Csak semmi politika!

Pénzt vagy parizert?

Egotrip

Az Országgyűlés előtt fekszik egy, még Szűcs Erika által márciusban beterjesztett törvénymódosítás; jele: T/9318. Ezzel a - szocialista képviselők közt népszerűnek mondott - javaslattal a szociális tárca a gyermekvédelmi törvényt módosítaná. Az egyik javasolt változtatás (a 9. és 10. paragrafusokban foglalt) a gyermekvédelmi szolgálatnak a gondozásba vétel mellett arra is jogot adna, hogy a jegyző felkérésére úgy döntsön: annyira nem súlyos a helyzet, hogy a gyermeket kimentse a családból, de a családi pótlék felét a gondviselő ezentúl ne pénzben, hanem természetben kapja.

Az Országgyűlés előtt fekszik egy, még Szűcs Erika által márciusban beterjesztett törvénymódosítás; jele: T/9318. Ezzel a - szocialista képviselők közt népszerűnek mondott - javaslattal a szociális tárca a gyermekvédelmi törvényt módosítaná. Az egyik javasolt változtatás (a 9. és 10. paragrafusokban foglalt) a gyermekvédelmi szolgálatnak a gondozásba vétel mellett arra is jogot adna, hogy a jegyző felkérésére úgy döntsön: annyira nem súlyos a helyzet, hogy a gyermeket kimentse a családból, de a családi pótlék felét a gondviselő ezentúl ne pénzben, hanem természetben kapja.

A szándék világos: ha az apa a pénzt csak szeszre költené, elfélkarúrablózná vagy az uzsoráshoz hordaná, miközben a pulya (a purdé) éhesen sír otthon, az állam helyette inkább ízletes parizert adjon - azt már csak nem lehet elinni, a játékautomatába vagy a keresztapa zsebébe gyömöszölni!

Mit gondoljunk erről a javaslatról?

Először is szögezzük le: valóban vannak olyan helyzetek, amikor a közösség céljait jobban szolgálja a természetbeni, mint a pénzbeni támogatás. Azt tán még a legliberálisabb Narancs-olvasó sem javasolná, hogy a kábítószer-vásárláson kapott szenvedélybetegnek pénzt adjunk, hogy fizesse be magát egy elvonókúrára.

Ám az is igaz, hogy a föníciaiak zseniális találmányát, a pénzt nehéz überelni. A természetbeni támogatással könnyű mellétrafálni - ha a szociális gondozó tejet visz a laktózérzékeny gyereknek vagy parizert a vegetáriánusnak, vagy arra kényszeríti a családot, hogy az eddig a piacon, olcsón vett élelmiszert ezentúl a drága boltban vásárolja meg (mert a bolt jobban ellenőrizhető), azzal a támogatott számára elvész a segítésre szánt állami pénz egy része - minden jó szándék dacára. Mindezt úgy is meg lehet valósítani, hogy nem parizert kap a család, hanem élelmiszer-utalványt - az viszont már majdnem pénz, ennélfogva vidáman el lehet adni az ABC előtt, majd elinni az árát.

Harmadszor. Minden bevezető mikroökonómia-könyv kedvenc példája szerint azoknál, akik amúgy is megvennék azt, amit pénz helyett kapnak (és sok ilyen segélyezett lesz: még az alkoholisták családjában is esznek azért), pénz vagy természetbeni támogatás egyre megy.

Negyedszer. Még megtippelni is nehéz, mennyi pluszköltséggel, szociálismunkás- és jegyzői munkaórával jár a természetbeni támogatásokról való döntés, a parizervásárlás levezénylése és ellenőrzése, avagy az utalványrendszer fenntartása. Különösen a szociális munkás idejét sajnálnánk: amíg a gyermekvédelmi munkatárs a pótlékparizer-tranzakciókat ellenőrzi és adminisztrálja, nem azokkal a gyerekekkel foglalkozik, akiket vernek vagy molesztálnak otthon. Hacsak fel nem veszünk újabb gyermekvédelmi munkatársakat.

Ötödször. Nagyon gyakran a szülők cselekedetei úgy szolgálják gyermekeik javát, hogy az a kívülállónak, beleértve a feljelentést körmölő szomszédot és a jegyzőt is, nem nyilvánvaló. Rossz apa, aki a gyerekét kenyéren és vízen tartja, és uzsoráshoz hordja a pénzt? Lehet. De az is lehet, hogy az uzsorástól kapott kölcsönből a gyerekszoba rozzant tetejét csináltatta meg a télre, és ha most nem fizet, az uzsorás eltöri a térdkalácsát, és akkor feketén kubikolni se tud majd elmenni. Azért fizeti ki az uzsorást, mert ez a legjobb, amit a gyermekéért tehet.

