Sajó László: Öt és feles

A Zépítőktől a Zetéig

Egotrip

(Horváth "Gólokozó" Árpád történeteiből)

Két lóbaszót elküldtek Egerszegről,

Az öltözőben pompás a hangulat.

(Szálinger Balázs: Otthon rend van)

Áll Árpi apjával a zalaszentbalázsi buszmegállóban, az út mellett, a fűben fociznak, tornazsákok a kapufák. Éppen áll a játék, mert egy kisgyerek hisztizik, biztos nem kapott elég labdát. Dehogynem. Biztos övé a labda, azért cirkuszol, megteheti, mondja az apa, fia pedig nyel egyet. Nemrég kapott az apjától fűzős focit, a nagyok most már őt, a legkisebbet is beveszik a játékba - naná, övé a labda. És ezt a labdát és apja mondatát örökre elteszi magának.

Az általános iskolában tornaórán kosaraztak, de mihelyst kiment a tanár (és sűrűn kiment, tudták, cigizik, és nem akart rossz példát mutatni a gondjaira bízott tanulóifjúságnak az egészségnevelés terén, ezért, miként felső tagozatos neveltjei, a klozet kies terébe húzódott), focizni kezdtek, mivel mással, kosárlabdával, az volt kéznél. A tornatanár (testnevelő tanár, tanuld meg!) a szertár mélyére rejtette a futballt (ki se ejtette a száján, utálta a focit); keresték pedig, a svédszekrényekbe is benéztek, de nem találták. Biztos hazavitte a köcsög, kiszúrta, és kéjesen nézegeti, mondták, persze nem így, mert még nem ismertek ilyen szavakat, hogy köcsög meg kéjesen. A szemétláda és kárörvendve, maradjunk ennél. És amikor belépett a tornaterembe az igazgatónő, és konstatálta, hogy az ordibáló gyereksereg gazdátlan, rendet akarván teremteni, a szabadságtól mámorosan focizók közé vetette magát, Árpi fejbe rúgta (véletlen volt, mindenki láthatta) a kosárlabdával. Jó, hogy nem medicinlabda volt - bár azt még Árpi (magas, erős gyerek) se tudta volna fejmagasságban célba juttatni. A kosárlabda pedig nagyot üt, lett is csend, ekkor lépett be a tornatanár, hogy újra felvegye a munkát, és mit lát. Az igazgatónő nem szólt semmit, fejét fogva kiment; a tornatanár se kezdett ordítozni, viszont év végéig a kosárlabdát se látták, csak a bordásfalat meg a mászókötelet; csüngtek és másztak, másztak és csüngtek, majmot csinálok belőletek! így maradtok!, mondta az idomár tornatanár, amikor kiment a klozetra. Legalább egy labdát bedobhatna közénk, sóhajtott Árpi, és tett egy kört a mászókötél görcsén ülve, bordásfaltól bordásfalig.

Később szebb idők jöttek, előkerült a focilabda, kint játszottak kispályán, és Árpi morgott (nem hisztizett, már nem az övé volt a labda), mert nem passzoltak neki, pedig itt állok üresen vagy félig rakottan, mert másik kedves időtöltése az olvasás volt. Focizott nappal, olvasott éjjel. Igazi nagy pálya is volt a környéken, majdnem igazi, mert az egyik tizenhatosba jócskán belógott a szomszédos irodaház, a tizenegyest is a másik kapuba kellett rúgni. Rács híján hetente törtek az irodaház ablakai, vitték a Jákum Ferenc utcába beüvegezni, húsz forint, az nagy pénz volt, negyven gombóc fagyi! De összedobták a fagyipénzből.

Meccsre is sokat járt a kis Árpi, sok csapata volt a városnak: Z. Vasút, Z. Volán Medosz, Z. Dózsa, Z. Páterdomb, Zépítők, Zalatej, Honvéd Katona [József] SE, Csuti SE (utóbbi sakkcsapat). Persze az igazi, a csapat a ZTE. Egy MNK-meccsen összekerült a Z. Dózsa és a ZTE, a Dózsában Déri, a Zetében Bolemányi véd - és Déri kivédi Bolemányi büntetőjét! Marad az 1-1, az alsóbb osztályú Z. Dózsa jut tovább.

