Magánvalóság (A turul mint jel)

  • Kálmán C. György
  • 2008. július 31.

Egotrip

A műalkotást a néző vagy olvasó (mindegyik) valamiképpen értelmezni akarja és fogja is. Azon kezdve, hogy elfogadja: ez műalkotás. Igazán érdekesnek, izgalmasnak, jónak azt a művet szoktuk tartani, amelyik minden új találkozáskor más arcát mutatja, kicsit más értelmezésre hív fel; vagy a találkozás során létrejövő értelmezés összetett, rétegzett, nem egyértelműsíthető.

A műalkotást a néző vagy olvasó (mindegyik) valamiképpen értelmezni akarja és fogja is. Azon kezdve, hogy elfogadja: ez műalkotás. Igazán érdekesnek, izgalmasnak, jónak azt a művet szoktuk tartani, amelyik minden új találkozáskor más arcát mutatja, kicsit más értelmezésre hív fel; vagy a találkozás során létrejövő értelmezés összetett, rétegzett, nem egyértelműsíthető.

E tekintetben a köztéri szobor gyakran nem nevezhető műalkotásnak. Ott a jelentés nem megfejtésre, hanem megállapításra vár. Ha Kiskunbürgözd főterén felállítják vitéz dr. Kovács Béla Geyza szobrát, nemigen lesz olyan befogadója, aki mást (többet) lát benne, mint a falu felvirágoztatásán munkálkodó főispán élethű busztját. Oda van írva a modell neve. Nem várható, hogy a szobor új és új kihívást jelentsen nézőinek, hogy az idők során majd új értelmet kapjon, hogy a helyi rajztanár néni tanulmányi kiránduláson elemezze, vagy fővárosi műértők cikkezzenek róla a szaksajtóban. Az efféle műalkotásoknak egyszer s mindenkorra rögzített, nagyon is kézzelfogható, állandó és egyértelmű jelentésük van. Megvan ez a jelentésük anélkül, hogy bárki is vitázna rajta, vagy hogy deklarálni kellene. (Kisebb-nagyobb ízléskülönbségek azért felszínre kerülhetnek, az elhelyezés és az arányok kérdése vita tárgya lehet - de nem a mű egészének értelmezése.) Az is nagy valószínűséggel feltehető, hogy ez a jelentés megfelel annak, amit az alkotó a mű révén közölni szándékozott - normális, igazi műalkotás esetén ezt nem szokás (nem illik, nem szükségszerű, nem értelmes stb.) megkérdezni.

Valódi műalkotások esetében mindennek csaknem a fordítottja zajlik. A jelentés rögzítése csakis a hatalom (iskola, politikai hatalom, kulturális irányítás stb.) érdeke, agresszív és elfogadhatatlan lépés - a mű szabad értelmezéseinek (elvileg) végtelen játéka helyett, az interpretáció újdonsága és egyedisége révén feltáruló gazdagság helyett. Ha vita folyik arról, hogy mi is volna a mű jelentése, az mindig a mű hasznára válik, a mű "természetes életéhez" tartozik. A köztéri szobrok közül azonban sok nem engedi meg az efféle nézetkülönbséget, sőt eleve nevetségessé teszi.

Ami nem azt jelenti, hogy ne történhetne gyökeres jelentésáthelyezés éppen az ilyen szobroknál. Gondoljunk csak a gellérthegyi Szabadság-szoborra, ami nem ennek készült (és hogy most éppen micsoda, az nem is jut az eszembe). Állítólag Pátzay Pálnak a 40-es években készült Petőfi-érme voltaképpen Lenint ábrázolta - ami vagy a jeles szobrász bátorságát, vagy portretista minőségét jellemzi. Tehát: kellő hatalom birtokában átírható a fix jelentés - egy másik fix, egyértelmű jelentéssé.

