Pálya a magasban (Önkeze, önfeje, önlába)

Egotrip

Minden idők legszebb öngólját magyar ember lőtte, efelől ne legyenek kétségeink. Nem a legnagyobbat, mert azt az ausztrál Tony Popovic szerezte a Crystal Palace-ből, futtából, sarokkal a hosszúba. Nem a legtragikusabbat, mert azt a kolumbiai Andrés Escobar, akit felbőszült honfitársai ezért az apró tévedéséért le is lőttek. És nem a legkomikusabbat, mivel ott a menteni igyekvő angol játékos, a csengő nevű Chris Brass a labdát egy széles mozdulattal furcsa pályára állítva egyben saját orrát is eltörte. Persze minden öngól olyan, mint egy burleszkjelenet, mert adott hozzá egy slemil, van benne csetlés-botlás, és mindig van a helyszínen legalább tizenegy röhögő ember.

Minden idők legszebb öngólját magyar ember lőtte, efelől ne legyenek kétségeink. Nem a legnagyobbat, mert azt az ausztrál Tony Popovic szerezte a Crystal Palace-ből, futtából, sarokkal a hosszúba. Nem a legtragikusabbat, mert azt a kolumbiai Andrés Escobar, akit felbőszült honfitársai ezért az apró tévedéséért le is lőttek. És nem a legkomikusabbat, mivel ott a menteni igyekvő angol játékos, a csengő nevű Chris Brass a labdát egy széles mozdulattal furcsa pályára állítva egyben saját orrát is eltörte. Persze minden öngól olyan, mint egy burleszkjelenet, mert adott hozzá egy slemil, van benne csetlés-botlás, és mindig van a helyszínen legalább tizenegy röhögő ember. És az öngólok egyszerre mind tragikomikusak is. Elég egyetlen hirtelen mozdulat, és a játék kilép normális medréből; egy pillanatra nem tudjuk, merre van fent és lent, vakon tapogatódzunk, míg rájövünk, tragédiába vagy komédiába fordul-e a jelenet. A szépség viszont ebben az összefüggésben nem egyértelmű jellemző: ahogy senki nem mondja azt, "ez egy szép burleszkfilm volt", úgy a "tragikomikus szépség" fogalmát is csak a legnagyobb esztéták tudnák megragadni. A legszebb öngól ennek ellenére empirikus létező, emlékezetünkből kitörölhetetlen, és kétség sem férhet hozzá, hogy Tokody Tibor szerezte.

Ez a közepes tehetségű magyar játékos, aki - talán csak azért, hogy mindig emlékeztessen élete legmeglepőbb megoldására - itt-ott még ma is feltűnik a zöld gyepen, 2001-ben az Újpest színeiben lépett pályára a Dunaferr ellen. A második félidő elején, 1:1-es állásnál egyesek szerint "parázs jelenetre" került sor az Újpest kapuja előtt, míg mások "tűzijátékra" esküsznek. Amiben azonban mindenki biztos, hogy egy dunaújvárosi lövés után Bíró Szabolcs remek vetődéssel hárította el a bajt, s ezután a labda a tizenhatos vonalánál álldogáló csapattárshoz, Tokodyhoz pattant. Emlékezetünkben egy pillanatra kimerevedik a kép; nem is annyira a csatár arcára érdemes figyelni, mint inkább a kapuséra. Izmai elernyednek, kisimult vonásaiból kirajzolódik a megkönnyebbülés. De arckifejezésén - ahogy tragikus hősöknél ez lenni szokott - halványan már átsejlik a döbbenet előérzete. Julius Caesar legszebb szobrát lehetne megmintázni róla. Tokody Brutus ekkor ugyanis leveszi a labdát, majd jobb belsővel, erősen, védhetetlenül csavar a bal sarokba. Mozdulata egyszerre volt váratlan és titokzatos, benne rejlett a tragédia és a komédia is. Enigmatikus szépsége abból is adódott, hogy később maga Tokody sem tudta (vagy akarta) épkézláb módon megfogalmazni, mire is gondolt ekkor valójában.