A gimiben aztán foci, minden mennyiségben - a ZTE edzője, Szőcs János a tornatanár. Ki volt meccsen tegnap? - kérdezte hétfőn, mindenki jelentkezett. És ki vett jegyet? Senki, a belógás kötelező volt. Béres Géza jelentkezett: Én! Nyugdíjast! Röhögés, utána foci. Az iskolai csapat a középiskolai bajnokságban egészen a megyei selejtezőig jutott. Szőcs épp nem ért rá, meccse volt a Zetével, ezért Árpit bízta meg a csapat vezetésével. Mint játékos nem fért be, de mert ő volt a tornasorban az első, rá esett a választás. Meg különben is. A csapat bekerült a döntőbe, és már három-nullra vezetett, amikor pár perccel a vége előtt Árpi becserélte magát. Nehogy már ne álljon be. Persze hozott szerelést, majdnem olyat, mint a többieké. Majdnem. És kilógott a csapatból - felfelé, a termetével. Meg a játékával. Az ellenfél edzője gyanút fogott, megnézte a jegyzőkönyvet - Árpi be se volt írva. "vott, és Árpi már barátkozott a gondolattal, hogy új iskolát keres magának; lehet, hogy Nagykanizsáig kell menekülnie - ennél nagyobb szégyen pedig nem érhet egerszegit. De az óvást elutasították, és még meg is dicsérték Árpit, hogy diák létére győzelemre vezette csapatát. Játszanod azért nem muszáj, tették hozzá.

Amikor a ZTE felkerült az enbékettőből, Árpi láthatta az első enbéegybés gólt; márciusban, csatakos időben az alacsony Igazi Pista, a beállós fejelte az enbéegyből épp kiesett Videotonnak. Enbéegy! Enbéegy!, zúgott a lelátó, de az még oly messze volt, mint Kanizsának a szépen fejlődő Egerszeg. (A kanizsaiak szerint persze fordítva.)

Amikor az Oroszlány jött, egy szurkoló beleesett a Büdös patakba, legalább kijózanodott. Lehet, hogy nem véletlenül, hanem előre megfontolt szándékkal, hisz félmeztelen volt. A bökkenő, hogy mindig az volt, a leghidegebb időben is, fűtött belülről, és mindig ugyanazt ordította: Olajbányász, vesztetek, Zete lesz a vesztetek! Bárki volt az ellenfél, ezt skandálta; ezt, csak ezt még ki tudta mondani, és öklét rázta a mindig és mindenkor kanizsai játékosok felé.

És eljött a nagy nap is, enbéegyes lett a Zete! Amikor 1972 szeptemberében az Újpest jött, az iskolai szilvaszedésről estek be sárosan a meccsre, és Tüttő Öcsi egy pockot is behozott, és természetesen az Újpest kispadjára dobta. Várhidi Pál felpattant, jól beverte a fejét a kispad tetejébe, Rothermel meg szódásüveggel spriccelte Tüttőt, akit a közönség megtapsolt, a cserekapust meg ettől kezdve Szódásnak vagy Tűzoltónak becézték, és kórusban skandálták: Rothermel, egy fröccs rendel! Természetesen Árpi volt a rigmus szerzője, ő volt a béközép poétikus lelke, vezérköltője. 1973-ban, amikor az enbéegyben első meccsét játszotta a Fradi ellen a Zete, sokan nem fértek be a stadionba, és a késve bejutók nem láthatták, amint Szimacsek a huszadik másodpercben megszerzi az egyetlen, győztes gólt. Utána Juhász Péter kihagyott egy tizenegyest, a Fradi görcsösen támadott, eredménytelenül. Jellemző, hogy Albert hármas osztályzatot kapott a Népsportban. A közönség a meccs után megköszönte a fiúknak, különösen Szimacseknek; Árpi is, köszönte, a jegyet, merthogy a gólszerzőtől kapta, aki korábban egy kórteremben volt Árpi öccsével, és amikor a ZTE leigazolta a jobbszélsőt, a játékos nem felejtette el szobatársát, aki továbbadta a jegyet béközepes bátyjának. Így történt, hogy életében először Árpi nem lógott be meccsre. De jegyet most sem vett.

(A "Gólokozó" további történetei - is - olvashatók a könyvhétre megjelenő A futball ábécéje és más történetek című kötetben.)

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.