Rév István: Retrospektív

  • 1996. október 24.

Egotrip

Egy kiállítás képei"És ez a csendőrfelszerelés hogyan kerül ide?" - fakad föl a kérdés a riporter Vincze György torkából a Szülőföldem hullámhosszain. A színhely a József nádor tér 7-es számú házában a Belügyminisztérium Állandó Kiállítóterme, az alkalom Az ellenforradalom rémtettei című kiállítás 1957.
július 15-én. "...Varga János öltötte magára Kajárpécen, mert csendőr főtörzsőrmester volt. Kackiás bajszú, kakastollas, aki büszkén csatolta fel kardját az ezüstbojtokkal. És nem messze tőle, a géppuskával és a csendőrruhával szemben mosolyog Nagy Imre a Der Spiegel címlapján. Úgy látszik, tetszik neki nagyon a géppuska és a csendőregyenruha."

"Ez a fénykép, amelyen a kajárpéci Varga János teljes csendőr őrmesteri (közben, úgy látszik, lefokozták - R. I.) pompájában díszeleg, nem 1944-ben, hanem 1956-ban készült. A fotográfus abban a ruhában örökítette meg a jó Vargát, amelyet ő 12 esztendő alatt hűségesen megőrzött" - teremti meg mindjárt a kontinuitást ´44 és ´56 között Szabó László főnöke és későbbi elődje, Pintér István, a Népszabadság bűnügyi rovatvezetője. A Szülőföldem hallgatói persze ritkán olvasták a Népszabadságot, és ha ezzel töltötték is volna az idejüket, akkor sem ismerték volna könnyen föl az 1957. július 15-i tudósításban a június 2-i íráshoz mellékelt fényképen Varga Jánost (a telefonkönyv tele van Varga Jánossal). Pintér szerint kajárpéci Varga Jánosnak 1945 után mindenkihez van jó szava, a falu legiparkodóbb embere, segít, javít, fúr-farag, az elesettek támasza, a rászorulók istápolója. Ezzel árulja el magát: nyilvánvaló, hogy sötét múltját takargatja. Csak a mély rejti az igazságot; csak az valódi, ami láthatatlan. (Akárha a Legfelsőbb Bíróság indoklását olvasnánk a Szív utca sarkán meggondolatlanul lövöldöző Pudleiner Gyula ügyében, akire éppen azáltal sikerült minden kétséget kizárólag rábizonyítani a szerencsétlen sorsú Haraszti házaspár lefejezését, hogy nem hagyott ujjlenyomatot. Az idős házaspár lakása tele volt ujjlenyomatokkal, csak Pudleineré hiányzott, aki - a bíróság szerint - gyakorlott rendőr lévén a nagy fejetlenségben is gondoskodni tudott az áruló nyomok eltüntetéséről. A bizonyíték hiánya megdönthetetlenül Pudleiner ellen vallott.)

Ám hiába "a jó Varga" gondos disszimulálása, a szög csak kibújt a zsákból. "Varga még nem vehette fel a csendőregyenruhát az ellenforradalom első napjaiban, de már kivette a láda mélyéből, előkészítette, kikefélte, kivasalta. Úgy találta meg a karhatalom, s bűnjelként lefoglalta. Ebben a ruhában fényképezték le Varga Jánost." A csendőr tehát, akinek látványában Nagy Imre annyira kedvét lelte, hogy még a Belügyminisztérium Állandó Kiállítótermében, a fényképen sem tudta visszatartani mosolyát, nem vette fel az egyenruhát. Erre már nem volt érkezése, így aztán a rendőrségre maradt a fénykép elkészítése.

Vargáék azonban nem nyugodtak. A Népszabadság szerint, amikor felesége meglátta férje képét a győri Állami Áruház kirakatában a többi hasonszőrű ellenforradalmár társaságában, "felháborodva berontott az igazgatóhoz", és azt tudakolta, miért rakták ki pont az ő férjét, aki fel se vehette az egyenruhát. Kérdésére megfelelő választ kapott.

Akinek kezébe került a június 2-i Népszabadság, az már biztosan elfelejtette, mit is hallott május 18-án a rádió Szombat esti krónika című adásában. Pedig ha nem felejt, akkor nem csodálkozott volna azon, hogy a győri Állami Áruház igazgatója egyértelmű és határozott választ adott Vargáné okvetetlenkedő kérdésére. "Napról napra többen állnak meg a sétálók vagy a dolgukra siető emberek közül a győri Állami Áruház kirakata előtt. A nyolc fénykép és a hozzájuk tartozó felírás bemutatja, milyen galád, embertelen, szadista módon ölték meg a mosonmagyaróvári gyilkosok a hazájukat bátran védelmező és életüket feláldozni tudó határőrtiszteket. A képek önmagukért beszélnek..." - mondja a (már nem Szabad) Kossuth rádió. "Kik tették ezt? Az egyik kép erre is válaszol. Kajárpécen Varga János volt csendőr főtörzsőrmester újra magára öltötte a csendőregyenruhát, kakastollas sapkáját. Elérkezettnek látta az időt, hogy a börtönből kiszabadult gyilkosok, betörők, politikai bűnösök és kalandorok bandájával együtt újra magának követelje a hatalmat és ezzel a jogot a nép felett. A gyilkosok felelnek tetteikért!" - mondta a bemondó.

A mosonmagyaróvári per vádlottjai között nem szerepelt Varga János sem mint őrmester, sem mint főtörzsőrmester. Néhány nappal az Esti krónika előtt a Kisalföld május 15-i száma arról tudósított, hogy Varga Jánost (rangjelzés nélkül) a győri Katonai Bíróság negyedrendű vádlottként ötévi börtönre ítélte. A tudósításban indoklás nem szerepel. Ez azonban semmit sem bizonyít.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.