Mélyi József: Pálya a magasban

A női Bárány

Egotrip

Kisebb-nagyobb kihagyásokkal tulajdonképpen mióta világ a világ, Magyarország olimpiát szeretne rendezni. A sporttörténészek az eszme gyökereinél megemlítik Berzsenyi Dániel „pannon olimpia” ötletét, amelyről Széchenyi Istvánnak írt levelet, vagy Kemény Ferenc törekvéseit a millennium idején.

Az igazi lehetőségek persze a 20. század folyamán csillantak fel, a tízes, a harmincas, majd az ötvenes években. Politikusaink, sportdiplomatáink akkoriban is erejüket megfeszítve dolgoztak a közös célért, ha kellett szónokoltak, a parancsoló szükségben is díszvacsorákat rendeztek, hangoztatva, hogy Magyarország a „kontinens legrégibb athletizáló nemzete”. Persze más nemzetek példájából mindig is tudtuk, hogy nem elég a szó és a puszta érdem, a Molnár Ferenc-i értelemben vett „olaj” mellett mindenképpen fel kell mutatnunk valamilyen kápráztató látványosságot, ami meggyőzi a mindenkori döntnököket. Bár az olimpia rendezéséről most egy ideig megint nem álmodhatunk, azt végre elmondhatjuk, hogy a vizes-világbajnokság megnyitójával talán megtaláltuk az eszközt, amellyel minden zsürorkéz meghajlítható, s ez: a vízi revü.

Lehet, hogy minden másképp alakul, ha tudtuk volna ezt régen. Például 1957 nyarán nemcsak magunknak rendezhettünk volna vízi show-t, hanem ideálisabb történelmi helyzetben az éppen megalakult Magyar Televízió révén a külföld felé is sugározhattuk volna gyönyörű lányaink képét a Sportuszodából, ahol az úszóversenyek vonzerejének növelése érdekében, a Budapesti Előre kezdeményezésére megrendezték a Pesti hableányok című vízi revüt. Egyszerre húsz leány műúszott a vízben, miközben a szárazföldi színpadon az Operaház táncosnői szórakoztatták a közönséget. A Darvas Szilárd és Királyhegyi Pál által írt kísérőszöveg angolra fordításával sem lett volna gond, hiszen Királyhegyi már két évtizeddel korábban is szinte amerikás ingázónak számított.

A vízi revüvel persze leginkább a harmincas években arathattunk volna sikereket, s nemcsak azért, mert a műfaj Amerikában fénykorát élte, hanem mert a revü egyik nemzetközileg is elismert központja Budapest volt. Ha például Gömbös Gyula kormánya annyira konok módon vette volna fejébe az olimpia ötletét, mint kései utódja, akkor egy akár a walesi herceget is ámulatba ejtő rendezvény előkészítése során olyan komoly szerzőkre, díszlettervezőkre, impresszáriókra támaszkodhatott volna, mint Kellér Dezső, Vogel Eric vagy Rozsnyai Sándor. S fellépőkért sem kellett volna a szomszédba menni: Rökk Marika, Szőke Szakáll vagy Péchy Erzsi mellett elég lett volna egy rövid megmutatkozás erejéig hazahívni a Hollywoodban még éppen hogy csak elfeledett Bánky Vilmát. Vízi számok nélkül persze mit sem ért volna a vízi revü, s a harmincas évek elején ebben a tekintetben kihagyhatatlan lett volna a magyar úszósport akkori üdvöskéje, Lenkey Magda.