De a turul esete mindkettőtől, a műalkotásétól és az egyértelmű jelentésű köztéri szobrok esetétől is különbözik. Nyílt hatalmi összecsapások tanúi vagyunk, amelyeknek az a tétje, hogy mi legyen a szobor érvényes és kizárólagos értelmezése. Ily módon a szobor maga csaknem üres, nyitott nullaként egykedvűen ásít bele a befogadók képébe - mindegy már, csak döntsetek, miről is szólok én.

Mert a turul jelentheti például a második világháború minden áldozatát. Katonákat, civileket vegyesen. Vagy csak a nem zsidókat (katonákat, civileket vegyesen), mert a zsidóknak már van emlékművük. Vagy csak a civileket, hogy ne keltsen rossz érzéseket senkiben - a civilekre emlékezünk a tövében, semmilyen hadseregre, harcra, felfegyverzett csoportra nem gondolunk közben, isten ments. Vagy még inkább: legyen éppen a katonák emlékműve, hiszen katonai kontextusban a turul ma is előfordul; ha valahol, akkor nem a felfegyverkező félkatonai (civil) alakulatokkal (ti. a nyilasokkal), hanem a katonákkal összefüggésben lehet helyénvaló.

A fenti (és talán még több, ennél finomabb) értelmezések mindegyike politikai-hatalmi csoportokhoz köthető. Valamennyinek az a fontos, hogy a szobor ott álljon, ahol áll, és jelentse azt, amit a csoport akar. Csak azt, ne mást. (Az esztétikai érték pedig, hiszen nem műalkotásról van szó, érdektelen; akár még ennél rondább is lehetne, bár ez nehezen elképzelhető.)

Na jó, mondjuk, a fentieken túl jelentse még a magyarságot. Valamennyi értelmező gondosan elmagyarázza, hogy a turul egyébként a magyar mitológia (?) része, mint ezt mindenki tudja. Tényleg? Érdekelne egy gyors felmérés, vajon hányan tudnak a turulról többet, mint ennyit: nagy madár, ami "a magyar mitológia (?) része". Szóval egy olyan böhöm izé, ami szent a magyarságnak, nekünk.

Van, aki azt akarja, hogy semmi ne álljon ott, ahol most a turulszobor áll; ettől a radikális megoldástól eltekintve még két értelmezés jön szóba. Az egyik a főpolgármesternek az a megjegyzése, hogy a turulszobor a törvények semmibevételének jelképe volna; szép gondolat, van már hozzá hasonló: a Gödör ugyancsak valami csúnya negatívum szimbólumává vált (lásd továbbá a Citadella vagy Sztálin csizmája eseteit). Sajnos ehhez Demszky nem fűzi hozzá, hogy a turul mint ilyen szimbólum maradjon is a helyén, örök ijedelmére és viszolygására az utókornak. A másik pedig az a több helyen elhangzott civil javaslat, hogy a szobor ábrázolja a turult, ami "a magyar mitológia (?) része", ahogyan lehetne például szobra a csodaszarvasnak, meg még lehetne a... szóval... az izének..., na, szóval a magyar mitológia többi részének. (Esetleg - ennek aleseteként - legyen ez egy madárszobor, emlékeztessen egy kihalt fajra, turulra vagy ma élő rokonára, a kerecsensólyomra, ahogyan a mamutokat, dinoszauruszokat hasonló plasztikákkal szokták illusztrálni.) Ne legyen semmi köze háborúhoz, szélsőjobbhoz, áldozatokhoz és katonákhoz - a turul az turul.

Amikor műalkotást elemzünk, érzékenységre, fantáziára, több lehetséges jelentés számbavételére van szükség - a turul-féle szobroknál ennek az ellenkezőjére: egyszer s mindenkorra mondják meg nekünk, hogy ez az izé mit jelentsen. A műértelmezésben is és lám, a napi politikában is a jelnek jelentést tulajdonítunk - csakhogy az ilyen turulesetekben tartós, közmegegyezésszerű, egyértelmű értelmezésre van szükségünk.

Vagyis - már akinek.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”