Párnacsata (Szép, de gonosz)

Egotrip

Szép, de gonosz A magyar középkorról írván többen is megállapították már, hogy sorsfordulatokban gazdag történelméből valóságos shakespeare-i királydrámák kerekedhettek volna, véres gyilkosságokkal, ármányos cselszövésekkel, tragikusan elvakult testvérviszályokkal. Valamint, hogy soros szexualitástörténeti bagatellem témájához közelítsek, orcapirító királyasszonyi hűtlenkedésekkel.

Szép, de gonosz

A magyar középkorról írván többen is megállapították már, hogy sorsfordulatokban gazdag történelméből valóságos shakespeare-i királydrámák kerekedhettek volna, véres gyilkosságokkal, ármányos cselszövésekkel, tragikusan elvakult testvérviszályokkal. Valamint, hogy soros szexualitástörténeti bagatellem témájához közelítsek, orcapirító királyasszonyi hűtlenkedésekkel. A korabeli krónikák szerint ugyanis nem egy magyar koronás uralkodóval megesett az a szomorú fátum, amely a mondabéli Arthur királyt úgyszintén porba sújtotta, vagyis hogy bájos nejét "in flagranti" érték egy idegen férfi karjai között. Az ilyesfajta módfelett kínos és a férfiúi becsületet jócskán besározó helyzet rendezésére a középkori törvények (aminthogy túlnyomórészt az ókoriak is) kényszeredetten bár, de jobbára utat engedtek a férji felháborodás legszélsőségesebb megnyilvánulásának, a hűtlen asszony önhatalmú fölkoncolásának is. A büntető bosszúállás joga, ami ekkortájt "értelemszerűen" csakis és kizárólag a férjet illette meg, Árpád-házi királyaink törvényeiben szintúgy megjelent: így I. (Szent) László törvénykönyve kereken kimondta, hogy "ha valaki más férfival fajtalankodó feleségét megöli, Istennek adjon számot, és ha akarja, más feleséget vehet". A csatabárdos lovagszent közvetlen utóda, Könyves Kálmán ugyancsak foglalkozott eme gyászos témával, és igyekezett egyszer s mindenkorra kiiktatni a véres s az egyház által is kárhoztatott önbíráskodást, ami különösen azért lehet érdekes számunkra, hiszen a Képes Krónikában föllelhető elbeszélés szerint második házasságában ő maga is a hitvestársi megcsalatás elszenvedőjévé vált. Az elhíresülten felvilágosodott magyar király áldott állapotban lévő feleségét, a kijevi nagyfejedelem leányát, a szép nevű Eufémiát rövid úton visszaküldte apjához, miután "házasságtörésen kapta, s mint vétkest elbocsátotta". A legkevésbé sem szépítően megfogalmazott vád, meglehet, csak ravasz ürügy volt a nemcsak fiziológiailag, de bel- és geopolitikailag is terhessé vált feleség eltávolítására, ám maga a forrásszöveg egyértelműen asszonyi hűtlenségről mesél. (A már a kijevi nagyatyai székhelyen világra jött Borisz - mint ismeretes - utóbb több ízben trónkövetelőként lépett fel, de ez most elhanyagolható mozzanat.)

Egyértelmű házasságtörésről és tettenkapásról beszélhetünk azonban akkor, ha Luxemburgi Zsigmond második feleségére, Cillei Borbálára fordítjuk a szót. A férjénél jóval fiatalabb aszszony 1419-ben, Zsigmond állandó utazásait kihasználva összeszűrte a levet egy Hans Walmerode nevű vitézzel, a Német Lovagrend tagjával, s a törvénytelen románcnak itt is "in flagranti" lett a vége. A hazatérő Zsigmond, aki egyébiránt a házastársi hűséget tekintve maga is "finom sütemény" volt, előbb Váradra száműzte, majd nagyvilági férfiúként visszafogadta rosszéletű, ámde hasznosíthatóan kormányzóképes nejét. Cillei Borbála királyné folytatólagos kicsapongásai még a magyar romantikus irodalomba is beszivárogtak, hiszen Kisfaludy Sándor Tátika című Balaton környéki regéjében ekképp énekelte meg a szép szál Rezy Sándorba belébóduló, majd a deli vitézt vonzalmával elveszejtő Borbálát:

"Látta őt a királyné is,

Ama híres Borbála,

S szeme benne egy Apollót

S egy Herkulest talála.

Szép asszony volt a királyné,

De gonosz és fajtalan;

Teste kényit töltögetni, -

Ez volt dolga úntalan.

Vajh! mért kellett ez ifjúra

Buja szemét vetnie!

Vajh! mért kellett ez ifjúnak

Buja szembe tűnnie!"

Való igaz, a korszak hazai közvéleménye amúgy sem rajongott túlontúl az idegenből ideszármazott királynékért (lásd a meráni Gertrudis siralmas halálát a pilisi erdőben, meg más egyéb merényleteket), s ilyeténképp ezek az előkelő hölgyek könnyen rossz hírbe keveredhettek udvartartásuk és a kései utókor előtt. A bal-végzetű II. Lajos feleségét, Habsburg Máriát ugyancsak erkölcstelen asszonyállatként, kicsiny latornőként (latruncula) emlegették, s Hunyadi Mátyás temperamentumos itáliai nejének, Aragóniai Beatrixnak is jócskán kijutott a hol megalapozott, hol igaztalan szemrehányásokból. Korántsem lehet azonban pusztán a magyaros rosszindulat számlájára írni azokat a vádakat, amelyek Bethlen Gábor erdélyi fejedelem utolsó feleségét, a huszonéves, s ilyesformán Bethlennél évtizedekkel fiatalabb Brandenburgi Katalint érték. Az utóbb Bródy Sándor színművében, a Fejedelem című "királyidillben" is megidézett fejedelemasszonyi hűtlenség és tettenkapás ugyanis történeti tény: a napnyugati hercegnő előbb egy, az erdélyi udvarban sürgölődő, Zierotin nevű morva nemeshez "adta magát igen vala" (mint a kevéssé jóindulatú Kemény János Visszaemlékezéseiben olvashatjuk), majd miután "az alkalmatlanul való familiaritás" kisült, s a nagy fejedelem kitessékelte Erdélyből az első szeretőt, a korabeli pletykák szerint az udvari orvossal csalta rohamosan idősödő férjét, s végezetül - immár Bethlen halálát követően - nyíltan szeretőjévé fogadta a nyalka Csáky Istvánt. Mindazonáltal ez a XVII. századi történet már szépecskén kilóg a középkorból, s így itt akár be is szeghetjük elbeszélésünket, hogy legközelebb a házastársi hűtlenség, valamint az "in flagranti" kora újkori és újkori történetével folytassuk szexualitástörténeti csalinkázásunkat.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.