Maga itt a tánctanár?

Seligman példája

  • Mérő László
  • 2010. február 4.

Egotrip

Martin Seligman amerikai pszichológus már az előtt nagyon híres volt, hogy kutatni kezdte azt a területet, amiről ma híres. Az utóbbi évtizedben a boldogság pszichológiáját kutatja. Az amerikaiak számára kimondhatatlan nevű Csíkszentmihályi Mihály (Flow című világhírűvé vált könyve magyarul is olvasható) és a közgazdasági Nobel-díjas pszichológus Daniel Kahneman mellett Seligman az egyik fő képviselője annak az új pszichológiai irányzatnak, amelyet pozitív pszichológiának neveznek. Az irányzat fő eredményeiről érdemes meghallgatni Seligman egyik rövid és tartalmas előadását, amelyet itt magyar feliratozással is láthatunk: http://www.ted.com/talks/martin_seligman_on_the_state_of_psychology.html.

Martin Seligman amerikai pszichológus már az előtt nagyon híres volt, hogy kutatni kezdte azt a területet, amiről ma híres. Az utóbbi évtizedben a boldogság pszichológiáját kutatja. Az amerikaiak számára kimondhatatlan nevű Csíkszentmihályi Mihály (Flow című világhírűvé vált könyve magyarul is olvasható) és a közgazdasági Nobel-díjas pszichológus Daniel Kahneman mellett Seligman az egyik fő képviselője annak az új pszichológiai irányzatnak, amelyet pozitív pszichológiának neveznek. Az irányzat fő eredményeiről érdemes meghallgatni Seligman egyik rövid és tartalmas előadását, amelyet itt magyar feliratozással is láthatunk: http://www.ted.com/talks/martin_seligman_on_the_state_of_psychology.html.

A pszichológia hagyományosan a lelki betegségekkel, válságokkal foglalkozik, és így a pszichológust sokkal inkább érdekli a beteg ember, mint az egészséges. Ennek egyik oka az, hogy aki pszichológusnak megy, azt általában leginkább az motiválja, hogy segítsen az ilyen problémákkal küszködő embereken. Emellett az egészséges ember működésének megértése sokáig reménytelennek tűnt, túl bonyolultak és sokfélék vagyunk. Különben is, mi az, hogy egészséges ember? Pszichológusszemmel ilyen talán nincs is, legfeljebb mindenki másképp beteg.

Amikor közel három évtizeddel ezelőtt pszichológiával kezdtem foglalkozni, leginkább ez a hozzáállás zavart. Előtte mérnökök között dolgoztam, és egy mérnök számára sohasem a hibásan működő ketyere az érdekes, hanem a jól működő - ilyeneket igyekszik tervezni. A műszaki tudomány nem más, mint a működő dolgok tudománya. A műszaki szemlélet szerint egy autót nem azért tudunk megjavítani, mert ismerjük a betegségeit, hanem azért, mert tudjuk, hogyan működik, amikor jól szuperál. Igaz, vannak típushibák, de az igazán érdekes esetekben csakis az segít, ha tudjuk, mitől működik jól a gépezet.

Engem az egész pszichológiából egyetlenegy dolog nem érdekelt soha: a beteg ember - főleg ezért lógtam ki kollégáim közül, nem matematikus hátterem miatt. Nem hittem abban, hogy a jól működő psziché megértéséhez a betegségek megértésén keresztül vezet az út. Éppen eléggé érdekes szerkentyű az egészséges ember, van rajta mit megérteni akkor is, ha ellentétben a műszaki cuccokkal ezt nem ember tervezte, és így a feladat sokkal nehezebb. És igenis, van olyan, hogy egészséges ember, akkor is, ha mindenkinek akadnak időről időre nehezen megoldható lelki problémái. Akinek csak időről időre vannak ilyenjei, és nem állandóan, folyamatosan, az lelkileg egészséges.

Az 1960-as években Martin Seligman a kor tipikus pszichológus-kutatója volt. A depresszió működését próbálta megérteni, és eközben fedezte fel a tanult tehetetlenség jelenségét. Rendkívül szellemes kísérletekkel bizonyította be, hogy a tehetetlenség, az elanyátlanodottság sok esetben tanult dolog.

Ha egy csomó bolhát beteszünk egy dobozba, nem érzik jól magukat a nagy zsúfoltságban és bezártságban, igyekeznek kiugrani a dobozból. Csakhogy a doboz tetejére egy üveglapot tettek. A bolhák idővel megtanulják, hogy fölösleges ugrálniuk, úgysem juthatnak ki. Egy idő után már nem is próbálkoznak, akkor sem, ha időközben az üveglapot eltávolítják. Lényegében ez a tanult tehetetlenség jelensége.

Seligman bolhákkal történetesen nem kísérletezett, annál többet kutyákkal és emberekkel. A tanult tehetetlenséget ugyanazzal a módszerrel kondicionálta bele kísérleti alanyaiba, mint ahogy Pavlov azt, hogy egy hang hallatán elinduljon a nyálelválasztás. A jelenség itt is maszszívan kialakult, és tartósan fennmaradt. Amikor a kutyák megtanulták, hogy a hangot hamarosan egy áramütés követi, megpróbáltak menekülni, de az adott kísérleti helyzetben ez lehetetlen volt. A kutyák egy idő után akkor is rezignáltan várták a hang után az áramütést, amikor már semmi sem akadályozta a menekülést.

