Techet Péter: Svarcgelb

Fiume, a gall falu

  • Techet Péter
  • 2016. június 19.

Egotrip

Vojko Obersnel tizenhat éve vezeti Rijekát, amit ő is szívesen nevez Fiuménak. A szociáldemokrata polgármester a városában azért is támogatja a magyar és olasz múlt ápolását és a város jugoszláv sokszínűségét, mert így akar kitűnni az egyre nacionalistább horvát közéletből. Mint Asterix és Obelix faluja, úgy áll Rijeka sokszor egy szál magában a nacionalizmussal szemben a független Horvátországban. Obersnel 2012-ben a városi karneválon ezért, és nem csak a termete miatt öltözött Obelixnek.

Manapság még inkább gall falunak érezheti magát Rijeka. Ruža Tomašić szélsőjobboldali politikus a tavalyi parlamenti választási kampányban egyenesen arról panaszkodott, hogy „Rijeka ma egy város Horvátországban, de nem horvát város”, a kormánypárt, a Horvát Demokratikus Közösség (HDZ) elnöke, Tomislav Karamarko pedig megígérte, hogy újra „nemzetivé”, „horváttá” teszi a helyi kultúrát. És hiába üzente az egész horvát jobboldalnak a városi napilap, a Novi List (amit egyébként Kossuth Ferenc szövetségese, Frano Supilo alapított), hogy inkább a nacionalista Dalmácia felé kerüljék el a multikulturális Rijekát – a januárban alakult kormány tényleg hadat üzent a városnak. Zlatko Hasanbegović kultuszminiszter – aki zágrábi muszlimként képviseli a kormányon belül az usztasa eszmeiséget – például kiszorítaná a rijekai színházból a nemzet- és egyházkritikus darabjai miatt egykoron már Szerbiából is eltanácsolt bosnyák rendezőt, Oliver Frljićet. Hasanbegović nemrég azt is bejelentette, hogy nullára csökkenti a rijekai és isztriai olaszok kiadójának állami támogatását, s ezzel a megszűnés fenyegeti az egykoron még a budapesti parlamenti képviselő, Riccardo Zanella alapította La Voce del Popolo kisebbségi napilapot. Hasanbegović közismerten a szerbek mellett az olaszokat utálja leginkább: szerinte Rijekát a „szerb kommunizmus” és az „olasz irredentizmus” uralja manapság is. A város ezért hiába kapta meg 2020-ra Európa kulturális fővárosi címét, a zágrábi kormány ki akar hátrálni a finanszírozásból – ugyanis az Obersnel polgármester által összeállított program éppen a multikulturalizmust tenné a kirakatba. A város történelmét sújtó totalitarizmusok között sem csak a világ első fasiszta államát, Gabriele D’Annunzio Carnarói Olasz Kormányzóságát említi meg a tervezet, de a horvát, tudjmani nacionalizmust is. (A Kormányzóság, amely nevét a Kvarner-öböl olasz nevéről kapta, a világtörténelem talán legbizarrabb államalakulata volt – kalózkodással, szabad szerelemmel, legalizált kokainfogyasztással és fasiszta operettparádékkal.)

Rijeka és Isztria már Franjo Tudjman autoriter rendszerében is Asterixnek és Obelixnek számított: a kollektív háborús pszichózisból egyedül ez a vidék tudta és akarta magát kivonni. Nem véletlen, hogy a horvát jobboldal választási eredményei az elmúlt húsz évben ritkán haladták meg itt a 20 százalékot. Az egykori jugoszláv iparvárost, ahol ma is nagy számú szerb, bosnyák, montenegrói közösség él, óriási többséggel irányítják a vörösök, Isztriának pedig megvan a saját regionális pártja, a balliberális, horvát–olasz Isztriai Demokratikus Gyűlés (IDS/DDI), amelynek már az is kínos, ha csak az isztriaiak fele szavaz rá.

Az egykori osztrák–magyar tengermellék ma három nemzetállam, az olasz, a szlovén és a horvát között van felosztva, de történelmileg kialakult multikulturalizmusát újra megtalálta. Pedig az elmúlt száz évben kitelepítések, betelepítések, elhurcolások, fasizmusok és kommunizmusok próbálták felszámolni a Habsburg-múlt sokszínűségét. Triesztből eltűnt a szlovén kultúra nagy része, elhurcolták a helyi zsidóságot, Isztriában aprócskára olvadt a olasz közösség, és az olasz Fiuméből jugoszláv Rijeka lett – de talán Közép-Európában egyedüliként e régió tudott végül tanulni a hibáiból. Trieszt ma ezért ismét büszke Habsburg-múltjára, és közép-európai városként határozza meg magát. Isztriában még a horvátok, szlovénok is megtanultak olaszul, s a helyi olasz kisebbséget széles jogkörökkel ruházták fel. És Rijekában, ebben a még mindig jugoszláv városban, ahonnan a partizánok az olaszokat gyakorlatilag teljesen elüldözték, a jugoszláv antifasiszta hagyományok mellett éppen az olasz–magyar Fiume emlékének ápolásával erősítik a multikulturális helyi identitást.

A városi parlamentben helyet foglal a „Lista per Fiume / Lista za Rijeku” nevű olasz–horvát párt is, amely a szocdem városvezetéssel közösen hozná vissza Fiumét Rijekába. Irodájukban a történelmi Magyarország címere és Riccardo Zanella portréja látható. Zanella a főleg fiatalokból álló párt példaképe: a politikus egykor a budapesti parlamentben képviselte a fiumei autonómiát, majd az I. világháború után, D’Annunzio viccállamának bukását követően a rövid életű Fiumei Szabad Állam vezetője lett. A fasizmust és az irredentizmust azonban annyira gyűlölte, hogy az olasz megszállás elől, noha olasz anyanyelvű volt, inkább Belgrádba emigrált. Mai fiatal hívei elsősorban emlékezetpolitikai kérdésekben aktívak a szocdemekkel együtt. Helyreállítják például a híres városi óratorony tetején a kétfejű sast (amelynek egyik fejét a Habsburg-ellenes D’Annunzio törte le, majd a jugoszláv kommunizmus száműzte az egészet egy raktár mélyére), s a városi zászló is újra a magyar időkben használt piros-sárga-kék lesz.

„Fiume” és „Rijeka” hosszú ideig két emlékezet – az olasz–magyar és a jugoszláv – konfliktusát jelentette. Aki „Fiumére” volt kíváncsi, az jobban tette, ha inkább Triesztbe vagy Róma Laurentina negyedébe megy: ott éltek ugyanis az elűzött olaszok, őrizve a fiumei dialektust és konyhát. Mára azok a szerbek, bosnyákok, horvátok is, akik a jugoszláv időkben költöztek a városba, fiumeinek tartják magukat – egyfajta Habsburg megalapozottságú jugoszláv szinkretizmus ez, amely úgy ad identitást e városnak, hogy nem kizár, hanem befogad. Az osztrák–magyar tengermelléken bebizonyosodott, hogy a birodalmi emlékezetben, legyen ez akár a Habsburg-, akár a jugoszláv birodalomé, fent tud maradni a regionális sokszínűség, amely mindig élőbb és nyitottabb, mint a nemzet konstrukciója. Talán több Isztria, több Rijeka/Fiume, több Trieszt kéne egész Európában: régiók, amelyek önnön történelmük okán is meghaladnák a nemzetállamiságot.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."