Egotrip

Szécsi Noémi: Nem és nem

C’est la guerre

Egotrip

Higgyenek nekem, az ember egyes helyzetekben nem akar semmiféle szívhangot hallani, máskor meg semmi másra nem vágyik, mint az eleven szív dobbanására. Ami a kettő között elterül, azok az idő és az élet sajátos körülményei. 

Lázasan kutatok az elmémben, hogy a mindennapokban mikor helyeznek cselekedetük következményeit illetően a termékeny korú nőkön kívül másokra is olyan lelki nyomást, mint amilyet a nemrég módosított rendelet szerint azokra a várandós nőkre, akiknek a művi abortusz előtt kötelező az embrió szívhangját meghallgatniuk. Hirtelenjében a dohánytermékek csomagolása jut az eszembe, hiszen az Alphonse Mucha és társai által megrajzolt, füstöt kéjesen kifújó szecessziós nőalakoktól a láncdohányzás miatt karcsúsodó fürdőruhás flapperlányokon és a macsó férfiasság ideálját megtestesítő Marlboro Manen át eljutottunk a kirohadt fogsorokkal, rákbetegekkel és koraszülött csecsemőkkel fenyegető cigarettásdobozokig, amelyek képeit nehéz figyelmen kívül hagyni. De a fene tudja, azért a megtermékenyülés esélyét magában hordozó szexuális egyesülés mégsem ugyanolyan, mint egy egészségtelen szokás, amelyről néhány erős effektus látványára, az ebből fakadó erkölcsi és létpánikot követően és némi tipródás után lemondunk. A dohányzás feladásának mérlegelése sem pontosan ugyanaz a dilemma, mint amikor valaki egy adott pillanatban nem vállalja, hogy örökre rábízzanak egy emberéletet.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.