Hatodszor. Nem kell pszichológusnak lenni ahhoz, hogy felérjük ésszel: a szülőknek felháborító és megalázó lesz tudomásul venniük, hogy a jegyző és a szociális munkás úgy gondolja, megrövidítik a saját gyermeküket, hogy a hivatal jobban tudja, mi jó a gyereküknek, mint ők maguk.

De ha ez részben hatástalan, részben költséges és mindenképp megalázó rendszer, mit szeretnek rajta a támogatói?

Ha közgazdasági és gyermekvédelmi szakmai érv nem is szól a javaslat mellett, politikai jellegű igen.

Ne feledjük, a kisebbségi kormány csak olyasmit terjeszthetett be, amihez ellenzéki támogatásra is számíthatott. Ne feledjük, a parlament kormánypárti padsorai (is) tele vannak polgármesterekkel, és a többiek egy része is helyi politikusként képzeli el a jövőjét, ha kibukik 2010-ben.

A polgármester, aki de facto parancsol a jegyzőjének, egy ilyen módosítás által új diszkrecionális eszközt kap, új hatalomra tesz szert a polgárok felett. Eddig automatikusan járt a családi pótlék mindenkinek. Most azon személyek családi pótlékát, akikkel a polgármester kulcsfontosságú szavazói elégedetlenek, akiket e szavazók aszociálisnak ítélnek, de akikkel szemben más jogállami eszközzel nem lehet eljárni, a polgármester természetbeni juttatásra váltathatja. Hangoskodtok, elégedetlenkedtek, lopjátok a fát? Segélyért tülekedtek, most, amikor becsületes polgárok is rászorulnak? És még csak bíróság elé sem tudunk citálni benneteket? Na, nyavalyások, ide a családi pótlékkal! Úgyis csak elinnátok.

A kicsit részletesebb elemzés tehát azt mutatja, hogy a módosítás igazi oka nem a szüleik által megrövidített gyerekért érzett aggodalom. Az csak ürügy, amelyre hivatkozva - és az évek óta jól bevált receptet követve - a központi hatalom lehetővé teszi az önkormányzatoknak, hogy helyi szintű, adminisztratív intézkedésekkel fogják ki a válság hatására egyre hevesebb cigányellenes érzések szelét a Jobbik vitorlájából. Ráadásul a természetbeni juttatás remek beszerzési-kegygazdálkodási és korrupciós lehetőséget is teremt a polgármesterek lelkiismeretlenebbjének. Jó lesz a boltosnak jóban lennie a bürgermajsztorral, ha azt szeretné, hogy nála, és ne versenytársánál rendelje meg a pótlékparizert.

Hogy mindez steril, mindenben rasszizmust látó értelmiségi nyavalygás lenne? Hogy a változtatás igenis többet segít a most a saját szüleik által megkárosított gyermekeken, mint amenynyit a másik serpenyőben a fent sorolt sok társadalmi költség és kár nyom?

Lehet. De a bizonyítás terhe a beterjesztőn van. Ha ez a javaslat nem csupán sanda politikai elvárásra adott kapkodó reakció, akkor a beterjesztő egy statisztikákkal, társadalmi költség-haszon elemzéssel, nemzetközi jó gyakorlatok áttekintésével, esettanulmányokkal, szociológiai, szociális szakmai elemzéssel alátámasztott hatástanulmánnyal könnyedén torkomra forraszthatja a szót. Ami azt illeti, egy ilyet magától is csatolhatott volna a javaslatához a minisztérium.

És ha már álmodunk, álmodjunk nagyot: minden javaslatához minden minisztérium.

*

Legutóbb (Feketén, fehéren, 2009. április 9.) arról írtam, hogy a választások közeledtével lanyhult a feketegazdaság elleni harc. De azt még én sem gondoltam volna, hogy a Szanyi Tibor által szorgalmazott meghátrálást, a válsággal takarózva a csalóknak való kedvezést a Bajnai-kormány külön törvénykezési feladatként emeli be a programjába. Hadd idézzem a "Válságkezelés és bizalomerősítés. A válságkezelő kormány egyéves cselekvési terve" c. dokumentumot: "A válság lecsengéséig ne sújtsuk a munkahelymegőrzést vagy munkahelyteremtést végrehajtani szándékozó, kisebb súlyú szabálytalanságot elkövető cégek projektjeit". Tessék mondani, a maffia is bejelentkezhet munkahely-megőrzési támogatásért?

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)