Techet Péter: Svarcgelb

Fiume, a gall falu

  • Techet Péter
  • 2016. június 19.

Egotrip

Vojko Obersnel tizenhat éve vezeti Rijekát, amit ő is szívesen nevez Fiuménak. A szociáldemokrata polgármester a városában azért is támogatja a magyar és olasz múlt ápolását és a város jugoszláv sokszínűségét, mert így akar kitűnni az egyre nacionalistább horvát közéletből. Mint Asterix és Obelix faluja, úgy áll Rijeka sokszor egy szál magában a nacionalizmussal szemben a független Horvátországban. Obersnel 2012-ben a városi karneválon ezért, és nem csak a termete miatt öltözött Obelixnek.

Manapság még inkább gall falunak érezheti magát Rijeka. Ruža Tomašić szélsőjobboldali politikus a tavalyi parlamenti választási kampányban egyenesen arról panaszkodott, hogy „Rijeka ma egy város Horvátországban, de nem horvát város”, a kormánypárt, a Horvát Demokratikus Közösség (HDZ) elnöke, Tomislav Karamarko pedig megígérte, hogy újra „nemzetivé”, „horváttá” teszi a helyi kultúrát. És hiába üzente az egész horvát jobboldalnak a városi napilap, a Novi List (amit egyébként Kossuth Ferenc szövetségese, Frano Supilo alapított), hogy inkább a nacionalista Dalmácia felé kerüljék el a multikulturális Rijekát – a januárban alakult kormány tényleg hadat üzent a városnak. Zlatko Hasanbegović kultuszminiszter – aki zágrábi muszlimként képviseli a kormányon belül az usztasa eszmeiséget – például kiszorítaná a rijekai színházból a nemzet- és egyházkritikus darabjai miatt egykoron már Szerbiából is eltanácsolt bosnyák rendezőt, Oliver Frljićet. Hasanbegović nemrég azt is bejelentette, hogy nullára csökkenti a rijekai és isztriai olaszok kiadójának állami támogatását, s ezzel a megszűnés fenyegeti az egykoron még a budapesti parlamenti képviselő, Riccardo Zanella alapította La Voce del Popolo kisebbségi napilapot. Hasanbegović közismerten a szerbek mellett az olaszokat utálja leginkább: szerinte Rijekát a „szerb kommunizmus” és az „olasz irredentizmus” uralja manapság is. A város ezért hiába kapta meg 2020-ra Európa kulturális fővárosi címét, a zágrábi kormány ki akar hátrálni a finanszírozásból – ugyanis az Obersnel polgármester által összeállított program éppen a multikulturalizmust tenné a kirakatba. A város történelmét sújtó totalitarizmusok között sem csak a világ első fasiszta államát, Gabriele D’Annunzio Carnarói Olasz Kormányzóságát említi meg a tervezet, de a horvát, tudjmani nacionalizmust is. (A Kormányzóság, amely nevét a Kvarner-öböl olasz nevéről kapta, a világtörténelem talán legbizarrabb államalakulata volt – kalózkodással, szabad szerelemmel, legalizált kokainfogyasztással és fasiszta operettparádékkal.)

Rijeka és Isztria már Franjo Tudjman autoriter rendszerében is Asterixnek és Obelixnek számított: a kollektív háborús pszichózisból egyedül ez a vidék tudta és akarta magát kivonni. Nem véletlen, hogy a horvát jobboldal választási eredményei az elmúlt húsz évben ritkán haladták meg itt a 20 százalékot. Az egykori jugoszláv iparvárost, ahol ma is nagy számú szerb, bosnyák, montenegrói közösség él, óriási többséggel irányítják a vörösök, Isztriának pedig megvan a saját regionális pártja, a balliberális, horvát–olasz Isztriai Demokratikus Gyűlés (IDS/DDI), amelynek már az is kínos, ha csak az isztriaiak fele szavaz rá.

Az egykori osztrák–magyar tengermellék ma három nemzetállam, az olasz, a szlovén és a horvát között van felosztva, de történelmileg kialakult multikulturalizmusát újra megtalálta. Pedig az elmúlt száz évben kitelepítések, betelepítések, elhurcolások, fasizmusok és kommunizmusok próbálták felszámolni a Habsburg-múlt sokszínűségét. Triesztből eltűnt a szlovén kultúra nagy része, elhurcolták a helyi zsidóságot, Isztriában aprócskára olvadt a olasz közösség, és az olasz Fiuméből jugoszláv Rijeka lett – de talán Közép-Európában egyedüliként e régió tudott végül tanulni a hibáiból. Trieszt ma ezért ismét büszke Habsburg-múltjára, és közép-európai városként határozza meg magát. Isztriában még a horvátok, szlovénok is megtanultak olaszul, s a helyi olasz kisebbséget széles jogkörökkel ruházták fel. És Rijekában, ebben a még mindig jugoszláv városban, ahonnan a partizánok az olaszokat gyakorlatilag teljesen elüldözték, a jugoszláv antifasiszta hagyományok mellett éppen az olasz–magyar Fiume emlékének ápolásával erősítik a multikulturális helyi identitást.

A városi parlamentben helyet foglal a „Lista per Fiume / Lista za Rijeku” nevű olasz–horvát párt is, amely a szocdem városvezetéssel közösen hozná vissza Fiumét Rijekába. Irodájukban a történelmi Magyarország címere és Riccardo Zanella portréja látható. Zanella a főleg fiatalokból álló párt példaképe: a politikus egykor a budapesti parlamentben képviselte a fiumei autonómiát, majd az I. világháború után, D’Annunzio viccállamának bukását követően a rövid életű Fiumei Szabad Állam vezetője lett. A fasizmust és az irredentizmust azonban annyira gyűlölte, hogy az olasz megszállás elől, noha olasz anyanyelvű volt, inkább Belgrádba emigrált. Mai fiatal hívei elsősorban emlékezetpolitikai kérdésekben aktívak a szocdemekkel együtt. Helyreállítják például a híres városi óratorony tetején a kétfejű sast (amelynek egyik fejét a Habsburg-ellenes D’Annunzio törte le, majd a jugoszláv kommunizmus száműzte az egészet egy raktár mélyére), s a városi zászló is újra a magyar időkben használt piros-sárga-kék lesz.

„Fiume” és „Rijeka” hosszú ideig két emlékezet – az olasz–magyar és a jugoszláv – konfliktusát jelentette. Aki „Fiumére” volt kíváncsi, az jobban tette, ha inkább Triesztbe vagy Róma Laurentina negyedébe megy: ott éltek ugyanis az elűzött olaszok, őrizve a fiumei dialektust és konyhát. Mára azok a szerbek, bosnyákok, horvátok is, akik a jugoszláv időkben költöztek a városba, fiumeinek tartják magukat – egyfajta Habsburg megalapozottságú jugoszláv szinkretizmus ez, amely úgy ad identitást e városnak, hogy nem kizár, hanem befogad. Az osztrák–magyar tengermelléken bebizonyosodott, hogy a birodalmi emlékezetben, legyen ez akár a Habsburg-, akár a jugoszláv birodalomé, fent tud maradni a regionális sokszínűség, amely mindig élőbb és nyitottabb, mint a nemzet konstrukciója. Talán több Isztria, több Rijeka/Fiume, több Trieszt kéne egész Európában: régiók, amelyek önnön történelmük okán is meghaladnák a nemzetállamiságot.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.