1915-ben született, Ferenc József 85. születésnapján. Épphogy megtanult úszni, már versenyen is indult, tizennégy évesen kiváló időket ért el 100 méteren. Híressé azonban először akkor válik, amikor 1930-ban versenytársnői nem állnak ki ellene, ugyanis profizmussal gyanúsítják; szerintük a „kis clown” esténként a Városligeti Cirkuszban „kézen jár”, s ezért fizetést kap. Az Úszószövetség tisztázza az ifjú tehetséget, akinek így minden akadály elhárul kettős karrierje útjából. Ugyanebben az évben már a Csodabár előadásában lép fel a Fővárosi Operettszínházban – akrobatikus táncokat mutat be egy műsorban Kabos Gyulával és Latabár Árpáddal; egy interjúban elmondja, hogy tud spiccen dzsiggelni is. „Fasiszta módon emeli fel a karját, így köszön el a kert kapujában” – írja róla az Est, amely ekkor már a legkiválóbb úszófenoménünk, Bárány István nyomán a „női Bárány” jelzőt aggatja a naiv kislányra. Meg is érdemli, decemberben az első szigeti fedett uszodai versenyen legyőzi az osztrákok nagyját, Fritzi Löwyt (aki este megtekinti magyar vetélytársa fellépését az Operettben). Magda 1931-ben már Európa-rekordot úszik 100 méteren, 1:10 alá viszi a csúcsot, közben fellép a Komédia Orfeumban, önálló táncestje van az Állatkertben, a Vígszínházban pedig nagyjelenete Jávor Pállal a Jim és Jillben. 1931 júniusában a Budai Színkörben a CS.SZ.K. – Csalódott szerelmesek klubja című habkönnyű zenés darabban táncol Honthy Hanna és Rátkai Márton mellett.

A párizsi Európa-bajnokságon viszont kudarcot vall, hatvan méterig vezet, utána kifullad, szinte megáll, végül csak ötödik lesz. A beszámolók szerint a kisleány egész este görcsösen zokog, hiszen „exisztenciáját erre a versenyre tette fel”. A kívülállók pontosan látják, hogy az úszónő formájára károsan hatott édesapjának befolyása, nemcsak azzal, hogy különösebb felkészítés nélkül mindenáron Európa-bajnokságot akart nyeretni lányával, de a külföldi varietészerződések állandó hajszolásával is. A papa, Linzer Fülöp, a szórakoztatóipar tapasztalt figurája: ifjúkorában Philippe du Roi néven a bécsi Carltheater tagja, később csimpánzidomár, majd műjég-számmal lép fel a Fővárosi Orfeumban. Visszavonulása után lányába veti minden reményét, kiköti, hogy Pesten csak úgy szerződtethetik, ha kiírják: „Lenkey Magda a magyar nő mintaképe”. Intim Pista szerint az egyik megszólított igazgatót nem hagyta el a humora, s így válaszolt: ez bajosan lehetséges, hiszen tudvalevőleg Dobó Katica a magyar nők mintaképe. Apuka szemrebbenés nélkül találta meg az áthidaló megoldást, s belement abba, hogy akkor a Dobó nevét is ugyanakkorával szedjék a plakáton.

Párizs után nem térnek haza, Magda ­Madge Bisera néven római varietészínpadokon lép fel. Bár keveset úszik, mégis el akar indulni az olimpián; az apuka feltétele, hogy ő is vele utazhasson Los Angelesbe. Bár Linzer Fülöp világrekordot ígér lánya nevében, a szövetség visszautasítja az ajánlatot. Lenkey Magda 1933-ban Berlinben kap táncosnői szerződést, de úszik is – apja az időközben nácivá lett városban akar letelepedni. Egy évvel később Brünn, majd Bécs érintésével mégis hazatérnek, Magda a New York kávéházban és a Royal Revüszínházban lép fel, 1935-ben az Arizona programjában hirdetik continentáltáncát. A hirdetésekkel azonban meggyűlik a baja, a „Lenkey Magda, a kiváló úszóbajnoknő táncol” szlogent az amatörizmussal ellentétesnek ítélik, ezért ettől fogva a dalszövegeit óvatosságból előre benyújtja az Úszószövetségnek ellenőrzésre. A „Most mindenki ússzon, hogy soha le ne csússzon” az ítészek szerint még belefér. Az 1936-os olimpia előtt megint komolyabban edzésbe áll, de a 100 méter középfutamából nem jut tovább – sovány vigasz, hogy a Daily Mail szerint Berlinben ő a legszebb hölgyversenyző. Ezután évekig nem jelenik meg róla hír, 1939-ben annyit írnak róla, hogy Egyiptomba ment férjhez, és még mindig 1:10 körüli időkre képes.

Lenkey Magda 2007-ben hunyt el; neve – Lenkei Magdolnaként – most bukkant elő a feledés homályából, a világbajnokság megnyitóján arcképe hosszabban jelent meg a képernyőn, mint bármelyik egykori olimpiai bajnokunké.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."