Elegendő számú labdarúgó-mérkőzés megtekintése nyomán az átlagos néző is ki tudja számítani, mi történhet a pályán egy adott pillanatban. Olyan ez, mint a rejtvényújságokban a "Hol a labda?" képi fejtörője, nagyjából sejtjük, mi lehetséges. Néha azonban - és sokak szerint ez ad értelmet annak, hogy rendszeresen fejvesztve rohangáló embereket nézzünk - felfeslik a futball sűrű szövete, és valami elképzelhetetlen történik. Ahogy Zidane lefejeli Materazzit, ahogy Bergkamp leveszi a labdát az argentinok elleni negyeddöntő legvégén, ahogy Banks kihalássza Pelé fejesét a sarok elől, ahogy Gascoigne bármit is tesz. Ott, ahol már minden megtörtént egyszer, olyasvalami történik, ami még soha. Füst Milán írja a hirtelenségről: "olyan asszociációs folyamatok kerülnek elénk, amelyeket nem mondhatunk természeteseknek". Az adott rendszerben ilyen természetellenes, nevetséges, hirtelen és mindezek révén szürreális elem az öngól, amely, ha tovább megyünk, "az élettel s egyúttal a halállal is rokon". No de inkább ne menjünk tovább, hiszen olyan keveset tudunk az öngólról, hogy még pontos kategóriáit sem tudjuk felállítani. Végül is milyen szempontok szerint különíthetnénk el a finnek számára végzetes, az utolsó percben emberről emberre, majd hálóba pattanó labdát, mondjuk az MTK középkezdésből szerzett öngóljától, ahol az ellenfél még hozzá sem tudott érni a labdához? Az öngólokból leginkább csak a történetek léteznek - szerintem azok nagy részét is Darvasi László találja ki.

Van azonban mégis egy jól elkülöníthető kategóriája az öngóloknak, amely élesen elválik minden széptől és tragikomikustól. Ez pedig a szándékos öngól, amelynek a futballbolondok között összesen három alaptörténete forog közszájon. Mivel a madagaszkári 149 (vagy még annál is több) öngól történetét mindenki kívülről fújja, az indonéz kapusról, aki a Tigris Kupán szántszándékkal saját kapujába rúgta a labdát, és ezért örökre eltiltották, nem szívesen beszélek, ezért marad a harmadik, a legbonyolultabb.

1994, Karib-tenger Kupa, utolsó csoportmeccs, Barbados Grenada ellen. Az eddigi eredmények alapján Barbadosnak a továbbjutáshoz két góllal kellene nyernie. Vezetnek is kettő nullra, de egyik védőjük a második félidő közepén öngólt vét, 2:1, jöhetne a kiesés. Közben fogy az idő. A játékosok hajtanak, aztán egyszer csak megtorpannak. Vagy az edzőnek vagy az egyik pályán lévő futballistának ugyanis eszébe jut, hogy a torna szabályait kicsit szokatlanra szabták. Ha a mérkőzés döntetlenül végződik - legyen az akár egy csoportmeccs -, hosszabbítás következik, amelyben még különösebb módon a mindent eldöntő aranygól kettőt ér. Tehát már csak néhány perc van hátra, amikor a barbadosiak rájönnek: a kettőt érő gól megszerzésére több idejük lenne a maximum harmincperces hosszabbításban, mint a rendes játékidőben. Ezért aztán egyik játékosuk minden további nélkül saját kapujába lövi a labdát. Ekkor a grenadaiak is rádöbbennek, mire megy ki a játék; a fennmaradó percekben két lehetőségük marad: vagy a barbadosiak kapujába vagy a sajátjukba kell találniuk. Először a saját kapu felé veszik az irányt, de a barbadosiak gyorsabban kapcsolnak, a középkezdéstől is odaérnek, nehogy gólt kapjon az ellenfél. A grenadaiak ekkor megfordulnak, mert az ellenfél kapujának bevétele is ugyanazzal az eredménnyel járna. A barbadosiak azonban mindkét kaput hősiesen védik, így a rendes játékidőben már nem esik gól, marad a 2:2. A hosszabbítás negyedik percében aztán a csínytől fellelkesült barbadosiak valóban berúgják az aranygólt, amely itt és most kettőt ér, és a továbbjutást jelenti.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.