésünket a fafejű EU?

Ehhez először is tisztázni kell, hogy mire lehet kivetni ezt az adót. Szerencsére a blikk.hu-n maga a miniszterelnök fejtette ki, milyen termékekre kell gondolnunk: "A luxusáfa luxustermékekre vonatkozik, úgymint arany, szőrme, nagy értékű gépkocsi és hasonlók", és azt is elmondta, hogy élelmiszerekre valószínűleg nem fog vonatkozni - a kaviár és a lazac talán megússza. Lássuk, melyik termékcsoportból menynyit kasszírozhat az államkassza! A pontos előrejelzés persze nehéz lenne, de a nagyságrendet elég könnyen meg lehet becsülni. 2008-as adatokat használok majd, hogy a válság előtti állapotot tükrözzék.

Kezdjük a nemesfémmel! Legyünk nagyvonalúak, és értelmezzük tágan: számítson bele minden ékszer. A KSH adatai alapján az óra és ékszer kiskereskedelmi forgalma bruttó 32 milliárd forint volt. Ebből le kell vonni az órákat (vagy az is luxuscikk?). Az import és a hazai termelés alapján úgy tűnik, nagyjából kétszer annyi ékszer fogy egy évben, mint óra. Ez alapján az ékszerpiac 21 milliárd forint körül van.

A szőrmepiac jelentősen kisebb. A hazai termelés 6,3 millió forint volt (KSH), az import 446 millió forint (Eurostat). A szőrmék értékesítése tehát maximum félmilliárd forintot tesz ki. Gyanús, hogy nem ebből a molylepte piacból menekül meg a magyar egészségügy.

A smukk és a boa után nézzük a verdákat. Prémium kategóriás autókból - a Deluxe Magazin szerint - 9836 darabot értékesítettek 2008-ban. Kereken 10 ezer autóval, és autónként 15 millió forinttal számolva a luxusautók piaca 150 milliárd forintot tesz ki.

A miniszterelnök által felsorolt luxuscikkek tehát összesen bruttó 171,5 milliárd forintos piacot jelentenek, vagyis a GDP kicsit több mint fél százalékát teszik ki. Először az egyszerűség kedvéért tegyük fel, hogy az adó kivetése nem csökkenti ezeknek a termékeknek a hazai keresletét. Ekkor a többlet-adóbevétel a teljes (bruttó ösz-szeg) 6,3 százaléka, vagyis mintegy 10,7 milliárd forint. De - tudják, mit? - adjuk hozzá az órákat is! Így a számolt adóbevétel 11,4 milliárd, ami a GDP nagyjából négy század százaléka. Az összehasonlítás kedvéért: jövőre 750 milliárdos kiigazítást tervez a kormány.

A helyzet azonban még ennél is rosszabb. A hazai kereslet természetesen megváltozik az ekkora áremelés hatására. A luxuscikkek fontos jellemzője az, hogy - nos - nagy értékűek. Éppen ezért, ha az ilyen termékek adókulcsa egy országban 8 százalékponttal megnő, de az ország fővárosától 70 kilométerre már nem, akkor a fogyasztók hajlamosak külföldön megvásárolni őket. Csak megér egy párkányi vagy egy bécsi utat az adókülönbség egy szép gyűrű vagy egy luxusautó esetében? A valódi költségvetési bevétel tehát várhatóan jelentősen elmarad a fenti számítástól is.

Szomorú tény, hogy a luxusáfa egyetlen, a hatékony adókat jellemző kritériumnak sem felel meg. Az adminisztrációs költsége nem sokkal lesz kisebb, mint a belőle származó bevétel. Elvben a Fidesz-kormány fontos célja az adók és általában az adminisztratív terhek egyszerűsítése. A kormány egyik első, pozitív intézkedése volt öt kisadó eltörlése. A chipsadó és a luxusáfa felvetése viszont arra utal, hogy ez a cél alárendelődött a költségvetési lyukak betömésének és a népszerűnek tűnő új adók bevezetésének.

Ráadásul alapvető tétel, hogy olyan termékeket érdemes magasabb adóval terhelni - gondoljunk a cigarettára, az alkoholra vagy a benzinre -, amelyek hazai fogyasztását a legkevésbé veti vissza a magasabb adó. Nos, itt pontosan ellentétesen sikerült eljárni. A kirívóan magas adó ráadásul tönkreteszi az ezekkel a termékekkel kereskedő üzleteket, és a vásárlóknak külföldre kell utazniuk a megvásárlásukhoz. Sőt, még a társadalmi egyenlőtlenséget sem csökkenti különösebben: könnyen elképzelhető, hogy a gazdagabb emberek majd Bécsben vásárolnak ékszert maguknak, a szegények viszont luxusáfát fizetnek az olcsóbb gyűrűk után. Nem is beszélve arról, milyen mértékben segítené a 27 és 35 százalékos áfakulcs nyerő kombinációja a hazai fogyasztás felpörgetését.

Még ennél is aggasztóbb azonban, hogy milyen jól illeszkedik a luxusáfa az árak és a bérek kézi vezérlése irányába mutató gazdaságpolitikába. Gondoljunk például a bérkommandókra, a rezsiköltségek befagyasztására, a sokkulcsos chipsadóra vagy a túl alacsony kenyérárak elleni beavatkozásra. Itt jegyzem meg, hogy a cukorárak letörését szolgáló, kizárólag a magyar üzletláncokba szánt cukor még mindig nem érkezett meg a hozzánk legközelebbi üzletbe. Nem is beszélve a dinnyékről: a kormány által ígért szigorú minőségkontroll ellenére is sok kásás dinnye volt a zöldségesnél.

Mindezek alapján nem is nagy baj, hogy az EU nagy valószínűség szerint nem engedélyezi majd a luxusáfa bevezetését. Azt gyanítja az ember, hogy a luxusadó nem más, mint egy jól hangzó kommunikációs fogás, melynek bejelentése talán csökkenti a szegényeknek előnytelen gazdaságpolitika miatti elégedetlenséget. Gyanús azonban, hogy ezek a jelentéktelen ötletek inkább helyettesítik, s nem kiegészítik a hasznos gazdaságpolitikát. Nem is beszélve arról, hogy hazánk diplomáciai befolyását is jobban fel lehetne használni, mint egy értelmetlen kisadó népszerűsítésére.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."