Techet Péter: Svarcgelb

Kini utolsó levele – bajor népszínmű

  • Techet Péter
  • 2016. október 1.

Egotrip

Nemrég ültük százharmincadik évfordulóját annak, hogy az elmeháborodottnak ítélt, hóbortos király beleimbolygott a Starnberger Seebe, és megfulladt.

II. Lajos bajor király halála a hivatalos verzió szerint baleset, esetleg öngyilkosság volt – ám a bajor parasztoknak már akkor sem lehetett bemesélni, hogy amikor a poroszok épp a német egységbe szuszakolják bele a bajorokat, a függetlenségpárti király csak úgy, ukmukfukk belefullad valami tóba. A környékbeli fogadókban máig nem hiszi el egyetlen törzsvendég sem, hogy Kini – ahogy a bajorok az ő Lajosukat hívják – nem a poroszok, a német egység áldozata lett.

A Habsburgokkal rokon II. Lajos persze nem volt annyira függetlenségpárti, amennyire azt mai honfitársai gondolják. Impozáns palotaépítései súlyos adósságba verték a bajor államot – és a müncheni udvar a német egységgel szabadult volna e terhektől. A bajor falvak népe viszont inkább úgy tudja, hogy II. Lajost nem érdekelték az adósságok, elvégre nem volt sem sváb, sem északi protestáns, hogy holmi pénzügyeknek rendelje alá az álmait.

A hóbortos király a mai napig elmaradhatatlan kelléke a bajor folklórnak. Bőrgatya, fehér virsli, literes söröskrigli, mézeskalács szív, II. Lajos-portré: ez alapfelszerelés bármely tisztességes bajor sörözőben. München hajnalig melegkonyhát üzemelő kocsmájában, a Wienerplatz mögött a tulajdonos önmagát festette fel II. Lajosként a falra. Valamiféle reakciós ellenállásról van szó – gondolhatnánk. Ám Kini távolról sem csupán a CSU tulajdona. Pár éve például összeállt egy bizottság Münchenben, amely a nácik által tönkretett II. Lajos-szobor visszaállítását követeli. És kik a fő kezdeményezők? Christian Ude, München egykori szocdem polgármestere, meg Alexander Miklosy, a müncheni melegpárt, a Rózsaszín Lista politikusa, az egyik belvárosi kerület elöljárója. A katolikus parasztság mellett II. Lajos legtöbb támogatója talán a müncheni melegszcénából származik. Fassbinder egykori törzshelyén, a Deutsche Eichében is II. Lajos portréja függ, s aláírásunkkal támogathatjuk a szoborállítást. Amikor azt látjuk, hogy a CSU sátra alatt egy apáca és egy melegjogi aktivista agitál azért, hogy II. Lajos királynak emlékműve legyen a müncheni hipszternegyedben, valamicskét megsejthetünk a bajor lélek összetettségéből. (Még ha meg persze nem is érthetjük.)

II. Lajost kedvelni tehát semmiképp sem a jobboldal kiváltsága, ahogy a bajor patriotizmus sem az. Itt még a kommunisták is népviseletben szerepelnek a plakátokon. A bajoroktól nem áll távol a forradalmiság – végül is a budapesti után éppen Münchenben alakult meg Európa második tanácsköztársasága. Kezdeti kedélyességét jelzi, hogy a forradalmárok az elüldözött királyt visszaengedték a palotájába, mert kiderült, hogy ott felejtette a bőröndjeit. (Amúgy Sárvárig menekült az utolsó bajor király; s kisvártatva a forradalom, majd az ellenforradalom is menthetetlenül irgalmatlan vérengzésbe torkollott.)

II. Lajos a legfontosabb uralkodó mind közül, a többieknek már a nevét is csak szórványosan őrzi az emlékezet (bár nem nehéz tippelni: Miksával vagy Ottóval nem tévedhetünk nagyot). II. Lajos azonban, e romantikus álmodozó király, akinek kastélyai megihlették Walt Disneyt is, és aki végül a München melletti tóban vesztette életét, a maga esztétikumával a mai napig meghatározza a bajor identitást. Pár évvel ezelőtt a müncheni zöldek egyik vezető politikusa, aki a keresztségben a Lajos nevet kapta, a plakátjain II. Lajosnak öltözve pózolt: „Bajorországnak megint egy Lajos kell” – ígérte a baloldali politikus. Északról nézve bajor giccsnek, ellentmondások kusza halmazának, furcsaságnak látszik ez a kultusz. E barokkos jelenséget egy olasz vagy osztrák tényleg könnyebben tudná megérteni, átérezni, mint egy hamburgi polgár. II. Lajos a hűvösebb megítélés szerint elmeháborodott, túlköltekező, az államügyeket hanyagoló, felelőtlen uralkodó volt.

Nemrég azonban előkerült egy olyan levél, amely más megvilágításba helyezi II. Lajos utolsó napjait. Kék-fehér fénybe, egészen pontosan. E dokumentum – vélhetően II. Lajos halála előtti utolsó levele – éppen nem egy bolondot fest elénk. Kini arról számol be az apjának, hogy puccstól tart, s pontosan leírja mindazon háttérintrikákat, amelyek miatt egyes kormánykörök jobbnak látták őt őrültté nyilvánítani és a Starnberger Seehez küldeni. Konkrétan arról számol be, hogy egy miniszter kezdeményezésére le akarták őt fogni, és más helyre szállítani. Tény, hogy II. Lajost felkereste egy bizottság, amely cselekvőképtelenné akarta nyilvánítani. A hivatalos verzió szerint a király elméje ekkor már teljesen elborult. A megtalált levél azonban éppen azt bizonyítja, hogy nagyon is jól látta, mire készülnek ellene. Felpanaszolja azt is, hogy tudatosan terjesztenek olyan pletykákat róla, miszerint beteg lenne. „Minő alávalóság!”

Ugyanez a kérdés foglalkoztathatta a helyie­ket is. Amikor ugyanis megérkezett az első bizottság, hogy a királyt lemondásra kényszerítse, a falu népe nekik támadt: önkéntes tűzoltók és sodrófával felfegyverzett asszonyok keltek uralkodójuk védelmére.

A Süddeutsche Zei­tung szerint szebb operettjelenetet el se lehet képzelni annál, mint hogy önkéntes tűzoltók védik a királyt a Münchenből jött miniszter uraktól. Az aláfestést talán fúvószenekar adta, a háttérben az Alpok és a hegyoldalon megcsillanó napsugarak keretezték a történetet.

„Értem ne ontson senki vért” – intette nyugalomra II. Lajos alattvalóit. Gudden doktor mégis elmerokkantnak nyilvánította a királyt, noha komolyabban meg sem vizsgálta – bizonyítékként elég volt neki II. Lajos örök terve az Alpok feletti kötélvasútról. Az orvos szerint normális ember ilyet nem akarhat.

A királyi levél felbukkanása után azonnal megszólalt Peter Gauwailer, a CSU ökle, aki – büntetőjogászként! – „államcsínynek” nyilvánította az eseményeket.

Ha II. Lajost nem viszik kényszerrel és jogtalanul a Starnberger Seehez, nem fullad bele a tóba. A német egységet azonban ő sem akadályozta volna meg. Ráadásul ha ágyban, párnák között hal meg, a királyt talán már rég el is felejtették volna a bajorok.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.