Seligman kísérletei híressé váltak, mindenütt a világon bekerültek a pszichológia tankönyvekbe, mert jól magyaráztak sokféle depressziós viselkedést. A tanult tehetetlenség fogalma a pszichológia egyik alapfogalmává vált. Mint minden tudományos modellnek, ennek is megvannak a korlátai, a jelenség nem mindenkinél működik egyformán, és néhány embernél szinte egyáltalán nem, de így is a pszichológia egyik legjobb magyarázó erejű fogalmának bizonyult a tanult tehetetlenség.

Egy átlagosan kiváló pszichológus-kutató ezután tovább vizsgálta volna világhírt eredményező felfedezésének egyéb aspektusait. Seligman azonban arra gondolt, hátha ugyanezekkel a módszerekkel a jelenség ellenkezőjének létezése is bebizonyítható. Így fedezte fel a tanult optimizmust. Kutyák és emberek egyaránt kondicionálhatók arra is, hogy a legreménytelenebb helyzetekben is időről időre próbálkozzanak újra és újra.

A tanult optimizmus jelensége sokkal kevésbé vált híressé, mint a tanult tehetetlenség. Talán azért, mert az utóbbi jobban illeszkedett a pszichológusok általános szemléletmódjához. A tanult optimizmus a pszichológia tudománya számára csak mostanában vált igazán érdekessé, miután erőre kapott a pozitív pszichológia irányzata. Ha rákeresünk az interneten, 262 ezer találatot kapunk a learned helplessnessre, és csak 74 ezret a learned optimismra. A különbséget nem magyarázza az, hogy az előbbi felfedezés sokkal régebbi, mivel mindkettő megvolt már, amikor az internethasználat elkezdett általánossá válni. A magyar neten még rosszabb a helyzet: jelenleg 4680-103 az arány, és ezt tovább rontja, hogy ennek a száznak is több mint a fele olyasfajta fórum- vagy blogbejegyzésekből származik, mint "a tőled tanult optimizmussal...".

Ez volt Seligman útja a pozitív pszichológia felé. Csíkszentmihályi vagy Kahneman útja egészen másmilyen volt - sok út vezet a nirvánába. Nekünk, magyaroknak azonban Seligman példája egy különösen érdekes tanulsággal is szolgál.

Mögöttünk ötszáz évnyi tanult tehetetlenségi kondicionálás áll. Balsors, akit régen tép; rajtunk német dúl, rajtunk török jár - és akkor még nem is beszéltünk az oroszokról. Csakhogy mára az üveglap eltűnt a doboz tetejéről. Talán ideje, hogy kövessük Seligman példáját, és mi is felfedezzük a tanult tehetetlenség után a tanult optimizmus jelenségét is.

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egzaltált Dürer

A monumentális kiállítás középpontjában egyetlen mű, egy 1506-os dátummal jelölt, Selmecbányáról származó gótikus szárnyas oltár áll, amelynek az egyik táblaképével (helyesebben reprodukciójával) mindenki találkozott már. A kollektív emlékezetünkbe beégett a Vizitáció (Mária találkozása Erzsébettel), ám ez nem mondható el a nyolcból megmaradt hét táblaképről – amelyek most először láthatók együtt.

0–24

A hétköznapi és ünnepnapi fasizmus letagadásának megvannak a magyarban is a kulcsmondatai, közbeszédbéli szállóigéi. Kivétel nélkül önleleplező mondatok, melyek igen gyakran egyeznek is a közlő szándékaival.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

Szivárgás

Tavaly szeptemberben a kuruc.info közzétett egy olyan párbeszédet tartalmazó hangfelvételt, amelyen többek között ez hallható: „Nekem a Viktor azt mondta, hogy azért jöjjek be, hogy beszéljük meg, hogy ki fenyegetett meg.”

Szép, új, szintetikus világ

  • Váradi András

Egy jó kép többet mond, mint ezer szó. Közhelyes, de attól még igaz bon mot. Robert Capa még rá is duplázott, amikor azt mondta: el tud képzelni egy olyan képet (fotót), amely akkora hatással van az emberekre, hogy soha többé nem lesz háború.

Közös pont híján

Hosszú ideig az évszázad üzleteként hirdették a német fegyvergyártásra alapozó hazai védelmi ipari fejlesztéseket. Ám a pénz elfogyott, exporttal nem számolhatunk, ráadásul a Merz-kormány nem lesz olyan elnéző Orbán Viktor bomlasztó politikájával szemben, mint amilyen Angela Merkel volt.

„Itt írd alá, Gergő!”

A fideszes ifjúságból indulva, minisztériumokon és államtalanított állami cégeken át vezető úton került Böszörményi-Nagy Gergely, az Orbán-rendszer egyik hivatásos szabadgondolkodója a MOME-t fenntartó alapítvány élére, ahol aztán nem kívánt ismertséget szerzett.

„Végre ellazultunk”

Tizenöt éve alakult meg az Ivan & The Parazol, de fontosabb, hogy a klasszikus rock ihletettségű zenekar a minap jelentette meg hatodik nagylemezét Belle Époque címmel. Az új album mellett ambiciózus tervekről és a köz­életről is beszélgettünk Vitáris Ivánnal, az együttes énekesével és Simon Bálint dobossal.

A botrány határán

A Nádas-életműsorozat leg­újabb kötetét a színházi világnap alkalmából mutatták be az Örkény Színházban. Hogy hazai színházi életünk hogyan viszonyul ezekhez a magyar drámahagyományból kilógó művekhez, arra éppen egy Örkény-dráma, a Kulcskeresők címével válaszolhatunk.