Techet Péter: Svarcgelb

Fiume, a gall falu

  • Techet Péter
  • 2016. június 19.

Egotrip

Vojko Obersnel tizenhat éve vezeti Rijekát, amit ő is szívesen nevez Fiuménak. A szociáldemokrata polgármester a városában azért is támogatja a magyar és olasz múlt ápolását és a város jugoszláv sokszínűségét, mert így akar kitűnni az egyre nacionalistább horvát közéletből. Mint Asterix és Obelix faluja, úgy áll Rijeka sokszor egy szál magában a nacionalizmussal szemben a független Horvátországban. Obersnel 2012-ben a városi karneválon ezért, és nem csak a termete miatt öltözött Obelixnek.

Manapság még inkább gall falunak érezheti magát Rijeka. Ruža Tomašić szélsőjobboldali politikus a tavalyi parlamenti választási kampányban egyenesen arról panaszkodott, hogy „Rijeka ma egy város Horvátországban, de nem horvát város”, a kormánypárt, a Horvát Demokratikus Közösség (HDZ) elnöke, Tomislav Karamarko pedig megígérte, hogy újra „nemzetivé”, „horváttá” teszi a helyi kultúrát. És hiába üzente az egész horvát jobboldalnak a városi napilap, a Novi List (amit egyébként Kossuth Ferenc szövetségese, Frano Supilo alapított), hogy inkább a nacionalista Dalmácia felé kerüljék el a multikulturális Rijekát – a januárban alakult kormány tényleg hadat üzent a városnak. Zlatko Hasanbegović kultuszminiszter – aki zágrábi muszlimként képviseli a kormányon belül az usztasa eszmeiséget – például kiszorítaná a rijekai színházból a nemzet- és egyházkritikus darabjai miatt egykoron már Szerbiából is eltanácsolt bosnyák rendezőt, Oliver Frljićet. Hasanbegović nemrég azt is bejelentette, hogy nullára csökkenti a rijekai és isztriai olaszok kiadójának állami támogatását, s ezzel a megszűnés fenyegeti az egykoron még a budapesti parlamenti képviselő, Riccardo Zanella alapította La Voce del Popolo kisebbségi napilapot. Hasanbegović közismerten a szerbek mellett az olaszokat utálja leginkább: szerinte Rijekát a „szerb kommunizmus” és az „olasz irredentizmus” uralja manapság is. A város ezért hiába kapta meg 2020-ra Európa kulturális fővárosi címét, a zágrábi kormány ki akar hátrálni a finanszírozásból – ugyanis az Obersnel polgármester által összeállított program éppen a multikulturalizmust tenné a kirakatba. A város történelmét sújtó totalitarizmusok között sem csak a világ első fasiszta államát, Gabriele D’Annunzio Carnarói Olasz Kormányzóságát említi meg a tervezet, de a horvát, tudjmani nacionalizmust is. (A Kormányzóság, amely nevét a Kvarner-öböl olasz nevéről kapta, a világtörténelem talán legbizarrabb államalakulata volt – kalózkodással, szabad szerelemmel, legalizált kokainfogyasztással és fasiszta operettparádékkal.)

Rijeka és Isztria már Franjo Tudjman autoriter rendszerében is Asterixnek és Obelixnek számított: a kollektív háborús pszichózisból egyedül ez a vidék tudta és akarta magát kivonni. Nem véletlen, hogy a horvát jobboldal választási eredményei az elmúlt húsz évben ritkán haladták meg itt a 20 százalékot. Az egykori jugoszláv iparvárost, ahol ma is nagy számú szerb, bosnyák, montenegrói közösség él, óriási többséggel irányítják a vörösök, Isztriának pedig megvan a saját regionális pártja, a balliberális, horvát–olasz Isztriai Demokratikus Gyűlés (IDS/DDI), amelynek már az is kínos, ha csak az isztriaiak fele szavaz rá.

Az egykori osztrák–magyar tengermellék ma három nemzetállam, az olasz, a szlovén és a horvát között van felosztva, de történelmileg kialakult multikulturalizmusát újra megtalálta. Pedig az elmúlt száz évben kitelepítések, betelepítések, elhurcolások, fasizmusok és kommunizmusok próbálták felszámolni a Habsburg-múlt sokszínűségét. Triesztből eltűnt a szlovén kultúra nagy része, elhurcolták a helyi zsidóságot, Isztriában aprócskára olvadt a olasz közösség, és az olasz Fiuméből jugoszláv Rijeka lett – de talán Közép-Európában egyedüliként e régió tudott végül tanulni a hibáiból. Trieszt ma ezért ismét büszke Habsburg-múltjára, és közép-európai városként határozza meg magát. Isztriában még a horvátok, szlovénok is megtanultak olaszul, s a helyi olasz kisebbséget széles jogkörökkel ruházták fel. És Rijekában, ebben a még mindig jugoszláv városban, ahonnan a partizánok az olaszokat gyakorlatilag teljesen elüldözték, a jugoszláv antifasiszta hagyományok mellett éppen az olasz–magyar Fiume emlékének ápolásával erősítik a multikulturális helyi identitást.

A városi parlamentben helyet foglal a „Lista per Fiume / Lista za Rijeku” nevű olasz–horvát párt is, amely a szocdem városvezetéssel közösen hozná vissza Fiumét Rijekába. Irodájukban a történelmi Magyarország címere és Riccardo Zanella portréja látható. Zanella a főleg fiatalokból álló párt példaképe: a politikus egykor a budapesti parlamentben képviselte a fiumei autonómiát, majd az I. világháború után, D’Annunzio viccállamának bukását követően a rövid életű Fiumei Szabad Állam vezetője lett. A fasizmust és az irredentizmust azonban annyira gyűlölte, hogy az olasz megszállás elől, noha olasz anyanyelvű volt, inkább Belgrádba emigrált. Mai fiatal hívei elsősorban emlékezetpolitikai kérdésekben aktívak a szocdemekkel együtt. Helyreállítják például a híres városi óratorony tetején a kétfejű sast (amelynek egyik fejét a Habsburg-ellenes D’Annunzio törte le, majd a jugoszláv kommunizmus száműzte az egészet egy raktár mélyére), s a városi zászló is újra a magyar időkben használt piros-sárga-kék lesz.

„Fiume” és „Rijeka” hosszú ideig két emlékezet – az olasz–magyar és a jugoszláv – konfliktusát jelentette. Aki „Fiumére” volt kíváncsi, az jobban tette, ha inkább Triesztbe vagy Róma Laurentina negyedébe megy: ott éltek ugyanis az elűzött olaszok, őrizve a fiumei dialektust és konyhát. Mára azok a szerbek, bosnyákok, horvátok is, akik a jugoszláv időkben költöztek a városba, fiumeinek tartják magukat – egyfajta Habsburg megalapozottságú jugoszláv szinkretizmus ez, amely úgy ad identitást e városnak, hogy nem kizár, hanem befogad. Az osztrák–magyar tengermelléken bebizonyosodott, hogy a birodalmi emlékezetben, legyen ez akár a Habsburg-, akár a jugoszláv birodalomé, fent tud maradni a regionális sokszínűség, amely mindig élőbb és nyitottabb, mint a nemzet konstrukciója. Talán több Isztria, több Rijeka/Fiume, több Trieszt kéne egész Európában: régiók, amelyek önnön történelmük okán is meghaladnák a nemzetállamiságot.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.