Techet Péter: Svarcgelb

Kini utolsó levele – bajor népszínmű

  • Techet Péter
  • 2016. október 1.

Egotrip

Nemrég ültük százharmincadik évfordulóját annak, hogy az elmeháborodottnak ítélt, hóbortos király beleimbolygott a Starnberger Seebe, és megfulladt.

II. Lajos bajor király halála a hivatalos verzió szerint baleset, esetleg öngyilkosság volt – ám a bajor parasztoknak már akkor sem lehetett bemesélni, hogy amikor a poroszok épp a német egységbe szuszakolják bele a bajorokat, a függetlenségpárti király csak úgy, ukmukfukk belefullad valami tóba. A környékbeli fogadókban máig nem hiszi el egyetlen törzsvendég sem, hogy Kini – ahogy a bajorok az ő Lajosukat hívják – nem a poroszok, a német egység áldozata lett.

A Habsburgokkal rokon II. Lajos persze nem volt annyira függetlenségpárti, amennyire azt mai honfitársai gondolják. Impozáns palotaépítései súlyos adósságba verték a bajor államot – és a müncheni udvar a német egységgel szabadult volna e terhektől. A bajor falvak népe viszont inkább úgy tudja, hogy II. Lajost nem érdekelték az adósságok, elvégre nem volt sem sváb, sem északi protestáns, hogy holmi pénzügyeknek rendelje alá az álmait.

A hóbortos király a mai napig elmaradhatatlan kelléke a bajor folklórnak. Bőrgatya, fehér virsli, literes söröskrigli, mézeskalács szív, II. Lajos-portré: ez alapfelszerelés bármely tisztességes bajor sörözőben. München hajnalig melegkonyhát üzemelő kocsmájában, a Wienerplatz mögött a tulajdonos önmagát festette fel II. Lajosként a falra. Valamiféle reakciós ellenállásról van szó – gondolhatnánk. Ám Kini távolról sem csupán a CSU tulajdona. Pár éve például összeállt egy bizottság Münchenben, amely a nácik által tönkretett II. Lajos-szobor visszaállítását követeli. És kik a fő kezdeményezők? Christian Ude, München egykori szocdem polgármestere, meg Alexander Miklosy, a müncheni melegpárt, a Rózsaszín Lista politikusa, az egyik belvárosi kerület elöljárója. A katolikus parasztság mellett II. Lajos legtöbb támogatója talán a müncheni melegszcénából származik. Fassbinder egykori törzshelyén, a Deutsche Eichében is II. Lajos portréja függ, s aláírásunkkal támogathatjuk a szoborállítást. Amikor azt látjuk, hogy a CSU sátra alatt egy apáca és egy melegjogi aktivista agitál azért, hogy II. Lajos királynak emlékműve legyen a müncheni hipszternegyedben, valamicskét megsejthetünk a bajor lélek összetettségéből. (Még ha meg persze nem is érthetjük.)

II. Lajost kedvelni tehát semmiképp sem a jobboldal kiváltsága, ahogy a bajor patriotizmus sem az. Itt még a kommunisták is népviseletben szerepelnek a plakátokon. A bajoroktól nem áll távol a forradalmiság – végül is a budapesti után éppen Münchenben alakult meg Európa második tanácsköztársasága. Kezdeti kedélyességét jelzi, hogy a forradalmárok az elüldözött királyt visszaengedték a palotájába, mert kiderült, hogy ott felejtette a bőröndjeit. (Amúgy Sárvárig menekült az utolsó bajor király; s kisvártatva a forradalom, majd az ellenforradalom is menthetetlenül irgalmatlan vérengzésbe torkollott.)

II. Lajos a legfontosabb uralkodó mind közül, a többieknek már a nevét is csak szórványosan őrzi az emlékezet (bár nem nehéz tippelni: Miksával vagy Ottóval nem tévedhetünk nagyot). II. Lajos azonban, e romantikus álmodozó király, akinek kastélyai megihlették Walt Disneyt is, és aki végül a München melletti tóban vesztette életét, a maga esztétikumával a mai napig meghatározza a bajor identitást. Pár évvel ezelőtt a müncheni zöldek egyik vezető politikusa, aki a keresztségben a Lajos nevet kapta, a plakátjain II. Lajosnak öltözve pózolt: „Bajorországnak megint egy Lajos kell” – ígérte a baloldali politikus. Északról nézve bajor giccsnek, ellentmondások kusza halmazának, furcsaságnak látszik ez a kultusz. E barokkos jelenséget egy olasz vagy osztrák tényleg könnyebben tudná megérteni, átérezni, mint egy hamburgi polgár. II. Lajos a hűvösebb megítélés szerint elmeháborodott, túlköltekező, az államügyeket hanyagoló, felelőtlen uralkodó volt.

Nemrég azonban előkerült egy olyan levél, amely más megvilágításba helyezi II. Lajos utolsó napjait. Kék-fehér fénybe, egészen pontosan. E dokumentum – vélhetően II. Lajos halála előtti utolsó levele – éppen nem egy bolondot fest elénk. Kini arról számol be az apjának, hogy puccstól tart, s pontosan leírja mindazon háttérintrikákat, amelyek miatt egyes kormánykörök jobbnak látták őt őrültté nyilvánítani és a Starnberger Seehez küldeni. Konkrétan arról számol be, hogy egy miniszter kezdeményezésére le akarták őt fogni, és más helyre szállítani. Tény, hogy II. Lajost felkereste egy bizottság, amely cselekvőképtelenné akarta nyilvánítani. A hivatalos verzió szerint a király elméje ekkor már teljesen elborult. A megtalált levél azonban éppen azt bizonyítja, hogy nagyon is jól látta, mire készülnek ellene. Felpanaszolja azt is, hogy tudatosan terjesztenek olyan pletykákat róla, miszerint beteg lenne. „Minő alávalóság!”

Ugyanez a kérdés foglalkoztathatta a helyie­ket is. Amikor ugyanis megérkezett az első bizottság, hogy a királyt lemondásra kényszerítse, a falu népe nekik támadt: önkéntes tűzoltók és sodrófával felfegyverzett asszonyok keltek uralkodójuk védelmére.

A Süddeutsche Zei­tung szerint szebb operettjelenetet el se lehet képzelni annál, mint hogy önkéntes tűzoltók védik a királyt a Münchenből jött miniszter uraktól. Az aláfestést talán fúvószenekar adta, a háttérben az Alpok és a hegyoldalon megcsillanó napsugarak keretezték a történetet.

„Értem ne ontson senki vért” – intette nyugalomra II. Lajos alattvalóit. Gudden doktor mégis elmerokkantnak nyilvánította a királyt, noha komolyabban meg sem vizsgálta – bizonyítékként elég volt neki II. Lajos örök terve az Alpok feletti kötélvasútról. Az orvos szerint normális ember ilyet nem akarhat.

A királyi levél felbukkanása után azonnal megszólalt Peter Gauwailer, a CSU ökle, aki – büntetőjogászként! – „államcsínynek” nyilvánította az eseményeket.

Ha II. Lajost nem viszik kényszerrel és jogtalanul a Starnberger Seehez, nem fullad bele a tóba. A német egységet azonban ő sem akadályozta volna meg. Ráadásul ha ágyban, párnák között hal meg, a királyt talán már rég el is felejtették volna a bajorok.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.